Een dag in Gelderland - Hoofdinhoud
Dinsdag 20 mei was Annie de hele dag in Gelderland.
Gestart werd bij Sibelco, steengroeve in Winterswijk. Plantmanager Gerard ten Dolle vertelde daar over de problemen waar het bedrijf tegenaan loopt door Natura2000, ondanks dat het landschap juist door Sibelco is ontworpen.
Sibelco is een internationaal familiebedrijf, dat in 1932 begon met kalksteenwinning. Eerst voor landbouwtoepassingen en tegenwoordig ook voor onder andere wegenbouw. Er wordt dagelijks aan 80 fte werkgelegenheid geboden. Het werk van Sibelco is een belangrijke schakel in de keten van hergebruik.
Behalve hun corebusiness, biedt Sibelco voor de oehoe bescherming tijdens het broedseizoen en dragen ze sterk bij aan de beheersing en bescherming van de rugstreeppad. Juist de activiteiten in de groeve komen de dieren terug.
Winterswijk heeft invloed van 6 Natura2000gebieden, waarvan Sibelco vooral te maken heeft met Willinks Weust. In eerste instantie werd 18 hectare aangewezen als natuurgebied, wat uiteindelijk 55 hectare zal worden. Sibelco hoopt percelen te kunnen ruilen, want er is sprake van behoorlijk impact door de hydrologische ontwikkelingen.
De gevolgen van de PAS kunnen zijn dat Sibelco een vergunning vanuit de NB-wetgeving moet aanvragen.
Vervolgens hebben we de steengroeve met eigen ogen kunnen zien.
In Beltrum waren we te gast bij Paul Nijhuis en Jet Klunder van Nijhuis Klompenfabriek. Hier werd verteld dat de klomp onder immaterieel cultureel erfgoed valt. Nijhuis betaalt normaal geen importrente over zijn product, aangezien het souvenirs zijn. Maar nu worden de producten niet gelabeld als souvenir, maar bijvoorbeeld als sleutelhanger en dan is de rente 2,7%. Voor Nijhuis van belang dat er gelijk speelveld ontstaat, maar vooral dat het erfgoed behouden kan blijven. Het zou prachtig zijn wanneer de klomp als nationaal symbool een eigen zogenoemde HS-code zou krijgen.
Nijhuis biedt in Nederland aan 25 fte werkgelegenheid en in China 200.
Ondanks dat de klompenindustrie niet meer was als vroeger, is Nijhuis niet bij de pakken neer gaan zitten. Constant zijn zij bezig met innovatie en creatie van nieuwe producten en productiesystemen. Zo heeft hij alle machines om klompen te maken zelf bedacht en gemaakt.
Omdat de draagklompen niet voldoende bestaansrecht bieden, richt Nijhuis zich steeds meer op andere markten. Zo zijn er natuurlijk de souvenirs rondom het klompenthema. Maar nu hebben ze ook een houten tulp ontwikkeld. Daarnaast zijn ze innoverend aan de slag met de traditionele klomp door er een zachte wreef in te maken. De bedoeling is om de klomp weer nieuw leven in te blazen. Maar ook wordt de meer modieuze markt aangeboord met damesschoentjes.
Voor Nijhuis is het belangrijk contact te leggen met de Euregio om juist ook de Duitse markt aan te kunnen boren. Annie is ervan overtuigd dat Nijhuis aanspraak kan maken op innovatiegelden met datgene wat ze hier ondernemen, zeker omdat ze cultuur, streek en platteland bedienen.
verslaglegging van het bezoek aan Achterhoek Business School en de ALV van CDA Berkelland volgt