Schade NH90 verhalen op fabrikant

Met dank overgenomen van R. (Ronald) Vuijk i, gepubliceerd op woensdag 2 juli 2014, 14:57.

Vuijk: Defensie heeft zoveel gebreken bij de NH90 helicopter geconstateerd dat de afname is opgeschort. Het stelt de VVD teleur dat deze helicopter niet voldoet. Een verrassing is het echter niet. De minister heeft de Kamer bij meerdere gelegenheden geinformeerd. De VVD vindt het goed dat de minister nu doorpakt en maatregelen neemt. De VVD wil dat de schade verhaald wordt en dat de verantwoordelijken worden aangesproken. De VVD maakt zich zorgen over de helicoptercapaciteit voor operaties waarbij de inzet van de NH90 nodig is zoals in kustwacht- en antipiraterijmissies. De VVD wil van de minister weten hoe zij dat capaciteitsprobleem oplost.

ANP 2 jul 2014, 12:56 (Update: 02-07-14, 14:46) Minister Hennis snapt de verontwaardiging over de problemen met de NH90-helikopter De Tweede Kamer vindt dat minister Hennis alles op alles moet zetten om alle kosten die verband houden met mankementen aan de NH90-helikopters op de fabrikant te verhalen. Hennis zei in de Kamer dat ze goede hoop heeft dat de fabrikant de kosten van de aanpassingen betaalt, maar volgens haar is het nog maar de vraag of ook de kosten worden vergoed die Defensie maakt om andere toestellen in te zetten. Hennis probeert dat wel, maar volgens haar ligt dat juridisch ingewikkeld. Vorige week maakte Hennis bekend dat ze voorlopig afziet van de afname van zeven nieuwe NH90-helikopters, omdat er allerlei mankementen zijn geconstateerd bij de toestellen die al worden gebruikt. De Kamer is daar van geschrokken. Bij de oppositie werden woorden gebruikt als "vliegende Fyra." Maar Hennis wijst dat van de hand. "Dat doet geen recht aan de NH90." Volgens haar zijn er ook goede ervaringen opgedaan met de helikopter. Maar ze begrijpt de verontwaardiging in de Kamer. Ze heeft er "enig vertrouwen" in dat de problemen met de helikopters worden opgelost.

DEN HAAG ANP 1 februari 2013 - VVD, SP, D66 en SGP willen van minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie weten of de missies van de marine in gevaar zijn omdat er geen helikopters beschikbaar zijn. De nieuwe NH90 kampt met problemen, terwijl oude helikopters al buiten gebruik zijn genomen."Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de marine zonder helikopter wegvaart'', stelt VVD-Kamerlid Ronald Vuijk. Hij wil weten hoe de al geleverde NH90's worden ingezet en of de problemen de operaties van de krijgsmacht beïnvloeden. "Daar wil ik wel opheldering van de minister over. De Telegraaf meldde vrijdag dat er zo weinig heli's zijn dat de marine een Belgische Alouette heeft moeten lenen. Volgens het ministerie van Defensie wordt de Aloutte echter gebruikt omdat er een nauwe samenwerking is met de Belgen. Een woordvoerster liet weten dat dit niets met de NH90's te maken heeft. Eerder deze maand is een NH-90 voor het eerst meegenomen op missie. De helikopter is mee met Hr. Ms. De Ruyter om piraterij voor de kust van Somalië te bestrijden. Ook D66 is bezorgd. "De NH-90 moet als de bliksem worden geleverd. Zeker als het tekort aan helikopters de operaties raakt'', aldus Kamerlid Wassila Hachchi, die stelt dat de problemen ook te maken hebben met de bezuinigingen waar Defensie mee kampt. Ze benadrukt net als de VVD dat het dossier al een hele tijd discussie oplevert maar dat de gevolgen voor de marine voor haar nieuw zijn. Ook Elbert Dijkgraaf van de SGP stelt dat er al langer sprake is van een ,,drama op hoog niveau'' als het gaat om de NH-90. "De levering was te laat. Nu zijn er acht en die hebben zoveel kinderziektes dat ze nauwelijks bruikbaar zijn.'' Hij is niet blij dat er nu "Belgische oldtimers'' worden geleend. Defensie erkent dat de helikoptercapaciteit schaars is. Niet alleen moeten er heli's mee met missies, ook moet ermee worden getraind. Als de levering van de NH-90's verder vertraagt zal het ministerie onderzoeken of er extra capaciteit nodig is en hoe die moet worden geregeld, aldus een woordvoerster. De verwachting is dat alle 20 bestelde NH-90's in 2015 inzetbaar zullen zijn.