Van Baalen: 'Europa moet mobiliteitsbranche ruim baan geven'

Met dank overgenomen van J.C. (Hans) van Baalen i, gepubliceerd op dinsdag 15 april 2014, 14:09.

Een modern Europa is een mobiel Europa. Daarom moet Brussel ruim baan geven aan de sector om samen met de industrie en wetenschap te zoeken naar eigentijdse oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken. Die worden niet uitgedacht in de Brusselse glaspaleizen, maar door de experts in het veld. Dit zegt Hans van Baalen, VVD-delegatieleider in het Europees Parlement, in de nieuwe editie van GO!Mobility Magazine, dat in het teken staat van de Europese verkiezingen.

Gezien het grensoverschrijdende karakter van mobiliteit, moet de Europese Unie volgens Van Baalen heldere kaders stellen, zonder te verzanden in micro-wetgeving en betutteling. Een goed voorbeeld hiervan noemt hij de discussie over afmetingen en toelatingen van nieuw materieel, die thans in Brussel wordt gevoerd. Dankzij nieuwe aerodynamische technieken kunnen grotere vrachtwagens meer lading vervoeren tegen lagere brandstofkosten en minder CO2-uitstoot.

Regels versoepelen

Dit betekent een grote optimalisering van de brandstof- en vervoersefficiëntie. Daarom moet, betoogt Van Baalen, Europa de strikte regels ten aanzien van het gewicht en de afmetingen van vrachtwagens versoepelen. “Europa moet de industrie de ruimte geven om nieuwe en efficiëntere vrachtwagentypes te ontwikkelen, waarbij de nieuwste technieken op het gebied van aerodynamica kunnen worden toegepast. Dit is goed voor het milieu en goed voor de portemonnee.”

Nationale keuringscentra

Ook op het terrein van keuring en certificering moet Europa zijn verantwoordelijkheid nemen, vindt de Europarlementariër. Een gemeenschappelijke markt vraagt om gemeenschappelijke regels. Zo is er afgesproken dat het opvoeren van brommers en motoren verboden is, omdat dit de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen en meer uitstoot van CO2 betekent.Om opgevoerde voertuigen van de weg te halen, is het belangrijk dat brommers en snorfietsen overal in Europa op eenzelfde wijze gekeurd worden.

"Thans laten deze controles te wensen over, in het bijzonder in Zuid-Europese lidstaten. Daarom moet Europa zich niet toeleggen op nieuwe regelgeving, maar strenger toezien op de handhaving van bestaande voertuigkeuringen door lidstaten. Geen Europees APK-instituut, maar goed functionerende nationale keuringscentra die toezien op de uitvoering van Europese en nationale regels", aldus Van Baalen.