Besluit 2020/1705 - Ondertekening van een protocol bij de Overeenkomst betreffende het ongeregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen (Interbus-overeenkomst) voor wat het geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 17 november 2020 gepubliceerd en is op 23 oktober 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2020/1705 van de Raad van 23 oktober 2020 inzake de ondertekening, namens de Europese Unie, van een protocol bij de Overeenkomst betreffende het ongeregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen (Interbus-overeenkomst) voor wat het geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen betreft

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2020/1705 of 23 October 2020 on the signing, on behalf of the European Union, of a Protocol to the Agreement on the international occasional carriage of passengers by coach and bus (Interbus Agreement) regarding the international regular and special regular carriage of passengers by coach and bus
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2020/1705
Origineel voorstel COM(2020)566 NLEN
Celex-nummer i 32020D1705

3.

Key dates

Document 23-10-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 17-11-2020; PB L 385 p. 1-2
Inwerkingtreding 23-10-2020; in werking datum document zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

17.11.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 385/1

 

BESLUIT (EU) 2020/1705 VAN DE RAAD

van 23 oktober 2020

inzake de ondertekening, namens de Europese Unie, van een protocol bij de Overeenkomst betreffende het ongeregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen (Interbus-overeenkomst) voor wat het geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen betreft

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, in samenhang met artikel 218, lid 5,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Besluit 2002/917/EG van de Raad (1) is de Overeenkomst betreffende het ongeregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen (“Interbus-overeenkomst”) (2) op 3 oktober 2002 namens de Unie gesloten; op 1 januari 2003 (3) is de Interbusovereenkomst in werking getreden.

 

(2)

Op 16 juli 2018 heeft de Raad Besluit (EU) 2018/1195 (4) betreffende de ondertekening van het protocol bij de Interbus-overeenkomst betreffende geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer (het “protocol”) vastgesteld.

 

(3)

Het protocol was van 16 juli 2018 tot en met 16 april 2019 opengesteld voor ondertekening en is door de Unie ondertekend op 11 april 2019. Geen enkele andere overeenkomstsluitende partij bij de Interbus-overeenkomst (“overeenkomstsluitende partij”) heeft het protocol echter vóór het verstrijken van de ondertekeningstermijn ondertekend. Daarom is het protocol niet in werking getreden.

 

(4)

Op 18 februari 2020 heeft de Raad de Commissie gemachtigd onderhandelingen te openen met het oog op de wijziging van het protocol, teneinde enerzijds bepaalde technische wijzigingen aan te brengen inzake de ondertekening en inwerkingtreding ervan, en anderzijds de benaming van een overeenkomstsluitende partij te wijzigen.

 

(5)

De onderhandelingen met het oog op de wijziging van het protocol zijn succesvol afgesloten. Er is een nieuwe termijn van twee jaar voor de ondertekening van het protocol vastgesteld. Bovendien is het protocol gewijzigd zodat de goedkeuring of ratificatie daarvan door een kleiner aantal overeenkomstsluitende partijen volstaat om het protocol in werking te kunnen doen treden en de wachttijd na die goedkeuring of ratificatie korter is dan de in de Interbus-overeenkomst vastgestelde termijn. Bovendien is het protocol aangepast naar aanleiding van de wijziging van de benaming van de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië in de Republiek Noord-Macedonië.

 

(6)

Ter wille van de duidelijkheid en om de snelle ondertekening en inwerkingtreding van een protocol te vergemakkelijken, moet er een nieuw protocol inzake geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen (het “nieuwe protocol”) worden opgesteld, om de overeengekomen wijzigingen weer te geven en ter vervanging van het protocol dat tot en met 16 april 2019 openstond voor ondertekening.

 

(7)

Het nieuwe protocol moet het gemakkelijker maken om geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen te verrichten tussen de overeenkomstsluitende partijen, en daardoor tot betere passagiersverbindingen tussen deze landen leiden.

 

(8)

Om de toepasing van het nieuwe protocol te faciliteren, met name de werking van het bij artikel 18 daarvan opgerichte Gemengd Comité, vormt het nieuwe protocol grotendeels een weerspiegeling van de bepalingenvan de Interbus-overeenkomst.

 

(9)

Om zo snel mogelijk...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.