Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Zesde incidentele suppletoire begroting) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36086 - Zesde incidentele suppletoire begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2022 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Zesde incidentele suppletoire begroting); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 22-04-2022 |
Publicatiedatum | 22-04-2022 |
Nummer | KST360862 |
Kenmerk | 36086, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 086
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Zesde incidentele suppletoire begroting)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de maatregelen die in deze zesde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van deze nieuwe maatregelen starten nadat beide Kamers hierover zijn geïnformeerd. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Startnota kabinet Rutte IV van 10 januari 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35 925, nr. 143), de brief Zorgprofessionals met post COVID klachten van 25 februari 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 25 295, nr. 1813) en de brief Lange termijn aanpak COVID-19 (Kamerstukken II, 2021/22,
25 295 nr. 1834).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.J. Kuipers
kst-36086-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrjkste mutaties corona gerelateerde uitgaven 6e incidentele suppletoire begroting 2022 (bedragen x € 1 mln.)
Maatregel |
Bedrag 2022 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
Bedrag 2026 |
|
29,0 |
|
0,5 |
0,4 |
|
|
671,1 |
1.265,3 |
|||
|
|
52,0 |
|||
|
696,1 |
911,5 |
|||
|
|
145,6 |
|||
|
19,3 |
12,7 |
|||
|
104,3 |
68,9 |
|||
Totaal A |
1.497,2 |
2.455,1 |
0,5 |
0,4 |
0,0 |
|
200,0 |
||||
|
30,0 |
43,0 |
|||
Totaal B |
230,0 |
43,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Totaal A+B=C |
1.727,2 |
2.498,1 |
0,5 |
0,4 |
0,0 |
Tabel 2 Totaal COVID-19 gerelateerde uitgaven- en ontvangsten (bedragen x € 1 mln.) |
||||
Maatregel |
Bedrag 20221 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
|
85 |
27 |
1 |
0 |
|
1.764 |
1.265 |
||
|
162 |
|||
|
158 |
|||
COVID-19 |
126 |
84 |
6 |
2 |
|
2.823 |
912 |
||
implementatie en medicatie |
1.518 |
523 |
||
|
19 |
1 |
||
|
53 |
|||
Nederland |
53 |
13 |
||
|
250 |
75 |
4 |
0 |
|
125 |
|||
Totaal A |
7.136 |
2.900 |
11 |
2 |
Maatregel |
Bedrag 20221 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
|
200 |
|||
|
74 |
43 |
||
Totaal B |
274 |
43 |
0 |
0 |
Totaal A+B=C |
7.410 |
2.943 |
11 |
2 |
1 Stand op basis van ISB12 Kamerstukken 2020/21,35 944, nr. 1 aangevuld met NvW 1 Kamerstukken 2021/22, 35 925-XVI-10 en NvW 2 Kamerstukken 2021/22, 39 925-XVI-106, ISB1 Kamerstukken II 2021/22, 35 989, nr. 1, ISB2 Kamerstukken II 2021/22, 35 994, nr. 1, ISB3 Kamerstukken II 2021/22, 36 010, nr. 1, ISB4 Kamerstukken II 2021/22, 36 025, nr. 1 en ISB6. De vijfde incidentele suppletoire begroting betreft een bijstelling inzake zorg en ondersteuning voor vluchtelingen uit Oekraïne. Derhalve heeft deze vijfde incidentele suppletoire begroting geen invloed op de corona gerelateerde uitgaven op de VWS-begroting.
Bovenstaand overzicht geeft het totaal van alle corona gerelateerde uitgaven en ontvangsten op de VWS-begroting weer, zoals verwerkt in de relevante begrotingsstukken. Het betreft de corona gerelateerde mutaties zoals opgenomen in de eerste, tweede, derde, vierde en zesde incidentele suppletoire begroting 2021. Er is voor gekozen om een uitsplitsing te maken in begrotingsgefinancierde uitgaven en premiegefinancierde uitgaven en een totaaltelling.
Naast de verschillende corona gerelateerde uitgaven zijn in de zesde incidentele suppletoire begroting 2022 ook enkele niet corona gerelateerde mutaties verwerkt op de begroting van het Ministerie van VWS. Dit betreft onder andere overboekingen van de Aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor reserveringen uit het coalitieakkoord.
