Agenda - Hoofdinhoud
Vandaag stemde de milieucommissie van het Europees Parlement in met het akkoord dat tussen lidstaten en parlement bereikt werd over een schorsing van het emissiehandelssysteem in de luchtvaartsector in 2013. In September komt de internationale Luchtvaartorganisatie ICAO samen om een mondiaal systeem af te spreken om CO2 in luchtvaart te beperken.
"De EU is bereid om haar wetten aan te passen als er een sterk globaal systeem komt. Komt dit er niet dan moeten luchtvaartmaatschappijen in april 2014 hun rechten voor 2013 indienen en gaat het EHS voor luchtvaart opnieuw in werking. De druk op de internationale luchtaartsector moet dus blijven om zo snel mogelijk tot een akkoord te komen. Komt er geen alternatief dat even sterk is als het EHS, dan gaat EHS terug onverbiddelijk in werkng. "
Achtergrond Emissions Trading Scheme
Sinds 2012 zijn luchtvaartmaatschappijen in Europa gehouden aan regels die de uitstoot van CO2 moeten beperken. Het Emissions Trading Scheme (EHS) verplicht luchtvaartmaatschappijen die landen en vertrekken op Europese luchthavens te betalen voor iedere ton CO2 die wordt uitgestoten. Vanuit China, India, Rusland en de VS is er veel weerstand tegen deze regels. Om een handelsoorlog te vermijden heeft de EU besloten de internationale luchtvaartsector een extra jaar uitstel te geven om een gloala oplossing te vinden.