Verordening 2024/2803 - Tenuitvoerlegging van het gemeenschappelijk Europees luchtruim (herschikking) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2024/2803 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2024 inzake de tenuitvoerlegging van het gemeenschappelijk Europees luchtruim (herschikking)officiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2024/2803 of the European Parliament and of the Council of 23 October 2024 on the implementation of the Single European Sky (recast)Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2024/2803 |
Origineel voorstel | COM(2013)410 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024R2803 |
Document | 23-10-2024; datum van ondertekening |
---|---|
Ondertekening | 23-10-2024 |
Inwerkingtreding | 01-12-2024; in werking datum publicatie +20 zie art 59 01-12-2024; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 59 01-06-2025; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 59 02-12-2026; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 59 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/2803 |
11.11.2024 |
VERORDENING (EU) 2024/2803 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 23 oktober 2024
inzake de tenuitvoerlegging van het gemeenschappelijk Europees luchtruim
(herschikking)
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag inzake de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Verordening (EG) nr. 549/2004 van het Europees Parlement en de Raad (3), Verordening (EG) nr. 550/2004 van het Europees Parlement en de Raad (4) en Verordening (EG) nr. 551/2004 van het Europees Parlement en de Raad (5) zijn ingrijpend gewijzigd. Aangezien nieuwe wijzigingen nodig zijn, dient ter wille van de duidelijkheid tot herschikking van die verordeningen te worden overgegaan. |
(2) |
Met de vaststelling door het Europees Parlement en de Raad van het eerste pakket wetgeving betreffende het gemeenschappelijk Europees luchtruim, namelijk Verordeningen (EG) nr. 549/2004, (EG) nr. 550/2004, (EG) nr. 551/2004 en (EG) nr. 552/2004 van het Europees Parlement en de Raad (6), is een solide rechtsgrond gecreëerd voor een probleemloos, interoperabel en veilig systeem voor luchtverkeersbeheer (air traffic management — ATM). De vaststelling van het tweede pakket, met name Verordening (EG) nr. 1070/2009 van het Europees Parlement en de Raad (7), heeft het initiatief voor een gemeenschappelijk Europees luchtruim verder versterkt door de invoering van de concepten “prestatieregeling” en “netwerkbeheerder”, teneinde de prestaties van het Europees ATM-netwerk verder te verbeteren. Verordening (EG) nr. 552/2004 is ingetrokken bij Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad (8), aangezien de regels die nodig zijn voor de interoperabiliteit van ATM-systemen, -onderdelen en -procedures in Verordening (EU) 2018/1139 zijn opgenomen. |
(3) |
Om rekening te houden met de wijzigingen die zijn aangebracht in Verordening (EU) 2018/1139, moet deze verordening in overeenstemming worden gebracht met die verordening, en moet de laatstgenoemde worden gewijzigd. |
(4) |
Nader omschreven regels voor het gebruik van het luchtruim, operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures en regels en procedures voor het ontwerp van luchtruimstructuren zijn vastgelegd in Verordening (EU) 2018/1139, terwijl de classificatie van het luchtruim bij deze verordening moet worden geregeld. |
(5) |
In artikel 1 van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944 (het “Verdrag van Chicago”), erkennen de verdragsluitende staten dat “elke staat de volledige en uitsluitende soevereiniteit heeft over het luchtruim boven zijn grondgebied”. De lidstaten van de Unie oefenen in het kader van die soevereiniteit hun publieke bevoegdheden uit bij het geven van luchtverkeersleiding, conform de geldende internationale verdragen. |
(6) |
Deze verordening dient de rechten en verantwoordelijkheden van de lidstaten krachtens het Verdrag van Chicago onverlet te laten. |
(7) |
Om het gemeenschappelijke vervoersbeleid ten uitvoer te kunnen leggen, is een efficiënt systeem voor luchtvervoer nodig dat het mogelijk maakt de luchtvervoersdiensten op veilige, reguliere en duurzame wijze uit te voeren, het gebruik van het luchtruim en de capaciteit te optimaliseren, aan de duurzaamheid van de luchtvaart bij te dragen en het vrije verkeer van goederen,... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.