Uitvoeringsverordening 2015/171 - Aspecten van de procedure voor de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening is op 5 februari 2015 gepubliceerd en is op 25 februari 2015 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) 2015/171 van de Commissie van 4 februari 2015 betreffende bepaalde aspecten van de procedure voor de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) 2015/171 of 4 February 2015 on certain aspects of the procedure of licensing railway undertakings Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2015/171
Celex-nummer i 32015R0171

3.

Key dates

Document 04-02-2015
Bekendmaking in Publicatieblad 05-02-2015; PB L 29 p. 3-10
Inwerkingtreding 25-02-2015; in werking datum publicatie +20 zie art 8
16-06-2015; Toepassing zie art 8
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

5.2.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 29/3

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2015/171 VAN DE COMMISSIE

van 4 februari 2015

betreffende bepaalde aspecten van de procedure voor de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2012/34/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 tot instelling van één Europese spoorwegruimte (1), en met name artikel 17, lid 5,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

In de aanbeveling van de Commissie van 7 april 2004 inzake het gebruik van een gemeenschappelijk Europees formaat voor vergunningsdocumenten afgegeven in overeenstemming met Richtlijn 95/18/EG van de Raad betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen (2) werd ervoor gepleit een standaardformaat te ontwikkelen voor de vergunningsdocumenten die door de nationale vergunningverlenende autoriteiten worden afgegeven.

 

(2)

Op grond van artikel 23 van Richtlijn 2012/34/EU gelden door vergunningverlenende autoriteiten afgegeven vergunningen voor het hele grondgebied van de Unie. De nationale vergunningverlenende autoriteiten dienen het Europees Spoorwegbureau in kennis te stellen van de vergunningen die zij hebben afgegeven, geschorst, ingetrokken of gewijzigd, waarna die informatie door het Bureau aan de lidstaten wordt meegedeeld. Een gemeenschappelijk model voor de vergunning zou het werk van de nationale vergunningverlenende autoriteiten en het Europees Spoorwegbureau vergemakkelijken en de informatie over vergunningen beter toegankelijk maken voor alle belanghebbenden, met name de vergunningverlenende autoriteiten van andere lidstaten en de infrastructuurbeheerders.

 

(3)

Alle nodige informatie die bevestigt dat een spoorwegonderneming over een geldige vergunning beschikt voor een bepaald type spoorvervoerdiensten kan in een standaarddocument worden opgenomen. Een modelvergunning zou de publicatie van alle relevante informatie over vergunningen op de website van het Europees Spoorwegbureau vergemakkelijken. Het standaardformaat kan in de toekomst worden gewijzigd op basis van de ervaring met het gebruik ervan en eventuele nieuwe behoeften aan nadere informatie over vergunningen.

 

(4)

De eisen inzake de dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid als bedoeld in artikel 22 van Richtlijn 2012/34/EU waaraan moet worden voldaan, zijn vastgesteld in de nationale wetgeving en verschillen van lidstaat tot lidstaat. Door middel van een bijlage bij het vergunningsdocument moet worden gestaafd dat de spoorwegonderneming aan de nationale eisen voldoet. Daartoe moet het standaardmodel voor die bijlage worden gebruikt. Indien de spoorwegonderneming activiteiten in twee of meer lidstaten wenst uit te oefenen, moet de dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid voor elk van die lidstaten worden vermeld in een extra bijlage, die wordt afgegeven door de vergunningverlenende autoriteit van de andere lidstaten waar de spoorwegonderneming treinen wenst te exploiteren.

 

(5)

Vergunningverlenende autoriteiten kunnen hun administratieve kosten, vergunningstarieven en de termijn waarbinnen een beslissing over een vergunningsaanvraag wordt genomen, reduceren indien zij snel de nodige gegevens uitwisselen met andere autoriteiten en andere publieke of private entiteiten.

 

(6)

Door de geringe beweging op de markt worden in sommige lidstaten gedurende één of meerdere opeenvolgende jaren geen vergunningsbesluiten genomen. Hoge tarieven kunnen tegelijk een belemmering vormen voor de markttoegang van spoorwegondernemingen.

 

(7)

Het is niet toegestaan ten aanzien van spoorwegondernemingen die een nieuwe vergunning aanvragen minder gunstige vergunningsvoorwaarden te hanteren dan voor de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.