Verordening 2020/696 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 1008/2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de EG naar aanleiding van de COVID‐19-pandemie - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2020/696 van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 2020 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1008/2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap naar aanleiding van de COVID‐19-pandemieofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2020/696 of the European Parliament and of the Council of 25 May 2020 amending Regulation (EC) No 1008/2008 on common rules for the operation of air services in the Community in view of the COVID-19 pandemicRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2020/696 |
Origineel voorstel | COM(2020)178 |
Celex-nummer i | 32020R0696 |
Document | 25-05-2020; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 27-05-2020; PB L 165 p. 1-6 |
Ondertekening | 25-05-2020 |
Inwerkingtreding | 28-05-2020; in werking datum publicatie +1 zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
27.5.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 165/1 |
VERORDENING (EU) 2020/696 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 25 mei 2020
tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1008/2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap naar aanleiding van de COVID‐19-pandemie
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Na raadpleging van het Europees Economisch en Sociaal Comité,
Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (1),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De COVID‐19-pandemie heeft geleid tot een scherpe terugval van het luchtverkeer omdat de vraag naar vervoer sterk is gedaald en omdat lidstaten en derde landen rechtstreekse maatregelen hebben genomen om de pandemie in te perken, zoals de sluiting van grenzen en een verbod op luchtverkeer. |
(2) |
De door Eurocontrol — die de netwerkbeheerder is voor de luchtverkeersnetdiensten van het gemeenschappelijke Europese luchtruim — gepubliceerde cijfers geven aan dat het luchtverkeer in de Europese regio op het einde van maart 2020 met ongeveer 90 % is afgenomen in vergelijking met maart 2019. Luchtvaartmaatschappijen rapporteren een sterke terugval van de boekingen als gevolg van de COVID‐19-pandemie, en annuleren vluchten in de winterdienstregeling 2019-2020 en de zomerdienstregeling van 2020. Deze plotselinge daling van de vraag en het ongekende aantal annuleringen heeft geleid tot een ernstig liquiditeitsprobleem voor luchtvaartmaatschappijen. Die liquiditeitsproblemen staan in rechtstreeks verband met de COVID‐19-pandemie. |
(3) |
Luchtvaartmaatschappijen uit de Unie, die vóór de COVID‐19-pandemie financieel gezond waren, worden geconfronteerd met liquiditeitsproblemen die ertoe kunnen leiden dat hun exploitatievergunning wordt geschorst of ingetrokken, dan wel vervangen door een tijdelijke vergunning, zonder dat daar structurele economische redenen voor zijn. De verlening van een tijdelijke vergunning op grond van artikel 9, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad (2) kan een negatief signaal geven aan de markt over de overlevingskansen van een luchtvaartmaatschappij, wat op zijn beurt eventuele financiële problemen, die anders tijdelijk zouden zijn, zou verergeren. Op basis van de beoordeling die in de periode van 1 maart 2020 tot en met 31 december 2020 is uitgevoerd, is het dan ook passend dat de exploitatievergunning van dergelijke luchtvaartmaatschappijen niet wordt geschorst of ingetrokken, mits de veiligheid niet in het gedrang is en er een realistisch vooruitzicht is op een bevredigende financiële wederopbouw binnen twaalf maanden. Aan het einde van deze periode van twaalf maanden moet de procedure van artikel 9, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1008/2008 worden toegepast op de luchtvaartmaatschappij uit de Unie. De verplichting van artikel 9, lid 2, van Verordening (EG) nr. 1008/2008 om de Commissie in kennis te stellen, moet ook gelden voor de beslissingen om de exploitatievergunning niet te schorsen of in te trekken. |
(4) |
Naast de noodmaatregelen die kunnen worden toegepast op grond van artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1008/2008 in geval van plotselinge kortstondige problemen die voortvloeien uit onvoorspelbare en onvermijdbare omstandigheden, moeten lidstaten de uitoefening van verkeersrechten kunnen weigeren, beperken of aan voorwaarden onderwerpen om problemen ten gevolge van de COVID‐19-pandemie, die van langere duur kunnen zijn, aan te pakken. Dergelijke noodmaatregelen in het kader van de COVID‐19-pandemie moeten in overeenstemming... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.