Straatsburg deze week: 1-4 februari 2016 - Hoofdinhoud
Aangewezen als rapporteur: regionale ontwikkelingsfondsen beoordelen
Namens de EVP heb ik op dinsdag 2 februari het rapporteurschap gekregen om de prestaties van regionale ontwikkelingsfondsen te beoordelen. Als rapporteur ga ik kijken of geld goed wordt besteed. Wat is de toegevoegde waarde van de Europese aanpak? Komt het geld goed terecht? We hebben hogere eisen gesteld aan de investeringsprogramma's in onze regio's en steden. Groei, groen en banen, inzet in het digitale tijdperk en duurzaamheid staan centraal. Vraag blijft of de EU voldoende resultaat boekt. Ook moet een beter evenwicht worden bereikt tussen subsidies en andere financiële instrumenten zoals leningen en garantstellingen. Begin 2017 moet mijn rapport behandeld worden in de plenaire vergadering in het Europees Parlement
-
*Kijk de Lambert Actueel voor meer informatie
-
*Klik hier voor het persbericht
In debat met Commissaris Cretu over rol lokale en regionale autoriteiten
Op donderdag 4 februari heb ik deelgenomen aan een debat over de rol van lokale en regionale autoriteiten in de EU van regionale fondsen. De trend van centralisatie in de regionale fondsen moet niet worden doorgezet. De evaluatie van de planning voor de EU fondsen 2014-2020 laat zien dat het beginsel van subsidiariteit, waarbij lokale en regionale autoriteiten een belangrijkere rol moeten krijgen, nog niet in alle Europese landen en regio's wordt gevolgd. Te vaak worden regio's gezien als belanghebbende, en niet als gesprekspartner. De "gedragscode" zou de basis bieden voor een bottom-up aanpak en een grotere rol van steden en regio's. Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen. Het Pact van Amsterdam, waarmee het Nederlandse voorzitterschap de positie van de steden zal versterken, vormt hier een goed voorbeeld van.
-
*Klik hier voor mijn speech in de plenaire zaal in Straatsburg
Nieuwe uitstootregels tegen luchtvervuiling
Op woensdag 3 februari heeft het Europees Parlement zich daadkrachtig getoond door betere uitstoottesten voor auto's goed te keuren. Het dieselschandaal met Volkswagen laat zien, dat dit hard nodig is. De overeenkomst is niet perfect. Autofabrikanten krijgen twee jaar de tijd om hun zaken op orde te krijgen. Toch zorgt deze overeenkomst ervoor dat er stappen worden genomen. Afspraken voor het testen van auto's worden aangescherpt. Daarnaast zal het Europees Parlement technologische ontwikkelingen in de gaten houden.