Besluit 2018/1926 - Standpunt EU in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg van de VN/ECE

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 10 december 2018 gepubliceerd en is op 20 november 2018 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2018/1926 van de Raad van 19 november 2018 inzake het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2018/1926 of 19 November 2018 on the position to be taken, on behalf of the European Union, in the Group of Experts on the European Agreement concerning the work of crews of vehicles engaged in international road transport of the United Nations Economic Commission for Europe
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2018/1926
Origineel voorstel COM(2018)664 NLEN
Celex-nummer i 32018D1926

3.

Key dates

Document 19-11-2018; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 10-12-2018; PB L 313 p. 13-38
Inwerkingtreding 20-11-2018; in werking datum document +1 zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

10.12.2018   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 313/13

 

BESLUIT (EU) 2018/1926 VAN DE RAAD

van 19 november 2018

inzake het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in de deskundigengroep inzake de Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, juncto artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Europese Overeenkomst nopens de arbeidsvoorwaarden voor de bemanningen van motorrijtuigen in het internationale vervoer over de weg (AETR) (1) is op 5 januari 1976 in werking getreden.

 

(2)

In het kader van de AETR heeft de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN-ECE) een deskundigengroep inzake de AETR opgericht. Die groep is bevoegd om voorstellen tot wijziging van de AETR op te stellen en in te dienen bij de Werkgroep voor Wegvervoer van de VN-ECE.

 

(3)

De deskundigengroep inzake de AETR bespreekt momenteel wijzigingen van de AETR, op basis van een voorstel van de Unie dat volgt op de vaststelling van een bij Besluit (EU) 2016/1877 van de Raad aangenomen standpunt daartoe (2). Een verdere wijziging van de AETR blijkt noodzakelijk te zijn om ervoor te zorgen dat overeenkomstsluitende partijen bij de AETR die niet tot de EU behoren op basis van geharmoniseerde normen voor beveiliging en gegevensbescherming kunnen deelnemen aan gegevensuitwisseling over bestuurderskaarten.

 

(4)

Krachtens Verordening (EU) nr. 165/2014 van het Europees Parlement en de Raad (3) zijn de lidstaten verplicht om hun nationale elektronische registers van bestuurderskaarten onderling te verbinden via het telematicanetwerk inzake informatie-uitwisseling met betrekking tot de afgifte van tachograafkaarten (TACHOnet-berichtensysteem) of, bij gebruik van een compatibel systeem, te waarborgen dat de uitwisseling van elektronische gegevens met alle andere lidstaten mogelijk is via het TACHOnet-berichtensysteem. TACHOnet is een platform voor de uitwisseling van informatie over bestuurderskaarten tussen de lidstaten, zodat kan worden gewaarborgd dat een bestuurder niet meer dan één kaart heeft.

 

(5)

Om tot een pan-Europese harmonisatie op het gebied van elektronische uitwisseling van informatie over bestuurderskaarten te komen, moet TACHOnet door alle overeenkomstsluitende partijen bij de AETR worden gebruikt als enig platform.

 

(6)

Momenteel wordt de aansluiting op het TACHOnet-berichtensysteem ofwel rechtstreeks tot stand gebracht via TESTA (trans-Europese diensten voor telematica tussen overheidsdiensten), ofwel indirect via een lidstaat die al op TESTA is aangesloten. Aangezien TESTA beperkt is tot de lidstaten en de instellingen van de Unie, moeten overeenkomstsluitende partijen bij de AETR die niet tot de EU behoren zich indirect op TACHOnet aansluiten.

 

(7)

De Commissie heeft onlangs de indirecte aansluitingen op het TACHOnet-berichtensysteem geëvalueerd en geconcludeerd dat zij niet hetzelfde beveiligingsniveau bieden als TESTA. Met name de authenticiteit, de integriteit en de vertrouwelijkheid van de informatie die via indirecte aansluitingen wordt uitgewisseld, kunnen niet voldoende worden gewaarborgd. Indirecte aansluitingen op TACHOnet moeten daarom worden vervangen door beveiligde aansluitingen.

 

(8)

eDelivery is een door de Commissie ontworpen netwerk van verbindingsknooppunten voor elektronische communicatie, waarbij iedere deelnemer op nationaal niveau een knooppunt vormt met standaard overbrengingsprotocollen en beveiligingsprincipes. eDelivery is een flexibel...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.