Knokken voor werk in Nederlandse havens - Hoofdinhoud
Foto Wikipedia / Quistnix
Minister Schultz moet in Europa werk gaan maken van eerlijke concurrentie tussen Europese havens. De Nederlandse havens lopen nu lading en werkgelegenheid mis doordat Belgische en Duitse havens structureel gesubsidieerd worden door hun overheden. Daarom wil ik dat de nieuwe Europese havenverordening niet over marktwerking tussen havendiensten gaat, maar dat er harde afspraken worden gemaakt om weer een gelijk speelveld te creëren.
België en Duitsland weten vaak op creatieve en weinig transparante manier hun eigen havens te steunen. Hierdoor zijn de havens van bijvoorbeeld Antwerpen en Hamburg relatief goedkoper dan Rotterdam. Het gevaar is dan dat andere landen zich gedwongen voelen hun havens ook te gaan steunen of de milieueisen te verlagen, waardoor er een ‘race to the bottom’ ontstaat.
Deze staatssteun is gewoon toegestaan, maar de Rotterdamse haven loopt hierdoor wel 1 miljoen containers per jaar mis. Voor de Nederlandse economie loopt de schade op tot 300 miljoen per jaar. En dat terwijl Nederlandse zeehavens voor veel banen zorgen. In totaal werken er in Nederland ongeveer 170.000 mensen in zeehavens.
Daarom hebben we goede afspraken nodig, zodat havens op een eerlijke manier kunnen groeien en nieuwe werkgelegenheid kunnen scheppen. Doordat reders minder vaak voor Nederlandse havens kiezen staan banen in Nederland op de tocht. De minister moet in Europa gaan knokken voor deze banen.