Gedelegeerde verordening 2014/1263 - Tijdelijke buitengewone steun voor melkproducenten in Estland, Letland en Litouwen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1263/2014 van de Commissie van 26 november 2014 tot vaststelling van tijdelijke buitengewone steun voor melkproducenten in Estland, Letland en Litouwenofficiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) No 1263/2014 of 26 November 2014 providing for temporary exceptional aid to milk producers in Estonia, Latvia and LithuaniaRechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2014/1263 |
Celex-nummer i | 32014R1263 |
Document | 26-11-2014 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 27-11-2014; PB L 341 p. 3-5 |
Inwerkingtreding | 30-11-2014; in werking datum publicatie +3 zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
27.11.2014 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 341/3 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) Nr. 1263/2014 VAN DE COMMISSIE
van 26 november 2014
tot vaststelling van tijdelijke buitengewone steun voor melkproducenten in Estland, Letland en Litouwen
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 1308/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 tot vaststelling van een gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten en tot intrekking van de Verordeningen (EEG) nr. 922/72, (EEG) nr. 234/79, (EG) nr. 1037/2001 en (EG) nr. 1234/2007 van de Raad (1), en met name artikel 219, lid 1, in samenhang met artikel 228,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 7 augustus 2014 heeft de Russische regering een verbod ingevoerd op de import van bepaalde producten, waaronder melkproducten, uit de Unie naar Rusland. Het verbod heeft in het bijzonder de sector melk en melkproducten in Estland, Letland en Litouwen getroffen, die erg afhankelijk is van de uitvoer naar Rusland. In 2013 exporteerden deze drie lidstaten meer dan 15 % van hun melkproductie naar Rusland en had meer dan 60 % van hun totale zuivelexport naar derde landen Rusland als bestemming. |
(2) |
In augustus en september deed zich in Estland, Letland en Litouwen een scherpe daling van de melkprijzen af landbouwbedrijf voor, terwijl het Uniegemiddelde relatief stabiel bleef. De melkprijzen af landbouwbedrijf van september liggen in Estland en Letland 26 %-27 % en in Litouwen 33 % lager dan vorig jaar, terwijl het Uniegemiddelde slechts ca. 5 % lager ligt. Op Unieniveau liggen de melkprijzen in de drie Baltische staten het dichtst bij de interventieniveaus. |
(3) |
De daling van de melkprijzen af landbouwbedrijf tot onhoudbare niveaus brengt de melkproductiesector in de drie Baltische staten — die in 2014 een duurzame marktpositie aan het opbouwen waren — in gevaar. Bovendien werd de productie van melkproducten in de Baltische staten voor een groot deel bepaald door de behoeften en smaken van de Russische markt. De sector heeft nu tijd nodig om nieuwe afzetmarkten te vinden of de productie af te stemmen op nieuwe producten die aan de vraag kunnen voldoen. |
(4) |
De sector melk en melkproducten in de drie Baltische staten is vooral gericht op andere producten dan boter en mageremelkpoeder, met als gevolg dat de openbare interventie en de steun voor particuliere opslag niet gelden voor deze producten. |
(5) |
Om de huidige verstoring van de markt ten gevolge van een aanzienlijke prijsdaling doeltreffend en doelmatig aan te pakken, dient daarom steun aan de drie Baltische staten te worden verleend in de vorm van een eenmalige financiële enveloppe ter ondersteuning van melkproducenten die worden getroffen door het Russische invoerverbod en daardoor liquiditeitsproblemen hebben. |
(6) |
De financiële enveloppe die voor elke betrokken lidstaat ter beschikking wordt gesteld, dient te worden berekend op basis van de hoeveelheid melk die in 2013/2014 in het kader van de nationale quota is geproduceerd. Om te garanderen dat de steun terechtkomt bij de producenten die door het verbod worden getroffen, moeten de betrokken lidstaten, met inachtneming van de beperkte begrotingsmiddelen, dat nationale bedrag volgens objectieve criteria en op niet-discriminerende wijze verdelen zonder dat de markt en de mededinging daardoor worden verstoord. |
(7) |
Aangezien met de financiële enveloppe die aan elke betrokken lidstaat wordt toegewezen, slechts een beperkt deel van de daadwerkelijke, door de producenten geleden schade zal worden vergoed, moeten de betrokken lidstaten de toestemming krijgen om aanvullende steun aan de melkproducenten te verlenen volgens dezelfde voorwaarden op het gebied van objectiviteit,... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.