Brief van de minister van I&W ter aanbieding van de 'Notitie Reikwijdte en Detailniveau' - Luchtvaartbeleid

Deze brief is onder nr. BA toegevoegd aan dossier 31936 - Luchtvaartbeleid.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Luchtvaartbeleid; Brief van de minister van I&W ter aanbieding van de 'Notitie Reikwijdte en Detailniveau'
Document­datum 28-06-2024
Publicatie­datum 28-06-2024
Nummer KST1150362
Kenmerk 31936, nr. BA
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-2024

31 936    Luchtvaartbeleid

BA    BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 27 juni 2024

Het kabinet heeft op 24 juni 2022 het Hoofdlijnenbesluit Schiphol genomen om te komen tot een nieuwe balans tussen het belang van de internationale luchthaven Schiphol en de kwaliteit van de leefomgeving.1 Dit was noodzakelijk vanwege de grote urgentie om de rechtspositie en de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen en de geluidhinder in de omgeving van de luchthaven op korte termijn terug te dringen.

In vervolg op de uitspraak van de rechter in de civiele procedure die de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) tegen de Staat heeft aangespannen, wordt momenteel een wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) voorbereid dat uiterlijk eind maart 2025 in werking moet treden2. Er was reeds aangevangen met de uitvoering van de Hoofdlijnenbrief Schiphol, onder andere met het doorlopen van de balanced approach-procedure.

Vanwege de noodzaak om tijdig uitvoering te kunnen geven aan het RBV-vonnis is de voorgenomen wijziging van het LVB een noodzakelijke eerste stap om te komen tot een actueel LVB dat toereikende (rechts) bescherming en rechtszekerheid biedt. In dit LVB wordt opvolging gegeven aan het RBV-vonnis en zullen de resultaten van de balanced approach-procedure worden vastgelegd. Dit maakt mogelijk dat het anticiperend handhaven kan worden beëindigd en praktische en effectieve handhaving kan plaatsvinden.

Eén van de stappen die in het kader van de wijziging van het LVB wordt doorlopen, is het opstellen van een milieueffectrapport (MER). Als startdocument voor het mer-proces is deze Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) opgesteld. Daarin wordt de inhoud van het MER afgebakend. Ook wordt beschreven voor welke voorgenomen maatregel de milieueffecten worden onderzocht en in het MER in kaart worden gebracht. Hierbij wordt rekening gehouden met de aanvullende raadpleging van de Balanced Approach-procedure die tot en met 21 juni 2024 loopt. In de raadpleging wordt uitgegaan van een bandbreedte in het aantal vliegtuigbewegingen. Die bandbreedte is ook onderdeel van de NRD. De NRD is als bijlage bijgesloten bij deze Kamerbrief.

De Commissie voor de milieueffectrapportage wordt gevraagd te adviseren over de reikwijdte en detailniveau van het MER. Vervolgstap is het opstellen van een MER.

Het MER wordt na afronding tegelijk met het ontwerp-LVB aangeboden aan het parlement voor de voorhangprocedure, gelijktijdig met de terinzagelegging voor publieke inspraak. Dit is voorzien voor eind 2024.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers

2

1

   Kamerstukken II 2021/22, 29665, nr. 432.

2

   ECLI:NL:RBDHA:2024:3734.


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.