Verordening 2023/915 - Maximumgehalten aan bepaalde verontreinigingen in levensmiddelen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2023/915 van de Commissie van 25 april 2023 betreffende maximumgehalten aan bepaalde verontreinigingen in levensmiddelen en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1881/2006officiële Engelstalige titel
Commission Regulation (EU) 2023/915 of 25 April 2023 on maximum levels for certain contaminants in food and repealing Regulation (EC) No 1881/2006Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2023/915 |
Regdoc-nummer | C(2023)35 |
Celex-nummer i | 32023R0915 |
Document | 25-04-2023; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 05-05-2023; PB L 119 p. 103-157 |
Inwerkingtreding | 25-05-2023; in werking datum publicatie +20 zie art 11 |
Deadline | 01-07-2023; zie art 8.1 01-01-2028; zie art 8.5 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
5.5.2023 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 119/103 |
VERORDENING (EU) 2023/915 VAN DE COMMISSIE
van 25 april 2023
betreffende maximumgehalten aan bepaalde verontreinigingen in levensmiddelen en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1881/2006
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EEG) nr. 315/93 van de Raad van 8 februari 1993 tot vaststelling van communautaire procedures inzake verontreinigingen in levensmiddelen (1), en met name artikel 2, lid 3,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Bij Verordening (EG) nr. 1881/2006 van de Commissie (2) zijn maximumgehalten aan bepaalde verontreinigingen in levensmiddelen vastgesteld. Die verordening is al herhaaldelijk ingrijpend gewijzigd en aangezien in die verordening een aantal nieuwe wijzigingen moet worden aangebracht, moet zij worden vervangen. |
(2) |
De maximumgehalten moeten op een strikt niveau worden vastgesteld dat redelijkerwijs haalbaar is met goede landbouw-, visserij- en productiepraktijken en rekening houdend met de risico’s in verband met de consumptie van de levensmiddelen. In het geval van een mogelijk gezondheidsrisico moeten maximumgehalten voor verontreinigingen worden vastgesteld op een niveau dat zo laag als redelijkerwijs mogelijk (“as low as reasonably achievable”, ALARA) is. Een dergelijke aanpak zorgt ervoor dat exploitanten van levensmiddelenbedrijven maatregelen nemen om verontreiniging zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken met het oog op de volksgezondheid. Voorts is het met het oog op de bescherming van de gezondheid van zuigelingen en peuters, als kwetsbare groep, passend om de laagste maximumgehalten vast te stellen die kunnen worden bereikt door een strikte selectie van de grondstoffen die voor de productie van levensmiddelen voor die bevolkingsgroep worden gebruikt, in voorkomend geval gecombineerd met specifieke productiepraktijken. Deze strikte selectie van grondstoffen past ook bij de productie van specifieke levensmiddelen die in de handel worden gebracht voor de eindverbruiker en waarvoor een strikt maximumgehalte is vastgesteld om kwetsbare bevolkingsgroepen te beschermen. |
(3) |
Om een efficiënte bescherming van de volksgezondheid te waarborgen, mogen levensmiddelen die verontreinigingen bevatten in hoeveelheden die de maximumgehalten overschrijden, niet slechts niet als zodanig in de handel worden gebracht, maar ook niet als ingrediënt in levensmiddelen worden gebruikt of met levensmiddelen worden gemengd. |
(4) |
Om het mogelijk te maken maximumgehalten toe te passen op gedroogde, verdunde, verwerkte en samengestelde levensmiddelen waarvoor geen specifieke maximumgehalten van de Unie zijn vastgesteld, moeten de exploitanten van levensmiddelenbedrijven de bevoegde autoriteiten de specifieke concentratie-, verdunnings- en verwerkingsfactoren en, in het geval van samengestelde levensmiddelen, de verhoudingen tussen de ingrediënten verstrekken, vergezeld van passende experimentele gegevens die de voorgestelde factoren rechtvaardigen. |
(5) |
Wegens het gebrek aan toxicologische gegevens en wetenschappelijk bewijs voor de veiligheid van de metabolieten die ontstaan door chemische zuivering, is het passend een dergelijke behandeling van levensmiddelen te verbieden. |
(6) |
Onderkend wordt dat het gehalte aan verontreinigingen in levensmiddelen door sortering of andere fysische behandelingen kan worden verlaagd. Om de gevolgen voor het handelsverkeer tot een minimum te beperken, is het passend hogere gehalten aan verontreinigingen toe te staan voor bepaalde producten die niet in de handel worden gebracht voor de eindverbruiker of als ingrediënt in levensmiddelen. In die gevallen moet bij het vaststellen van de maximumgehalten voor verontreinigingen rekening worden gehouden met... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.