Verslag - Uitvoering van verordening (EU) 2022/1925 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2022 over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, en tot wijziging van Richtlijnen (EU) 2019/1937 en (EU) 2020/1828 (Uitvoeringswet digitalemarktenverordening)

Dit verslag is onder nr. A toegevoegd aan wetsvoorstel 36495 - Uitvoeringswet digitalemarktenverordening i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Uitvoering van verordening (EU) 2022/1925 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2022 over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, en tot wijziging van Richtlijnen (EU) 2019/1937 en (EU) 2020/1828 (Uitvoeringswet digitalemarktenverordening); Verslag
Document­datum 24-10-2024
Publicatie­datum 26-10-2024
Nummer KST1166799
Kenmerk 36495, nr. A
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

2024-2025

Vergaderjaar

36 495

Uitvoering van verordening (EU) 2022/1925 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2022 over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, en tot wijziging van Richtlijnen (EU)

2019/1937 en (EU) 2020/1828 (Uitvoeringswet digitalema rktenverordening)

VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR DIGITALISERING1

Vastgesteld 22 oktober 2024

Het wetsvoorstel heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

  • 1. 
    Inleiding

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de Uitvoeringswet digitalemarktenverordening. De VVD-fractie steunt de hierin opgenomen doelstelling om eerlijke concurrentie op digitale markten te waarborgen. Echter, hebben zij nog enkele vragen over de praktische uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van deze wet, mede in het licht van de complexiteit van snel veranderende digitale markten.

De leden van de Volt-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de Uitvoeringswet digitalemarktenverordening. De Volt-fractie uit zich positief over deze Europese verordening als noodzakelijke stap in het reguleren van de digitale markt. Zij hebben nog enkele vragen.

1 Samenstelling:

Opiaat (BBB), Van Gasteren (BBB)

(ondervoorzitter), Panman (BBB), Goossen (BBB), Fiers (GroenLinks-PvdA), Roovers (GroenLinks-PvdA), Veldhoen (GroenLinks-PvdA) (voorzitter), Ramsodit (GroenLinks-PvdA), Recourt (GroenLinks-PvdA), Kaljouw (VVD), Van de Sanden (VVD), Prins (CDA), Belhirch (D66), Dittrich (D66), Van Hattem (PVV), Nicolaï (PvdD), Nanninga (JA21), Van Apeldoorn (SP), Janssen (SP), Talsma (CU), Van den Oetelaar (FVD), De Vries (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS)

De leden van de fracties BBB, D66 en Christenunie sluiten zich aan bij de vragen.

  • 1. 
    Uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid

De leden van de VVD-fractie vragen de regering hoe gewaarborgd wordt dat de ACM over voldoende kennis, middelen en capaciteit beschikt om effectief toezicht te houden op de naleving van de verordening.

De leden van de VVD-fractie merken op dat de ACM de bevoegdheid heeft om ter uitvoering van haar toezichtstaken woningen te betreden. Deze verstrekkende bevoegdheid kan een grote inbreuk op de privacy van burgers veroorzaken. Kan de regering aangeven of er voldoende waarborgen zijn opgenomen in het wetsvoorstel?

De aan het woord zijnde leden vragen of de regering kan aangeven wat de gevolgen zijn voor de bevoegdheid van de ACM om zelfstandig onderzoek te doen naar de naleving van de verordening wanneer de Europese Commissie een eigen onderzoek instelt. In hoeverre kunnen nationale toezichthouders, zoals de ACM, in dat geval hun eigen onderzoek blijven voortzetten?

De leden van de VVD-fractie vragen hoe de regering omgaat met de situatie waarin poortwachters in meerdere EU-lidstaten actief zijn. Hoe wordt de coördinatie en samenwerking met andere toezichthouders vormgegeven om consistentie en effectiviteit in de handhaving te waarborgen?

De aan het woord zijnde leden uiten hun zorgen dat het opleggen van boetes ingeval van niet-naleving onvoldoende prikkel biedt voor poortwachters om zich daadwerkelijk aan de verplichtingen van de verordening te houden. Welke andere mogelijkheden ziet de regering om poortwachters te motiveren om zich aan de regels te houden?

De leden van de Volt-fractie merken op dat tijdens de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer aandacht is gevraagd voor de uitvoeringscapaciteit van de ACM. De regering heeft aangegeven dat het aantal fte is gebaseerd op een eigen inschatting van de ACM over de benodigde capaciteit. Op welke wijze controleert de regering of deze capaciteit toereikend blijft?

De leden van de Volt-fractie vragen de regering in hoeverre de voorgenomen reductie van ambtenaren de capaciteit van de ACM zal beïnvloeden. Is de ACM hiervan uitgezonderd?

De voorgenoemde leden vragen in hoeverre de samenwerking tussen toezichthouders van individuele lidstaten door de regering wordt bevorderd, bijvoorbeeld via gezamenlijke training of het uitwisselen van kennis en praktijken.

  • 2. 
    Effectiviteit en toekomstbestendigheid wet

De leden van de VVD-fractie vragen welke evaluatie- en monitoringsmechanismen worden geïmplementeerd om de effectiviteit van het wetsvoorstel op de lange termijn te waarborgen.

De voorgenoemde leden vragen hoe gewaarborgd wordt dat het wetsvoorstel in het licht van de snelle technologische ontwikkelingen blijft aansluiten bij de veranderende digitale markten.

  • 3. 
    Overige vragen

De leden van de VVD-fractie vragen of de regering kan toelichten op welke wijze de privacy van eindgebruikers gewaarborgd wordt, met name wanneer gevoelige gegevens betrokken zijn bij onderzoeken door de ACM.

De voorgenoemde leden vragen of de regering een inschatting kan geven van de tijdlijn waarbinnen poortwachters kunnen worden beoordeeld op adequate naleving van de op grond van het wetsvoorstel geldende nieuwe verplichtingen.

De leden van de Volt-fractie constateren dat de verordening alleen betrekking heeft op poortwachters die grensoverschrijdend opereren. Voor de nationale poortwachters refereert de minister aan de nationale mededingingsregels. In hoeverre kunnen deze worden toegepast op poortwachters die in Nederland actief zijn? Hoe zit dit met poortwachters die van de Nederlandse taal gebruik maken en wellicht ook in België opereren?

De voorgenoemde leden vragen of de regering kan specificeren op welke post in de EU-begroting de boetes worden opgenomen. Vloeien deze naar de algemene middelen, of kunnen ze rechtstreeks worden aangewend voor beleid op het gebied van de 'Digital Decade'? Worden de geïnde boetes aangewend voor het bekostigen van de uitvoeringsdienst van de Europese Commissie of de nationale uitvoeringskosten?

De vaste commissie voor Digitalisering ziet met belangstelling uit naar de nota naar aanleiding van het verslag en ontvangt deze graag binnen vier weken na vaststelling van dit verslag.

De voorzitter van de vaste commissie voor Digitalisering,

Veldhoen

De griffier van de vaste commissie voor Digitalisering, Van Dooren

3 / 3


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.