Tabel 3 Belangrijkste uitgavenmutaties 6e incidentele suppletoire begroting 2022 middelen coalitieakkoord (bedragen x € 1.000)
Mutatie |
art. |
Bedrag 2022 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
Bedrag 2026 |
Bedrag 2027 |
Pandemische paraatheid |
1,2,3,5 en 10 |
62.250 |
114.600 |
89.250 |
73.500 |
58.900 |
47.400 |
Preventieakkoord |
1, 6 en 10 |
42.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dak- en thuislozen |
3 en 10 |
3.100 |
65.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eén tegen eenzaamheid |
3 en 10 |
10.000 |
6.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kansrijke start |
1 |
10.000 |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
Sportstimulering |
6 |
25.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Suïcide preventie |
2 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
Verbeteren palliatieve zorg |
3 en 10 |
10.000 |
20.000 |
30.000 |
40.000 |
50.000 |
0 |
Woon-zorg combinaties en stimulering langer thuis wonen |
3 en 10 |
37.500 |
75.000 |
87.500 |
100.000 |
0 |
0 |
Respijtzorg |
3 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Passende zorg als norm in Zvw |
2 |
4.306 |
5.667 |
3.729 |
4.568 |
600 |
0 |
Integraal zorgakkoord |
2 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Scheiden wonen en zorg |
3 |
300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Versterking organisatiegraad basiszorg |
2 |
350 |
250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NVWA |
1 |
9.000 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
Reductie narcosegassen |
4 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
227.606 |
334.117 |
258.079 |
265.668 |
157.100 |
95.000 |
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
3.698.970 |
1.485.468 |
5.184.438 |
3.089.980 |
62.800 |
53.000 |
53.400 |
53.400 |
Uitgaven |
6.367.228 |
1.485.468 |
7.852.696 |
3.089.980 |
62.800 |
53.000 |
53.400 |
53.400 |
|
493.094 |
26.500 |
519.594 |
35.600 |
35.600 |
35.600 |
35.600 |
35.600 |
Subsidies |
25.078 |
3.000 |
28.078 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
24.812 |
3.000 |
27.812 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
266 |
0 |
266 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.741 |
6.000 |
9.741 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
3.741 |
6.000 |
9.741 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
Bijdragen aan agentschappen |
126.749 |
9.000 |
135.749 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
104.953 |
9.000 |
113.953 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
12.600 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
21.039 |
0 |
21.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
757 |
0 |
757 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
326.359 |
0 |
326.359 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw: programmering |
326.359 |
0 |
326.359 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
11.167 |
8.500 |
19.667 |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
Aanpak Gezond-heidsachterstanden |
11.031 |
8.500 |
19.531 |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
Overige |
136 |
0 |
136 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5.714.832 |
1.431.218 |
7.146.050 |
3.054.380 |
27.200 |
17.400 |
17.800 |
17.800 |
Subsidies |
407.356 |
20.000 |
427.356 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
188.704 |
20.000 |
208.704 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevolkingsonderzoe ken |
163.330 |
0 |
163.330 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vaccinaties |
55.322 |
0 |
55.322 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
4.009.620 |
120.090 |
4.129.710 |
1.056.580 |
6.200 |
3.700 |
3.700 |
3.700 |
Ziektepreventie |
4.009.620 |
103.890 |
4.113.510 |
1.045.580 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pandemische paraatheid |
0 |
16.200 |
16.200 |
11.000 |
6.200 |
3.700 |
3.700 |
3.700 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
514.007 |
36.150 |
550.157 |
732.550 |
21.000 |
13.700 |
14.100 |
14.100 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra |
333.221 |
15.750 |
348.971 |
86.350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken |
45.411 |
0 |
45.411 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Vaccinaties |
135.362 |
0 |
135.362 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pandemische paraatheid |
0 |
20.400 |
20.400 |
36.200 |
21.000 |
13.700 |
14.100 |
14.100 |
Overige |
13 |
0 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's en RWT's |
0 |
510.656 |
510.656 |
305.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
LCCB |
0 |
510.656 |
510.656 |
305.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
658.849 |
744.322 |
1.403.171 |
960.250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pandemische paraatheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
658.849 |
744.322 |
1.403.171 |
960.250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
125.000 |
0 |
125.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
125.000 |
0 |
125.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
127.043 |
27.750 |
154.793 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
105.455 |
20.100 |
125.555 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventie van schadelijk middelengebruik |
17.808 |
20.100 |
37.908 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
18.969 |
0 |
18.969 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Letselpreventie |
4.532 |
0 |
4.532 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
62.953 |
0 |
62.953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.193 |
0 |
1.193 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
4.347 |
4.900 |
9.247 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezondheidsbevor dering |
4.347 |
4.900 |
9.247 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.330 |
2.750 |
4.080 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.330 |
2.750 |
4.080 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
147 |
0 |
147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw:programme- ring |
147 |
0 |
147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
15.764 |
0 |
15.764 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
15.764 |
0 |
15.764 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
32.259 |
0 |
32.259 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
28.563 |
0 |
28.563 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Abortusklinieken |
18.133 |
0 |
18.133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
10.430 |
0 |
10.430 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
456 |
0 |
456 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
456 |
0 |
456 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.240 |
0 |
3.240 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
3.240 |
0 |
3.240 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
40.403 |
31.025 |
71.428 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
33.203 |
31.025 |
64.228 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Middelen coalitieakkoord
Het kabinet Rutte IV heeft hier middelen beschikbaar voor gesteld met het coalitieakkoord en met deze incidentele suppletoire begroting worden de middelen toegevoegd aan de begroting van VWS zodat de uitvoering kan aanvangen.
Naar aanleiding van het coalitieakkoord worden bestaande thema's van het preventieakkoord (roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht) voortgezet en waar nodig geïntensiveerd. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor een meerjarige uitwerking van de thema's bewegen, mentale gezondheid envoor het stimuleren van de lokale aanpak hiervan. Het gaat in totaal om € 42,6 miljoen voor 2022.
Voor dit artikelonderdeel (gezondheidsbeleid) gaat het voor 2022 om een bedrag van € 3 miljoen voor subsidies, € 3 miljoen voor opdrachten en € 1,5 miljoen voor bijdragen aan medeoverheden.
Kansrijke start
In het coalitieakkoord is opgenomen dat het programma Kansrijke Start in elke gemeente wordt ingevoerd. Via dit programma worden (aankomende) ouders in kwetsbare situaties beter ondersteund, zodat meer kinderen een kansrijke start krijgen (bijvoorbeeld minder kinderen te vroeg geboren en/of met een te laag geboortegewicht). Vrouwen en hun pasgeborenen worden ook ondersteund bij de eerste 1.000 dagen die cruciaal zijn voor gezondheid, welzijn en latere ontwikkeling. Voor de lokale samenwerking, de regionale planvorming en de bijdrage in de financiering van interventies worden structureel middelen beschikbaar gesteld.
Het gaat in totaal om € 125 miljoen additionele middelen voor de jaren 2022 tot en met 2027 waarvan € 10 miljoen additioneel voor 2022. Het budget is meerjarig verdeeld over de instrumenten opdrachten en bijdragen aan medeoverheden.
