Besluit 2020/2228 - Europees Jaar van de spoorwegen (2021)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 28 december 2020 gepubliceerd en is op 29 december 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2020/2228 van het Europees Parlement en de Raad van 23 december 2020 betreffende het Europees Jaar van de spoorwegen (2021)

officiële Engelstalige titel

Decision (EU) 2020/2228 of the European Parliament and of the Council of 23 December 2020 on a European Year of Rail (2021)
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2020/2228
Origineel voorstel COM(2020)78 NLEN
Celex-nummer i 32020D2228

3.

Key dates

Document 23-12-2020; datum van ondertekening
Bekendmaking in Publicatieblad 28-12-2020; PB L 437 p. 108-115
Ondertekening 23-12-2020
Inwerkingtreding 29-12-2020; in werking datum publicatie +1 zie art 8
Deadline 31-03-2021; ten laatste zie art 3.2(b)
31-12-2022; zie art 7
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

28.12.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 437/108

 

BESLUIT (EU) 2020/2228 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 23 december 2020

betreffende het Europees Jaar van de spoorwegen (2021)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1) ,

Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

In haar mededeling van 11 december 2019, getiteld “de Europese Green Deal” (de “mededeling over de Europese Green Deal”), zet de Commissie een Europese Green Deal uiteen voor de Unie en haar burgers. De Europese Green Deal omvat een nieuwe groeistrategie die de Unie moet omvormen tot een eerlijke en welvarende samenleving met een moderne, hulpbronnenefficiënte en concurrerende economie, waar vanaf 2050 netto geen broeikasgassen meer worden uitgestoten en de economische groei is losgekoppeld van het gebruik van hulpbronnen.

 

(2)

In zijn conclusies van 12 december 2019 heeft de Europese Raad de doelstelling goedgekeurd om tegen 2050 tot een klimaatneutrale Unie te komen.

 

(3)

In zijn resolutie van 15 januari 2020 toonde het Europees Parlement zich ingenomen met de mededeling over de Europese Green Deal en drong het aan om tegen 2050 over te gaan naar een klimaatneutrale samenleving.

 

(4)

Overeenkomstig de in de mededeling over de Europese Green Deal uiteengezette doelstellingen moet de economie van de Unie worden omgevormd en moet het beleid, met name inzake vervoer en mobiliteit, worden herzien. Vervoer is verantwoordelijk voor een kwart van de broeikasgasemissies van de Unie, en dat aandeel groeit nog steeds. Om klimaatneutraliteit te bereiken, moeten de vervoersemissies tegen 2050 met 90 % zijn afgenomen. Om een duurzaam intermodaal vervoer te realiseren, moeten de gebruikers centraal staan en moet hen goedkopere, toegankelijke, gezondere, schonere en energie-efficiëntere alternatieven voor hun huidige vervoerswijzen worden geboden, terwijl diegenen die reeds gebruikmaken van duurzame vervoerswijzen, zoals wandelen, fietsen en openbaar vervoer, moeten worden aangemoedigd.

 

(5)

Om die uitdagingen te kunnen aangaan, houdt de Europese Green Deal een snellere verschuiving naar duurzame en slimme mobiliteit in. Meer bepaald moet een aanzienlijk deel van de 75 % van het binnenlandse vrachtvervoer dat momenteel over de weg verloopt in de toekomst via het spoor en de binnenwateren gebeuren. Voor deze verschuiving zijn significante investeringen nodig, onder meer in het kader van het herstel, en een essentieel deel daarvan zal betrekking hebben op de tenuitvoerlegging van het trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T) en op de inspanningen om de efficiëntie van de corridors voor goederenvervoer per spoor te verhogen.

 

(6)

Het spoor moet een baanbrekende rol spelen in het realiseren van klimaatneutraliteit tegen 2050. Het is een van de milieuvriendelijkste en energie-efficiëntste vervoerswijzen. Het spoorvervoer is grotendeels geëlektrificeerd en stoot veel minder CO2 uit dan soortgelijke reizen over de weg of door de lucht. Het is de enige vervoerswijze waarvan de uitstoot van broeikasgassen en CO2 sinds 1990 voortdurend is gedaald. Bovendien heeft het spoor in de periode tussen 1990 en 2016 zijn energieverbruik verlaagd en maakt het steeds meer gebruik van hernieuwbare energiebronnen.

 

(7)

De COVID-19-crisis heeft de vervoerssector buitengewoon zwaar getroffen. Ondanks de operationele en financiële beperkingen heeft de sector cruciale verbindingen in stand...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.