Besluit nr. 804/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 tot vaststelling van een communautair actieprogramma ter bevordering van acties op het gebied van de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap (Hercules-programma) - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
30.4.2004 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 143/9
BESLUIT Nr. 804/2004/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 21 april 2004
tot vaststelling van een communautair actieprogramma ter bevordering van acties op het gebied van de bescherming van de financiele belangen van de Gemeenschap (Hercules-programma)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE, Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeen- schap, inzonderheid op artikel 280, lid 4, Gezien het voorstel van de Commissie, Gezien het advies van de Rekenkamer (:), Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Ver- drag (2), Overwegende hetgeen volgt:
|
belangen van de Gemeenschap” en B5-9 1 0 „Algemene acties op het gebied van de fraudebestrijding” van de algemene begroting van de Europese Unie.
|
BESLUITEN: Artikel 1 Doel van het programma
Artikel 2 Toegang tot het programma
|
— de aard van de organisatie; — de acties ter bescherming van de financiele belangen van de Gemeenschap; — de geraamde kosten van de uitvoering van de acties; — alle kenmerken zoals vermeld onder punt 4 van de bijlage. Artikel 3 Deelneming van landen buiten de Gemeenschap Behalve voor die welke in de lidstaten zijn gevestigd, staat deel- neming aan het communautaire actieprogramma ook open voor begunstigden en organisaties die gevestigd zijn:
Artikel 4 Keuze van de begunstigden
|
Artikel 5 Toekenning van de subsidie
Overeenkomstig artikel 113, lid 2, van Verordening (EG, Eura-tom) nr. 1605/2002 heeft een aldus toegekende exploitatiesub-sidie in geval van verlenging een degressief karakter. Bij toeken-ning van een subsidie aan een organisatie die het voorgaande jaar reeds een soortgelijke exploitatiesubsidie heeft ontvangen, ligt het percentage van de communautaire medefinanciering dat in de nieuwe subsidie vervat is, minstens tien punten lager dan het percentage van de communautaire medefinanciering dat in de subsidie van het vorige jaar vervat was. |
Artikel 6 Financiele bepalingen
Artikel 7 Follow-up en evaluatie De Commissie legt het Europees Parlement en de Raad op de volgende tijdstippen de volgende documenten voor.
Artikel 8 Inwerkingtreding Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Gedaan te Straatsburg, 21 april 2004. Voor het Europees Parlement Voor de Raad De voorzitter De voorzitter
|
BIJLAGE
De in artikel 1 genoemde algemene doelstelling betreft de versterking van de communautaire actie op het gebied van de voorkoming en bestrijding van fraude die de financiele belangen van de Gemeenschap schaadt, door het bevorderen van acties en het ondersteunen van het functioneren van entiteiten die op dit gebied werkzaam zijn.
Acties van organisaties die kunnen bijdragen tot een versterking en een grotere doeltreffendheid van de communautaire activiteiten in de zin van artikel 2, zijn met name:
— de organisatie van studiedagen en conferenties;
— de aanmoediging van wetenschappelijke studies en debatten over het communautaire beleid op het gebied van de bescherming van de financiele belangen van de Gemeenschap;
— de coordinatie van activiteiten met betrekking tot de bescherming van de financiele belangen van de Gemeenschap;
— opleiding en sensibilisering;
— bevordering van de uitwisseling van geschoold personeel;
— de verspreiding van wetenschappelijke kennis over hetgeen de Gemeenschap doet;
— de ontwikkeling en de terbeschikkingstelling van specifieke informatica-instrumenten;
— technische bijstand;
— de aanmoediging en de intensivering van de uitwisseling van gegevens.
De activiteiten van de entiteiten die in aanmerking komen om op grond van het programma een communautaire subsidie te ontvangen, behoren met name tot de acties ter versterking van de communautaire actie op het gebied van de bescherming van de financiele belangen, welke doelstellingen van algemeen Europees belang op dit gebied dan wel een doelstelling die past in het kader van het beleid van de Europese Unie terzake nastreven.