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
Er worden vanaf 2022 structureel extra middelen vrijgemaakt om de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) te versterken. Het gaat in totaal om een budget van € 72 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2027.
-
2.Ziektepreventie Middelen coalitieakkoord
Ziektepreventie Pandemische paraatheid
Het coalitieakkoord erkent het belang van pandemische paraatheid en stelt hier structureel middelen voor beschikbaar. De zorg en infectieziek-tenbestrijding moeten wendbaar en opschaalbaar zijn wanneer dit nodig is. Pandemische paraatheid valt uiteen in drie grote beleidsopgaven: versterkte publieke gezondheidszorg en infectieziektebestrijding, basiszorg en opschaalbaarheid op orde en versterkte leveringszekerheid en toegang tot medische producten.
Het gaat in totaal om € 164 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2027 waarvan voor 2022 € 16,2 miljoen is gereserveerd voor opdrachten en € 20,4 miljoen voor bijdragen aan agentschappen.
Middelen corona gerelateerde uitgaven
Subsidies
Het vaccinatiebeleid omvat het zetten van zowel primaire series vaccinaties, als herhaalprikken. Hierbij kunnen diverse uitvoeringspartijen betrokken zijn. Zeker in het geval van grootschalige vaccinatierondes kunnen ziekenhuizen en huisartsen om hun inzet worden gevraagd. Hiervoor wordt aanvullend € 20 miljoen gereserveerd in 2022.
Opdrachten
Ziektepreventie Ondersteuning coronabeleid
Het coronabeleid wordt op diverse manieren ondersteund door onderzoeken, beschikbare coronadata en het dashboard en communicatiecampagnes. Daarnaast wordt rekening gehouden met de mogelijkheid om hieraan uitvoering te geven wanneer sprake is van quarantaine plicht (voorlichting/ondersteuning). Voor deze ondersteunende maatregelen komt in 2022 additioneel € 30,9 miljoen en in 2023 € 45,7 miljoen beschikbaar.
Het aantal af te nemen monsters voor het rioolwateronderzoek door de waterschappen valt lager uit. Hierdoor valt er € 10 miljoen vrij.
Testbeleid
Voor de uitvoering van het testbeleid conform de lange termijn strategie wordt er voor 2022 additioneel € 696 miljoen en voor 2023 € 911 miljoen beschikbaar gesteld. Dit budget is bestemd om een basiscapaciteit in stand te houden en om te kunnen opschalen bij een opleving in het najaar en de winterperiode. Deze middelen worden ingezet voor het testbeleid in brede zin: onder andere voor de afname en analysecapaciteit van PCR/NAAT-testen, de brede inzet van coronatoegangsbewijzen (ctb) en de inkoop van zelftesten voor het onderwijs en sociale minima. De inzet van het ctb en beschikbaar stellen van zelftesten geschiedt op basis van de epidemiologische situatie en de keuzes die ten aanzien van het testbeleid worden gemaakt.
Het vaccinatiebeleid omvat het zetten van zowel primaire series vaccinaties, als herhaalprikken. Nu bekend is dat partijen aan wie de opdrachten zullen worden verstrekt gesubsidieerde instanties of de GGD zijn, zal het benodigde budget lager uitvallen. Daarom wordt het voor 2022 geraamd budget van € 135,8 miljoen verlaagd met € 29,1 miljoen. Voor 2023 is € 88,4 miljoen beschikbaar.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
Om onder meer zicht te houden op het coronavirus blijft uitvoering van het RIVM Programma-19 nodig. Met dit programma voert het RIVM onderzoek uit, onder andere op het gebied van modellering, duiding van besmettingscijfers en kiemsurveillance. Hiervoor wordt in 2023 € 29,1 miljoen beschikbaar gesteld.
Voor de voortzetting van het RIVM vaccinatieprogramma is € 15,8 miljoen extra budget benodigd in 2022. Voor 2023 wordt er € 57,3 miljoen beschikbaar gesteld. Het RIVM verzorgt de opslag, distributie, beveiliging en registratie van vaccins.
Bijdragen aan ZBO's en RWT's
Uitvoeringskosten LCCB (GGD-GHOR)
De Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding (LCCB) ondersteunt de GGD'en bij het testen, traceren en vaccineren. Voor het testen en traceren was voor 2022 een bedrag van € 433 miljoen geraamd, maar door verschuiving van taken naar de GGD'en en de veranderde ontwikkeling van de pandemie kan dit bedrag neerwaarts worden bijgesteld met een bedrag van € 73,3 miljoen. In 2023 is € 190 miljoen hiervoor beschikbaar. Voor de vaccinimplementatie is in 2022 € 150 miljoen en in 2023 € 115 miljoen beschikbaar ter ondersteuning van de GGD'en.
Bijdragen aan medeoverheden
Meerkosten GGD en Veiligheidsregio's
De kosten voor de GGD'en en de veiligheidsregio's voor de beheersing van het coronavirus worden vergoed vanuit de meerkostenregeling op grond van de Wet publieke gezondheid. De inzet van deze partijen is gericht op het testen op het coronavirus, uitvoeren van bron- en contact-onderzoek of het geven van zelfzorgadvies en het vaccineren met primaire- en herhaalprikken. De additionele inzet in 2022 bedraagt € 744,3 miljoen en in 2023 € 960,3 miljoen.
Ontvangsten
Voor hun inzet bij de vaccinatiecampagnes ontvangen huisartsen een vergoeding. Op de subsidieregeling voor het prikken door huisartsen vindt een neerwaartse bijstelling plaats van € 18,1 miljoen.
Bij het RIVM wordt het surplus van het eigen vermogen over 2021 € 4,7 miljoen afgeroomd. Deze ontvangsten hangen samen met lager dan verwachte uitgaven aan het vaccinatieprogramma vanuit het RIVM in 2021.
