Een `gruwelijk groot' schip dat niemand wilde

Met dank overgenomen van J.C. (Hans) van Baalen i, gepubliceerd op maandag 4 november 2013, 15:07.
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Hans van Baalen

Het is het grootste schip dat ooit voor de Nederlandse marine is gebouwd, de JSS Karel Doorman. Prijskaartje: ruim 400 miljoen euro voor een schip dat nu te groot en te duur blijkt voor ons land.

Defensiespecialisten

Hans van Baalen (VVD), Roland Kortenhorst (CDA) en Bert Bakker (D66) zijn tijdens het kabinet Balkenende II (2003-2006) de defensiespecialisten van de regeringspartijen. De eerste twee kennen elkaar al langer. Kortenhorst werkt jarenlang in de scheepsbouwsector. Van Baalen is lobbyist namens Deloitte, ook op het gebied van Defensie.

,,We kwamen elkaar geregeld tegen, zegt Kortenhorst. ,,Dan spraken we over defensievraagstukken.

Eenmaal in de Tweede Kamer willen de twee mannen meer dan praten. Kortenhorst maakt indruk op zijn collega's met zijn ongebreidelde enthousiasme en kennis over de scheepsbouw. Van Baalen is vast van plan om meer te zijn dan een stempelmachine. ,,Hans wilde laten zien dat hij er ook toe deed, aldus een ingewijde.

De drie Kamerleden krijgen kort na de verkiezingen bezoek van vertegenwoordigers van de marinescheepsbouw. Er is paniek. Er zit `een gat in de orderportefeuille'. Als de Koninklijke Marine geen nieuwe schepen bestelt, kan de hele industrie ten onder gaan.

Ze presenteren studies die er op wijzen dat Nederland kleinere, wendbaardere schepen nodig heeft, omdat het nieuwe militaire strijdtoneel dicht bij de kust zal liggen. Een JSS is ideaal als ondersteuning voor dergelijke operaties. Van Baalen, Kortenhorst en Bakker gaan later bij elkaar zitten en blijken overtuigd van de noodzaak van nieuwe schepen. ,,We waren onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie gekomen: Dit verhaal deugt, aldus Bakker. ,,De lobby heeft in dit geval zeker veel invloed gehad.

Van Baalen heeft geen spijt. ,,In het toenmalige tijdsgewricht was het een verstandige keuze. Bakker twijfelt: ,,Was het een verkeerde beslissing of zijn de omstandigheden veranderd? Kortenhorst gelooft nog steeds dat de JSS een cruciale rol kan spelen als een soort drijvende uitvalsbasis bij grote missies. ,,Het is een hoeksteen van flexibiliteit.

In 2015 moet de JSS Karel Doorman gaan varen.

Het hele verhaal is te lezen in het Algemeen Dagblad van 4 november, pagina 8 - 9 (abonnees)

foto boven (Ministerie van Defensie): Artist impression van het Joint logistic Support Ship (midden)

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Hans van Baalen