Gedelegeerde verordening 2022/30 - Aanvulling van Richtlijn 2014/53/EU met betrekking tot de toepassing van de essentiële eisen als bedoeld in artikel 3, lid 3, punten d), e) en f), van die richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze gedelegeerde verordening is op 12 januari 2022 gepubliceerd en is op 1 februari 2022 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerde Verordening (EU) 2022/30 van de Commissie van 29 oktober 2021 tot aanvulling van Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de toepassing van de essentiële eisen als bedoeld in artikel 3, lid 3, punten d), e) en f), van die richtlijn

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Regulation (EU) 2022/30 of 29 October 2021 supplementing Directive 2014/53/EU of the European Parliament and of the Council with regard to the application of the essential requirements referred to in Article 3(3), points (d), (e) and (f), of that Directive
 
Rechtsinstrument Gedelegeerde verordening
Wetgevingsnummer Gedelegeerde verordening 2022/30
Regdoc-nummer C(2021)7672
Celex-nummer i 32022R0030

3.

Key dates

Document 29-10-2021; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 12-01-2022; PB L 7 p. 6-10
Inwerkingtreding 01-02-2022; in werking datum publicatie +20 zie art 3
01-08-2025; Toepassing zie art 3 en 32023R2444
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

12.1.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 7/6

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2022/30 VAN DE COMMISSIE

van 29 oktober 2021

tot aanvulling van Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de toepassing van de essentiële eisen als bedoeld in artikel 3, lid 3, punten d), e) en f), van die richtlijn

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van radioapparatuur en tot intrekking van Richtlijn 1999/5/EG (1), en met name artikel 3, lid 3, tweede alinea, in samenhang met artikel 3, lid 3, eerste alinea, punten d), e) en f) daarvan,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bescherming van het netwerk of de werking ervan tegen schade, bescherming van persoonsgegevens en privacy van gebruikers en abonnees en bescherming tegen fraude zijn elementen die de bescherming tegen cyberbeveiligingsrisico’s ondersteunen.

 

(2)

Zoals vermeld in overweging 13 van Richtlijn 2014/53/EU kunnen de bescherming van de persoonsgegevens en de privacy van de gebruikers en van de abonnees van radioapparatuur en de bescherming tegen fraude worden verbeterd door middel van specifieke kenmerken van radioapparatuur. Volgens die overweging moet radioapparatuur daarom in passende gevallen op zodanige wijze worden ontworpen dat die kenmerken worden ondersteund.

 

(3)

5G zal een sleutelrol spelen bij de ontwikkeling van de digitale economie en samenleving van de Unie in de komende jaren en zal gevolgen kunnen hebben voor bijna elk aspect van het leven van de burgers van de Unie. Het document “Cybersecurity of 5G networks EU Toolbox of risk mitigating measures” (2) noemt een reeks mogelijke gemeenschappelijke maatregelen waarmee de belangrijkste cyberbeveiligingsrisico’s van 5G-netwerken kunnen worden beperkt, en geeft richtsnoeren voor de selectie van maatregelen die prioriteit moeten krijgen in mitigatieplannen op nationaal niveau en op het niveau van de Unie. Naast deze maatregelen is het van groot belang een geharmoniseerde aanpak te volgen voor essentiële eisen met betrekking tot elementen van cyberbeveiliging die van toepassing zijn op 5G-radioapparaten wanneer zij in de Unie in de handel worden gebracht.

 

(4)

Het beveiligingsniveau dat van toepassing is op grond van de essentiële eisen van de Unie als bedoeld in artikel 3, lid 3, punten d), e) en f), om bescherming van het netwerk, van persoonsgegevens en privacy en tegen fraude te waarborgen, mag geen afbreuk doen aan het hoge veiligheidsniveau dat op nationaal niveau wordt gevraagd voor gedecentraliseerde slimme energienetten waar aan die eisen onderworpen slimme meters moeten worden gebruikt, en voor 5G-netwerkapparatuur die wordt gebruikt door aanbieders van openbare elektronischecommunicatienetwerken en openlijk toegankelijke elektronischecommunicatiediensten in de zin van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad (3).

 

(5)

Er is ook veel bezorgdheid geuit over de toenemende risico’s op het gebied van cyberbeveiliging als gevolg van het toegenomen gebruik door beroepsbeoefenaars en consumenten, met inbegrip van kinderen, van radioapparatuur die: i) in staat is zelf over het internet te communiceren, ongeacht of dit rechtstreeks geschiedt of via andere apparatuur (“met internet verbonden radioapparatuur”), d.w.z. dat dergelijke met internet verbonden apparatuur protocollen volgt die nodig zijn voor de uitwisseling van gegevens met het internet, hetzij rechtstreeks, hetzij via andere apparatuur; ii) speelgoed met radiofunctie kan zijn dat ook binnen het toepassingsgebied van Richtlijn 2009/48/EG van het Europees Parlement en de Raad (4) valt of dat...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.