Middelen coalitieakkoord
Naar aanleiding van het coalitieakkoord worden bestaande thema's van het preventieakkoord (roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht) voortgezet en waar nodig geïntensiveerd. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor een meerjarige uitwerking van de thema's bewegen, mentale gezondheid envoor het stimuleren van de lokale aanpak hiervan. Het gaat in totaal om € 42,6 miljoen voor 2022.
Voor dit artikelonderdeel (Gezondheidsbevordering) gaat het voor 2022 om een bedrag van € 20,1 miljoen voor subsidies, € 4,9 miljoen voor opdrachten en € 2,8 miljoen voor bijdragen aan agentschappen.
3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
3.451.516 |
115.163 |
3.566.679 |
42.317 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
3.515.435 |
34.106 |
3.549.541 |
42.317 |
40.979 |
4.568 |
600 |
0 |
|
398.852 |
26.800 |
425.652 |
33.150 |
37.250 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
239.258 |
12.950 |
252.208 |
24.500 |
23.250 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
72.264 |
7.200 |
79.464 |
2.000 |
2.000 |
400 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
34.966 |
2.000 |
36.966 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
Eerste lijnszorg |
13.872 |
0 |
13.872 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
23.592 |
0 |
23.592 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
94.564 |
3.750 |
98.314 |
20.500 |
19.250 |
16.500 |
16.500 |
5.000 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
99.263 |
13.850 |
113.113 |
8.650 |
14.000 |
0 |
0 |
0 |
Medisch specialistische zorg |
704 |
5.500 |
6.204 |
10.800 |
12.000 |
12.000 |
11.500 |
11.500 |
Curatieve ggz |
3.956 |
0 |
3.956 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
57.589 |
|
30.939 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Lichaamsmateriaal |
2.326 |
0 |
2.326 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische producten |
34.688 |
35.000 |
69.688 |
600 |
2.000 |
1.900 |
1.500 |
1.500 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
59.773 |
0 |
59.773 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
2.612 |
0 |
2.612 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
aCBG |
657 |
0 |
657 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
54.317 |
0 |
54.317 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
2.187 |
0 |
2.187 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
208 |
0 |
208 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
208 |
0 |
208 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
350 |
0 |
350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
350 |
0 |
350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
|
3.116.583 |
7.306 |
3.123.889 |
9.167 |
3.729 |
4.568 |
600 |
0 |
Subsidies |
180.225 |
3.000 |
183.225 |
3.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
1.360 |
0 |
1.360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden |
88.958 |
0 |
88.958 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling veelbelovende zorg |
23.185 |
0 |
23.185 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch- specialistische zorg |
45.250 |
3.000 |
48.250 |
3.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
7.336 |
0 |
7.336 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
14.125 |
0 |
14.125 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11 |
0 |
11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
2.871.069 |
0 |
2.871.069 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rijksbijdrage Zorgverzekerings-fonds voor financiering van verzekerden 18- |
2.831.900 |
0 |
2.831.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
39.169 |
0 |
39.169 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrach ten |
23.669 |
0 |
23.669 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
23.543 |
0 |
23.543 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
126 |
0 |
126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
25.752 |
4.306 |
30.058 |
5.667 |
3.729 |
4.568 |
600 |
0 |
Risicoverevening |
2.039 |
0 |
2.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoering zorgverze-keringstelsel |
823 |
0 |
823 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medisch- specialistische zorg |
17.525 |
0 |
17.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Curatieve ggz |
30 |
0 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eerste lijnszorg |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg |
0 |
4.306 |
4.306 |
5.667 |
3.729 |
4.568 |
600 |
0 |
Overige |
5.233 |
0 |
5.233 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
10.858 |
0 |
10.858 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
10.858 |
0 |
10.858 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
5.010 |
0 |
5.010 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SVB: Onverzekerden |
3.942 |
0 |
3.942 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.068 |
0 |
1.068 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
JenV: Bijdrage C2000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
123.295 |
0 |
123.295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
123.295 |
0 |
123.295 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Middelen coalitieakkoord
Het coalitieakkoord zet in op pandemische paraatheid en stelt hier structureel middelen voor beschikbaar. De zorg en infectieziektenbe-strijding moeten wendbaar en opschaalbaar zijn. Pandemische paraatheid valt uiteen in drie grote beleidsopgaven; versterkte publieke gezondheidszorg en infectieziektebestrijding, basis en opschaalbaarheid zorg op orde en versterkte leveringszekerheid en toegang tot medische producten.
Voor het onderdeel zorg is voor 2022 een bedrag van € 7,2 miljoen voor subsidies en een bedrag van € 5,5 miljoen voor opdrachten opgenomen. Voor het onderdeel leveringszekerheid gaat het voor 2022 om een bedrag van € 3,8 miljoen voor subsidies en € 6 miljoen voor opdrachten.
Middelen corona gerelateerde uitgaven
Subsidies
Er wordt een regeling opengesteld die aanbieders ondersteund onder andere op het gebied van deskundigheidsbevordering, samenwerken en het verminderen van administratieve lasten. Ter ondersteuning van het hoofdlijnenakkoord worden er voorbereidingen getroffen voor een opleidingsakkoord in de Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT) sector. In het licht daarvan wordt de huidige Subsidieregeling Ondersteuning Wijkverpleging (SOW) op een andere wijze voortgezet die aansluit op het opleidingsakkoord. De activiteiten van de aangepaste regeling legt de nadruk op het aanpakken van de arbeidsmarktproblematiek en op herstelplannen Covid-19 voor aanbieders die wijkverpleging leveren. Met deze andere insteek wordt € 27 miljoen minder geraamd voor deze regeling.
