Brussel moet knopen doorhakken over luchtvaart - Hoofdinhoud
Op 22 mei gaan we naar de stembus voor de Europese verkiezingen. Wie de luchtvaartsector een warm hart toedraagt heeft zeker iets te kiezen, want er spelen in het Europees Parlement een aantal heikele luchtvaartissues. De Single European Sky (SES) is er daar een van. "Dit is typisch zo’n voorbeeld waar Europa toegevoegde waarde kan leveren", vindt EU-lijsttrekker Hans van Baalen van de VVD.
De Europese wil om te komen tot een gemeenschappelijk luchtverkeersleidingssysteem is er wel, maar op nationaal niveau wordt de uitvoering al jarenlang tegengewerkt. De afgelopen maanden hebben luchtverkeersleiders in verschillende landen gestaakt tegen SES, bang dat ze zijn om hun baan te verliezen. Met name in Frankrijk, waar de macht van vakbonden groot is.
Het aanvankelijke SES uit 2001 leverde niet op wat ervan verwacht werd, en hetzelfde geldt voor het in 2008 geïntroduceerde SES II. Een nieuw pakket maatregelen onder de noemer SES II+ moet als het aan de Europese Unie ligt er wel voor zorgen dat er een eind komt aan de Europese lappendeken van luchtverkeersleidingsblokken.
Verbetering
Nederlandse Europarlementariërs willen dat de SES er zo snel mogelijk komt. “Als we een Europese markt hebben, waarom dan niet een Europees luchtruim? De VS heeft een luchtruim van vergelijkbare grootte met meer verkeer en kost de helft”, zegt Van Baalen. Esther de Lange, EU-lijsttrekker voor het CDA, verwacht dat de voorstellen in SESII+ een verdere verbetering kunnen opleveren.
“Het is daarbij zaak steeds meer partijen te overtuigen van de win-win situatie die deze aanpak oplevert. Voor een klein land als Nederland met een grote Europese luchthaven is het belangrijk dat de grenzen in de Europese lucht nu eindelijk ook geslecht worden”, zegt De Lange.
Lees het hele artikel in in het aprilnummer van het blad Luchtvaartnieuws (betaald)