Club van grote en middelgrote gemeenten blij met Hervormingsagenda Woningmarkt

Met dank overgenomen van J.S. (Jacques) Monasch i, gepubliceerd op woensdag 18 september 2013.
Club van grote en middelgrote gemeenten blij met Hervormingsagenda Woningmarkt
Bron: Blog Jacques Monasch

Lees hier de reactie van de G32

De G32 is blij met de op Prinsjesdag verschenen hervormingsagenda woningmarkt van minister Blok voor Wonen en Rijksdienst. De agenda biedt een pakket van maatregelen in zowel de koop- als de huursector waarmee beoogd wordt enerzijds de woningmarkt vlot te trekken en anderzijds investeringsprikkels in de bouw te genereren.

Een van de meest positieve punten voor voorzitter Fackeldey van de fysieke pijler van de G32 is de erkenning van de rol en positie van de corporaties. “In de agenda van de Minister wordt op verschillende plaatsen de nadruk gelegd op de essentiële rol die de corporaties spelen in het verbeteren van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving. Leefbaarheid blijft dus, in tegenstelling tot eerdere berichten, een taak van de corporaties. Erkenning van die rol van corporaties , maar ook van hun taak waar het gaat om bijvoorbeeld de toenemende vraag naar seniorenhuisvesting is voor de steden van groot belang; we staan immers gezamenlijk voor de grote opgave ervoor te zorgen dat er voldoende kwalitatieve en betaalbare woonruimte beschikbaar blijft in onze steden in een prettige leefomgeving. Waar het gaat om de leefbaarheid krijgen op de steden zelf, met de aanpassing van de Rotterdamwet, meer instrumenten in handen om de samenstelling van wijken te verbeteren.”

De afgelopen periode is er door vele partijen veel gezegd over het akkoord dat Aedes en het kabinet hebben gesloten over de aanpassingen in het corporatiestelsel. Uitgaande van de politieke realiteit van de verhuurderheffing is het begrijpelijk dat een dergelijk akkoord gesloten wordt. Door de minister wordt er ook in de hervormingsagenda vanuit gegaan dat met de bijdrage van 400 miljoen uit het Energieakkoord, extra huurinkomsten, verkoop van woningen en efficiencyverbetering de investeringscapaciteit van de corporaties op niveau blijft. “De G32 heeft daar serieuze vraagtekens bij, te meer omdat de effecten van de verhuurderheffing nog niet in volle omvang te overzien zijn en die bovendien per corporatie en per regio nogal kunnen verschillen. Daarom zullen wij in de komende periode de investeringen in stedelijke vernieuwing van corporaties nauwlettend monitoren”, aldus Fackeldey.

Een zorg van de G32 betreft de beschikbaarheid en de betaalbaarheid van woningen. In de agenda van de minister staat: “Uitgangspunt is dan ook dat de omvang van de sociale woningvoorraad in verhouding blijft tot de omvang van de doelgroep”, en “Borging van de betaalbaarheid is een randvoorwaarde bij de hervorming van de huurmarkt.” Het blijft echter de keuze van de afzonderlijke corporaties in welke mate zij de verhuurderheffing gaan opbrengen door de verkoop van woningen of doorrekenen naar de huurders. Corporaties hebben een taak om mensen met een kleine beurs van goede, betaalbare huisvesting te voorzien. Het kan niet zo zijn dat door de verhuurderheffing wonen voor mensen met een laag besteedbaar huishoudinkomen in ons land onbetaalbaar wordt, en de onderhoudsopgave voor de corporaties onbetaalbaar.

Door het rijk is een voorstel gedaan voor de modernisering van het WWS. De G32 is blij dat een deel van de suggesties die zij heeft gedaan in het RIGO-rapport “Een vervolg op de vereenvoudigde woningwaardering” in het nieuwe stelsel is overgenomen, en ziet de uitnodiging van het kabinet om verdere afspraken over de uitwerking van de huursombenadering gaarne tegemoet.

De corporaties en de gemeente maken prestatieafspraken over de bijdrage van de corporatie aan het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid. Hierbij worden ook de huurders betrokken. Ook het rijk wil kaders stellen aan de afspraken tussen gemeenten en corporaties. De G32 is van mening dat lokale afspraken, gezien de grote lokale verschillen, leidend moeten zijn. Belangrijk voor de steden is dat zij meer inzicht krijgen in de mogelijkheden van corporaties om die bijdrage te leveren. Daarom wordt de achtervangrol als borger van leningen bij het WSW van gemeenten en rijk versterkt.

Jop Fackeldey Voorzitter fysieke pijler G32/wethouder Lelystad