Opdrachten
Resterende verplichtingen aankopen
Het betreft overlopende verplichtingen vanuit 2021 in verband met aankopen van persoonlijke beschermingsmiddelen voor de bestrijding van de coronapandemie (€ 29 miljoen).
Middelen coalitieakkoord
Het coalitieakkoord erkent het belang van pandemische paraatheid en stelt hier structureel middelen voor beschikbaar. De zorg en infectieziek-tenbestrijding moeten wendbaar en opschaalbaar zijn wanneer dit nodig is. Pandemische paraatheid valt uiteen in drie grote beleidsopgaven: versterkte publieke gezondheidszorg en infectieziektebestrijding, basiszorg en opschaalbaarheid op orde en versterkte leveringszekerheid en toegang tot medische producten.
Voor het onderdeel basiszorg en opschaalbaarheid is op het instrument opdrachten voor 2022 een bedrag opgenomen van € 3 miljoen en € 3,5 miljoen voor 2023.
Een deel van de bij coalitieakkoord gereserveerde middelen voor Passende zorg wordt overgeheveld naar de VWS-begroting. Met deze middelen wordt een aantal reeds lopende activiteiten binnen ZonMW geïntensiveerd. Het betreft enkele kortlopende projecten die zich richten op het afgeven van vouchers en impulsen en wat langer lopende initiatieven ter ondersteuning en opschaling van praktijkinitiatieven. Daarnaast worden middelen ingezet voor het ontwikkelen van beleid rondom regiobeelden bij het Ministerie van VWS en de NZa, zoals afgesproken in het coalitieakkoord. Het betreft € 18,9 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2027, waarvan € 4,3 miljoen bestemd is voor 2022.
3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
14.146.569 |
150.790 |
14.297.359 |
138.700 |
82.200 |
86.600 |
68.500 |
19.500 |
Uitgaven waarvan juridisch verplicht (percentage)
|
13.982.147 99,9% |
150.790 |
14.132.937 |
138.700 |
82.200 |
86.600 |
68.500 |
19.500 |
beperkingen |
176.833 |
132.490 |
309.323 |
92.100 |
27.400 |
23.400 |
9.900 |
9.900 |
Subsidies Toegang tot zorg en |
49.833 |
3.000 |
52.833 |
12.000 |
11.200 |
7.000 |
0 |
0 |
ondersteuning Passende zorg en levensbrede |
9.821 |
0 |
9.821 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ondersteuning Inclusieve samenle- |
17.207 |
1.000 |
18.207 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ving Kennis en informatie- |
7.975 |
2.000 |
9.975 |
11.000 |
11.200 |
7.000 |
0 |
0 |
beleid |
11.079 |
0 |
11.079 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
3.751 |
0 |
3.751 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten Bovenregionaal gehandicaptenver- |
81.070 |
79.590 |
160.660 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
voer Toegang tot zorg en |
61.349 |
0 |
61.349 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ondersteuning Passende zorg en levensbrede |
1.768 |
0 |
1.768 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ondersteuning |
1.273 |
1.850 |
3.123 |
1.850 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusiviteit Kennis, informatie en |
5.403 |
77.740 |
83.143 |
12.300 |
9.800 |
10.800 |
0 |
0 |
innovatiebeleid Aanbesteden Sociaal |
1.542 |
0 |
1.542 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Domein |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdragen aan |
9.735 |
0 |
9.735 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
agentschappen |
4.388 |
1.800 |
6.188 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdragen aan |
4.388 |
1.800 |
6.188 |
27.800 |
31.300 |
18.300 |
0 |
0 |
ZBO's/RWT's |
13.039 |
0 |
13.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastge- |
Mutaties 6e |
Stand 6e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
stelde |
ISB |
ISB |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
begroting incl. NvW, |
||||||||
amende- |
||||||||
menten en |
||||||||
ISB's |
||||||||
Doventolkvoorzienin- |
||||||||
gen |
13.039 |
0 |
13.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
7.703 |
17.700 |
25.403 |
80.100 |
16.200 |
16.400 |
9.900 |
9.900 |
Overige Storting/onttrekking |
7.703 |
17.700 |
25.403 |
80.100 |
16.200 |
16.400 |
9.900 |
9.900 |
begrotingsreserve Stimulerings regeling |
20.800 |
30.400 |
51.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wonen en zorg |
20.800 |
30.400 |
51.200 |
20.800 |
28.300 |
56.800 |
0 |
0 |
|
13.805.314 |
18.300 |
13.823.614 |
46.600 |
54.800 |
63.200 |
58.600 |
9.600 |
Subsidies |
154.785 |
18.000 |
172.785 |
46.600 |
54.800 |
63.200 |
58.600 |
9.600 |
Zorg merkbaar beter maken |
71.550 |
8.200 |
79.750 |
27.100 |
25.300 |
23.700 |
9.600 |
9.600 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
40.520 |
0 |
40.520 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Palliatieve zorg en ondersteuning |
42.715 |
9.800 |
52.515 |
19.500 |
29.500 |
39.500 |
49.000 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
13.484.600 |
0 |
13.484.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
4.184.600 |
0 |
4.184.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage Wlz Inkomensoverdrach- |
9.300.000 |
0 |
9.300.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten Zorgdragen voor |
24.191 |
300 |
24.491 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
langdurige zorg |
24.191 |
300 |
24.491 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdragen aan |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
agentschappen |
428 |
0 |
428 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdragen aan |
428 |
0 |
428 |
|||||
ZBO's/RWT's |
141.310 |
0 |
141.310 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank Uitvoeringskosten Centrum Indicatie- |
44.528 |
0 |
44.528 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
stelling Zorg |
96.782 |
0 |
96.782 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Middelen coalitieakkoord
Een tegen eenzaamheid
Het kabinet zet zich in om de trend van eenzaamheid om te buigen, zodat in 2025 een lager percentage van de ouderen in Nederland zich eenzaam voelt. Om dit te realiseren wordt ingezet op het signaleren en bespreekbaar maken van eenzaamheid en het doorbreken en duurzaam aanpakken van eenzaamheid. Het gaat in totaal om budget van € 16 miljoen voor de jaren 2022 en 2023.
