Samenvatting radiocolumn 'Nieuwe media, van ons allemaal' - Hoofdinhoud
Door de aanleg van glasvezelkabel kunnen steeds meer regio’s voor het gebruik van nieuwe media beschikken over breedband internet. Door dit snelle netwerk is niet alleen sprake van een betere bereikbaarheid. De snelle informatiestromen zijn bovendien van groot belang voor de komst van nieuwe banen. Voor de provincie Noord-Brabant aanleiding om fors in deze infrastructuur te investeren. Dit is ook nodig om niet achter te blijven bij andere delen van de wereld. Ik zet mij in Brussel in voor een veilig Internet en bescherming van onze privacy.
Onlangs bracht ik een bezoek aan Zuid Korea. Daar worden al jarenlang goede netwerken ingezet voor een optimale bereikbaarheid. Ze kunnen deze ruimte nu gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe producten, met een bedrijf als Samsung voorop. Dat ook ondernemers in Europa hun kansen kunnen grijpen, hoop ik binnenkort te ervaren tijdens een bezoek aan Berlijn. Het zijn daar de jongeren die de koers bepalen. Met als resultaat een sterke groei van het aantal nieuwe internetbedrijfjes.
De komst van nieuwe media heeft ook zijn schaduwzijden. Dagbladen zijn niet langer de eerste informatiebron voor het dagelijkse nieuws. Bij de Brabantse kranten daalt niet alleen het aantal abonnees, maar ook het aantal medewerkers. Minder journalisten leidt tot verschraling van het nieuwsaanbod in de regio. En zo tot een vermindering van de kwaliteit van de eigen cultuur. Een ontwikkeling waar zowel provinciale als gemeentelijke politici zich zorgen over mogen maken.
Een ander medium dat onder druk staat, is de provinciale radio en TV. De financiering van de regionale omroepen is enkele jaren geleden verschoven naar het Rijk. Nu men moet bezuinigen, legt men het accent op Hilversum en worden zenders als Omroep Brabant afgeknepen. Ik ben van mening, dat Brabant als tweede economische gebied van Nederland niet nog meer culturele voorzieningen mag verliezen. Ik ben daarom blij met het debat in Provinciale Staten over herinvoering van provinciale steun aan de eigen omroep.
Ook ik kan niet zonder de nieuwe media. Om op de hoogte te blijven van het actuele nieuws. En voor de communicatie met zijn achterban. Elke twee maanden verspreidt hij een digitale nieuwsbrief naar vele duizenden adressen. Voor wie dit niet snel genoeg is, stuur ik dagelijks via Twitter korte berichten over mijn activiteiten de wereld in. Mijn 2000 volgers blijven zo op de hoogte en sturen relevante berichten weer door naar hun volgers. Zo stuurde Eurocommissaris Neelie Kroes onlangs mijn bericht over de hoge kosten voor mobiel dataverkeer door naar haar 170.000 volgers.
Maar ook media dichter bij huis weet ik op waarde te schatten. Maandelijks verzorg ik voor 17 lokale omroepen een radiocolumn. Deze ontvangen tevens een bericht voor hun website of tekst TV. Mijn ervaring is dat lokale omroepen werken met vrijwilligers, die dicht bij de mensen staan. Via hun multimedia aanpak nemen ze steeds meer onderdelen van de lokale nieuwsvoorziening over van de kranten.
In Brussel staan de nieuwe media regelmatig op de agenda. Op dit moment zijn twee kritische punten actueel. De bescherming van de privacy en de veiligheid van het Internet. Nog dit jaar zal het Europees Parlement stemmen over nieuwe regels voor het gebruik van persoonlijke gegevens, die gaan gelden in heel Europa. Veiligheid is actueel nu zelfs banken en overheden het slachtoffer worden van computercriminelen. Voor mij is de nieuwe media dan ook geen voorbijgaande hype. Het is onze nieuwe manier van communiceren, die van de 21e eeuw. Het is een zaak van ons allemaal. Als iemand bij mij aan de bel trekt, ben ik graag bereid er over door te praten.