Begrijpelijke informatie over zorg - Hoofdinhoud
Iedereen die hoort dat hij ziek is, wil snel een goed gesprek met een arts. Een persoonlijk gesprek over de ziekte en de manier waarop die het best behandeld kan worden. Sommige mensen denken daarbij ook graag actief mee met de arts en gaan zelf op zoek naar informatie over hun ziekte en de behandelmethodes. Zodat zij goed voorbereid het gesprek met hun arts kunnen aangaan.
Voor dit gesprek is tijd en ruimte nodig. Maar ook informatie. Deze informatie is er al, maar helaas nog niet gebundeld en gepresenteerd op een manier die begrijpelijk is voor de gemiddelde patiënt. En al helemaal niet voor laaggeletterden. Een gemiste kans.
Daarom stel ik voor om de vele initiatieven die er zijn om patiënten te informeren, samen te brengen en uit te breiden met zorginformatie die nog niet wordt aangeboden. Op die manier weet de patiënt waar hij moet zijn voor betrouwbare, toegankelijke en begrijpelijke informatie over zorg.
Deze informatie kan worden aangeleverd door medisch specialisten, zodat patiënten ervan uit kunnen gaan dat informatie betrouwbaar is. Daarbij zouden we ook kunnen kijken de mogelijkheid om bijvoorbeeld via video’s informatie te delen of patiënten via chat en webcam in gesprek te laten gaan met een verpleegkundige of medisch specialist. Maar er zijn ook vele andere manieren mogelijk.
Wat de PvdA betreft gaan we hier zo snel mogelijk mee aan de slag, want patiënten hebben recht op duidelijke, juiste en begrijpelijke informatie over zorg. Goede informatie en een dialoog met de arts vergroot de mondigheid en zeggenschap van de patiënt.