Het budget van € 10 miljoen voor 2022 is verdeeld over de instrumenten opdrachten en bijdragen medeoverheden. Ook is voor 2022 (€ 0,2 miljoen) en 2023 (€ 0,2 miljoen) personeelsbudget voor de uitvoeringskosten opgenomen bij artikel 10.
Woon-zorg combinaties en stimuleren langer thuis wonen
Het doel is ervoor te zorgen dat de samenleving voorbereid is op een ouder wordende populatie, dat ouderen langer in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen, minder snel een beroep doen op (zwaardere vormen van) ondersteuning en zorg en het vergroten van de inzet van digitale zorg en ondersteuning.
Het gaat in totaal om € 300 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2027 waarvan € 37,5 miljoen beschikbaar is in 2022. Het totale budget is meerjarig verdeeld over subsidies, opdrachten, bijdragen aan agentschappen en de stimuleringsregeling wonen en zorg. Van het totale budget is op artikel 10 € 2,4 miljoen opgenomen voor personele kosten.
Voor 113 zelfmoordpreventie stelt het coalitieakkoord tot en met 2027 per jaar € 2 miljoen extra ter beschikking.
Dak- en thuislozen
Het kabinet zet in op het voorkomen van dakloosheid, vernieuwing van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze mensen. Het gaat in totaal om een budget van € 68,1 miljoen voor de jaren 2022 en 2023. Hiervan komt € 3,1 miljoen voor 2022 beschikbaar.
Respijtzorg heeft als doel dat meer mensen die voor een naaste zorgen zich gefaciliteerd en ondersteund voelen om hun zorgtaken uit te voeren via een innovatief (respijt)zorgaanbod en aandacht voor overbelasting (op onder andere werk en school). Om het «zorgen voor je naaste» te faciliteren, wordt er met deze maatregel ingezet op het bereiken van resultaten op twee gebieden: innovatie van het respijtzorg-aanbod en opvolging van de landelijke aanpak Samen Sterk voor Mantelzorg. Het gaat in totaal om € 10 miljoen per jaar voor de jaren 2022 tot en met 2027.
Opdrachten
Inclusiviteit
Middelen corona gerelateerde uitgaven
Meerkosten sociaal domein
In 2022 is afgesproken dat aan gemeenten de meerkosten worden vergoed die direct voortvloeien uit de coronamaatregelen van het kabinet. Deze post betreft meerkosten in verband met de Jeugdwet en de Wmo 2015. In 2022 worden meerkosten verwacht van € 73 miljoen. De hoogte van de compensatie wordt na de zomer op basis van een onderzoek vastgesteld en uitgekeerd.
Middelen coalitieakkoord
Verbeteren palliatieve zorg
In het coalitieakkoord zijn middelen gereserveerd om de palliatieve zorg verder te verbeteren. Deze middelen worden onder andere ingezet voor een vervolg van het Nationaal Programma Palliatieve Zorg (NPPZ II), verdere ontwikkeling van het bijbehorende kwaliteitskader, het verbeteren van de bekostiging, een expertisecentrum en de subsidieregeling «Palliatieve terminale zorg en geestelijke verzorging» voor versterking van hospices en versterken van de ondersteuning van zorgnetwerken.
Het gaat in totaal om € 147,3 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2026 waarvan € 10 miljoen beschikbaar is in 2022.
Subsidies
Dit betreft de dekking van een noodzakelijke bijdrage aan de continuïteit van zorg in het door wateroverlast getroffen gebied in Limburg.
3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
1.144.374 |
51.900 |
1.196.274 |
25.365 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.324.318 |
51.900 |
1.376.218 |
25.365 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage)
|
52.795 |
0 |
52.795 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
36.457 |
0 |
36.457 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
17.000 |
0 |
17.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
19.307 |
0 |
19.307 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
150 |
0 |
150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.689 |
0 |
8.689 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ondersteuning cliëntorganisaties |
4.033 |
0 |
4.033 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
2.545 |
0 |
2.545 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
2.111 |
0 |
2.111 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
7.649 |
0 |
7.649 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
7.649 |
0 |
7.649 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
725.025 |
27.000 |
752.025 |
3.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
702.876 |
27.000 |
729.876 |
3.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
702.876 |
27.000 |
729.876 |
3.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
9.244 |
0 |
9.244 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt |
9.244 |
0 |
9.244 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
12.905 |
0 |
12.905 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
12.905 |
0 |
12.905 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZiNL |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
111.106 |
4.603 |
115.709 |
9.652 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
28.917 |
0 |
28.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
16.444 |
0 |
16.444 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Maatschappelijke diensttijd |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
12.473 |
0 |
12.473 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
46.668 |
4.603 |
51.271 |
8.327 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
28.685 |
4.603 |
33.288 |
8.327 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
8.914 |
0 |
8.914 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
35.521 |
0 |
35.521 |
1.325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
35.521 |
0 |
35.521 |
1.325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorgstelsel |
255.657 |
1.000 |
256.657 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
0 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.582 |
0 |
1.582 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
1.027 |
0 |
1.027 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
555 |
0 |
555 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
254.075 |
0 |
254.075 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CAK |
112.456 |
0 |
112.456 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NZa |
63.547 |
0 |
63.547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorginstituut Nederland |
74.722 |
0 |
74.722 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CSZ |
1.600 |
0 |
1.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.750 |
0 |
1.750 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EZK: ACM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Caribisch Nederland |
179.735 |
19.297 |
199.032 |
12.713 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
3.582 |
0 |
3.582 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
3.582 |
0 |
3.582 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
171.852 |
|
137.652 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
171.852 |
|
137.652 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
0 |
53.497 |
53.497 |
12.713 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
0 |
53.497 |
53.497 |
12.713 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
4.301 |
0 |
4.301 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
4.301 |
0 |
4.301 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wanbetalers en onverzekerden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies
Middelen corona gerelateerde uitgaven
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Tijdelijke impuls behoud langdurig zieke zorgverleners
Dit voorstel biedt zorgwerkgevers tijdelijke ondersteuning gericht op het behoud van zorgmedewerkers die langdurig ziek zijn door langdurige klachten na een corona-besmetting. Het betreft hier een maatregel gericht op zorgpersoneel dat in het begin van de pandemie corona heeft gekregen en nu, na 2 jaar ziekte, een WIA aanvraag kan doen. Voor hun werkgevers is nu de vraag actueel of zij na het tweede ziektejaar voor deze medewerkers kiezen voor een vrijwillige verlenging van de loondoorbetaling. Om te zorgen dat de bedoelde tijdelijke ondersteuning wordt betrokken in de afweging die werkgevers daarover nu of op korte termijn maken, werkt het Ministerie van VWS met spoed een subsidieregeling uit voor deze tijdelijke ondersteuning (€ 27 miljoen).
Opdrachten
Coronacheck (kosten DCC-verordening)
Voor het beheer en de doorontwikkeling van de applicatie CoronaCheck is een aanvullend budget benodigd van € 5,1 miljoen in 2022 en € 15,3 miljoen in 2023. De middelen worden onder meer ingezet voor externe inhuur (artikel 10), waarvan € 1,6 miljoen in 2022 en € 10 miljoen in 2023. Daarnaast worden de middelen ingezet op zorgbreed beleid (artikel 4), waarvan € 3,5 miljoen in 2022 en € 5,3 miljoen in 2023.
Realisatie Digitale Ondersteuning Covid-19
Voor digitale ondersteuningsmiddelen die kunnen bijdragen aan de bestrijding van corona, zoals de CoronaMelder en GGDContact, is een aanvullend budget benodigd van € 7,2 miljoen in 2022 en € 30,8 miljoen in 2023. De middelen worden onder meer ingezet voor externe inhuur (artikel 10), waarvan € 6,1 miljoen in 2022 en € 26,5 miljoen in 2023. Daarnaast worden de middelen ingezet voor zorgbreed beleid (artikel 4), waarvan € 1,1 miljoen in 2022 en € 4,3 miljoen in 2023.
Middelen corona gerelateerde uitgaven Bekostiging
Covid-zorg Caribisch Nederland
Voor het reeds beschikbare budget van € 34,2 miljoen voor ondersteuning van de CAS-landen en de BES-eilanden in Covid-zorg vindt in 2022 een instrumentwijziging plaats van «bekostiging» naar «opdrachten».
Opdrachten
Covid-zorg Caribisch Nederland
Voor ondersteuning van de CAS-landen en de BES-eilanden in Covid-zorg is een aanvullend budget benodigd van € 19,3 miljoen in 2022 en € 12,7 miljoen in 2023. De middelen worden onder meer ingezet voor ondersteuning van de ziekenhuizen, ondersteuning van de publieke gezondheid en voor logistieke kosten.
3.5 Artikel 6 Sport en bewegen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
528.244 |
31.400 |
559.644 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven waarvan juridisch verplicht (percentage) |
544.823 |
31.400 |
576.223 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
beweegaanbod |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies Passend sport- en |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
beweegaanbod |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitblinken in sport |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
Nederland |
544.823 |
31.400 |
576.223 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
248.305 |
31.400 |
279.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
161.002 |
30.500 |
191.502 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
75.794 |
0 |
75.794 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en innovatie |
11.509 |
900 |
12.409 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrach ten |
15.266 |
0 |
15.266 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Financiële voorziening topsporters |
15.266 |
0 |
15.266 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
4.738 |
0 |
4.738 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
4.465 |
0 |
4.465 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kennis en innovatie |
223 |
0 |
223 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
50 |
0 |
50 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
2.975 |
0 |
2.975 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingautoriteit |
2.975 |
0 |
2.975 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
269.922 |
0 |
269.922 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties |
185.259 |
0 |
185.259 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
84.663 |
0 |
84.663 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
3.525 |
0 |
3.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dopingbestrijding |
325 |
0 |
325 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Organisaties in de Sport |
3.200 |
0 |
3.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
92 |
0 |
92 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sportakkoord |
92 |
0 |
92 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
15.740 |
0 |
15.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
15.740 |
0 |
15.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Middelen coalitieakkoord
Naar aanleiding van het coalitieakkoord worden bestaande thema's van het preventieakkoord (roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht) voortgezet en waar nodig geïntensiveerd. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor een meerjarige uitwerking van de thema's bewegen, mentale gezondheid en voor het stimuleren van de lokale aanpak hiervan. Het gaat in totaal om € 42,6 miljoen voor 2022.
Voor dit artikelonderdeel (Sport verenigd Nederland) is in 2022 een bedrag van € 0,9 miljoen voor subsidie kennis en innovatie sportbeleid en € 5,5 miljoen aan subsidie voor het sportakkoord, beschikbaar.
Voor 2022 is vanuit het coalitieakkoord € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor het stimuleren van sport en bewegen in het kader van het bevorderen van de gezondheid en het welzijn.
4.1 Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Tabel 9 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 6e ISB |
Stand 6e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
Verplichtingen |
429.229 |
20.043 |
449.272 |
39.711 |
2.800 |
2.800 |
2.700 |
1.700 |
Uitgaven |
474.652 |
10.143 |
484.795 |
39.711 |
2.800 |
2.800 |
2.700 |
1.700 |
Personele uitgaven |
385.607 |
9.809 |
395.416 |
38.608 |
2.800 |
2.800 |
2.700 |
1.700 |
waarvan eigen personeel |
315.831 |
2.060 |
317.891 |
4.205 |
2.800 |
2.800 |
2.700 |
1.700 |
waarvan inhuur externen |
66.418 |
7.749 |
74.167 |
34.403 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige personele uitgaven |
3.358 |
0 |
3.358 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
89.045 |
334 |
89.379 |
1.103 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan ICT |
14.462 |
0 |
14.462 |
1.088 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan bijdrage aan SSO's |
49.510 |
0 |
49.510 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige materiële uitgaven |
25.073 |
334 |
25.407 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
8.594 |
0 |
8.594 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
8.594 |
0 |
8.594 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement Personele uitgaven kerndepartement Middelen coalitieakkoord
In deze incidentele suppletoire begroting zijn middelen die zijn toegekend aan het Ministerie van VWS vanuit het coalitieakkoord budgettair verwerkt. De verschillende maatregelen en programma's zijn hiervoor toegelicht bij de desbetreffende artikelen. Voor de uitvoering van een aantal onderdelen is ook aanvullend personeel en materieel budget nodig. Deze budgetten zijn verwerkt in artikel 10, apparaatsuitgaven kerndepartement.
Het betreft personele en materiële budgetten voor het preventieakkoord (€ 1 miljoen voor 2022), personele uitvoeringskosten voor het programma Eén tegen eenzaamheid (totaal € 0,4 miljoen voor 2022 en 2023), kosten eigen personeel voor Woon-zorg combinaties en stimuleren langer thuis wonen (structureel tot 2025 € 0,6 miljoen per jaar) en voor Verbeteren palliatieve zorg (€ 0,2 miljoen).
Middelen corona gerelateerde uitgaven
Verplichtingenruimte Programmadirectie Covid-19
In 2021 is bij de elfde incidentele suppletoire begroting 2021 voor de programmadirectie covid-19 een verplichtingenruimte van totaal € 9,9 miljoen opgenomen in 2021 voor personele en materiële zaken, waarvan de uitgaven pas in 2022 zouden plaatsvinden. Inmiddels is gebleken dat de verplichtingen pas in 2022 zijn (of worden) aangegaan. Dit betekent dat de opgenomen verplichtingenruimte voor 2022 nu onvoldoende is ten opzichte van het aanwezige kasbudget. Om die reden wordt de verplichtingenruimte voor deze directie opgehoogd zodat deze aansluit bij de kasuitgaven die zijn geraamd en opgenomen voor 2022.
Coronacheck (kosten DCC-verordening)
Voor het beheer en de doorontwikkeling van de applicatie CoronaCheck is een aanvullend budget benodigd van € 5,1 miljoen in 2022 en € 15,3 miljoen in 2023. De middelen worden onder meer ingezet voor externe inhuur (artikel 10), waarvan € 1,6 miljoen in 2022 en € 10 miljoen in 2023. Daarnaast worden de middelen ingezet voor zorgbreed beleid (artikel 4), waarvan € 3,5 miljoen in 2022 en € 5,3 miljoen in 2023.
Realisatie Digitale Ondersteuning Covid-19
Voor digitale ondersteuningsmiddelen die kunnen bijdragen aan de bestrijding van corona, zoals de CoronaMelder en GGDContact, is een aanvullend budget benodigd van € 7,2 miljoen in 2022 en € 30,8 miljoen in 2023. De middelen worden onder meer ingezet voor externe inhuur (artikel 10), waarvan € 6,1 miljoen in 2022 en € 26,5 miljoen in 2023. Daarnaast worden de middelen ingezet voor zorgbreed beleid (artikel 4), waarvan € 1,1 miljoen in 2022 en € 4,3 miljoen in 2023.
5.1 Financieel beeld zorg
In deze paragraaf zijn de bijstellingen opgenomen, die onder het Uitgavenplafond Zorg vallen.
Tabel 1 Bijstellingen Uitgavenplafond Zorg (bedragen x € 1 miljoen)
2022 |
2023 |
|
Zorgverzekeringswet (Zvw) Verlengen voorwaardelijke toelating paramedische herstelzorg i.v.m. corona |
30,0 |
43,0 |
Wet langdurige zorg (Wlz) Meerkostenregeling i.v.m. corona Continuïteit van zorg |
200,0 - 8,0 |
|
Totaal |
222,0 |
43,0 |
Bron: VWS |
Verlengen voorwaardelijke toelating paramedische herstelzorg i.v.m. corona
Vanwege de besmettingen met het coronavirus is het nodig om de voorwaardelijke toelating paramedische herstelzorg opnieuw met één jaar te verlengen per 1-8-2022, zodat behandeling na besmetting mogelijk blijft.
Meerkostenregeling in verband met corona
Dit betreft de compensatie van extra kosten als gevolg van corona voor aanbieders in de langdurige zorg op grond van de hiervoor door de NZa opgestelde beleidsregel.
Continuïteit van zorg
Dit betreft de dekking van een noodzakelijke bijdrage aan de continuïteit van zorg in het door wateroverlast getroffen gebied in Zuid-Limburg. Hiervoor is een bedrag van € 8 miljoen overgeheveld naar de VWS-begroting.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 086, nr. 2 22