De volgende entiteiten hebben, overeenkomstig artikel 2 van dit besluit toegang tot het programma:
— elke nationale of regionale overheidsdienst van een lidstaat of van een van de landen buiten de Gemeenschap als bedoeld in artikel 3 van dit besluit, die de versterking van de communautaire acties op het gebied van de bescherming van haar financiele belangen bevordert;
— elke onderzoeks- en onderwijsinstelling die sedert minstens een jaar rechtspersoonlijkheid bezit, die gevestigd of werkzaam is in een lidstaat of in een van de landen buiten de Gemeenschap als bedoeld in artikel 3 van dit besluit, en die de versterking van de communautaire acties ter bescherming van haar financiele belangen bevordert;
— elke organisatie zonder winstoogmerk die sedert minstens een jaar rechtspersoonlijkheid bezit, die op wet-tige wijze is opgericht in een lidstaat of een land buiten de Gemeenschap als bedoeld in artikel 3 van dit besluit, en die de versterking van de actie van de Gemeenschap ter bescherming van haar financiele belangen bevordert.
Een jaarlijkse exploitatiesubsidie kan worden toegekend om de uitoefening van de vaste activiteiten van een der-gelijke organisatie te ondersteunen.
De organisaties waaraan uit hoofde van punt 2 een subsidie voor een actie of een exploitatiesubsidie wordt toe-gekend, worden gekozen op basis van oproepen tot indienen van voorstellen.
Aanvragen voor subsidiering van specifieke acties of aanvragen voor een exploitatiesubsidie worden beoordeeld op basis van:
— de mate waarin de voorgenomen actie in overeenstemming is met de doelstellingen van het voorliggende programma;
— de complementariteit van de actie met andere gesubsidieerde activiteiten;
— de haalbaarheid van de voorgenomen actie, d.w.z. de concrete mogelijkheid om haar met de voorgestelde middelen te realiseren;
— de kosten-batenverhouding van de voorgenomen actie;
— het toegevoegde nut van de voorgenomen activiteit;
— de omvang van het met de voorgenomen actie beoogde publiek;
— de transnationale en pluridisciplinaire aspecten van de voorgenomen actie;
— het geografische bereik van de voorgenomen activiteit.
Overeenkomstig punt 2 worden voor het vaststellen van de subsidie alleen de subsidiabele kosten die noodzake-lijk zijn voor een goede uitvoering van de betrokken actie in aanmerking genomen.
Ook de kosten die verband houden met de deelname van vertegenwoordigers van de Balkanlanden die deelnemen aan het stabilisatie- en associatieproces voor de landen van Zuidoost-Europa (x), alsmede van bepaalde landen van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (2), zijn subsidiabel.
6.1. De ontvanger van een exploitatiesubsidie houdt alle bewijsstukken van de uitgaven die zijn gedaan in de loop van het jaar waarvoor de subsidie is toegekend, en met name de gecertificeerde rekeningen, gedurende vijf jaar na de laatste betaling ter beschikking van de Commissie. De subsidieontvanger zorgt ervoor dat in voorkomend geval de bewijsstukken die in het bezit zijn van de partners of de leden ter beschikking worden gesteld van de Commissie.
6.2. De Commissie heeft het recht, hetzij rechtstreeks door tussenkomst van haar vertegenwoordigers, hetzij door tus-senkomst van enig ander gekwalificeerd orgaan van haar keuze, een audit te verrichten van het gebruik dat van de subsidie is gemaakt. Deze audits kunnen gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst plaatsvinden en gedurende een periode van vijf jaar te rekenen van de datum waarop het saldo van de subsidie werd betaald. De resultaten van deze audits kunnen in voorkomend geval aanleiding geven tot een terugvorderingsactie van de Commissie.
6.3. Het personeel van de Commissie en door de Commissie gemachtigde derden hebben in het kader van deze audits toegang tot in het bijzonder de kantoren van de begunstigde en tot alle noodzakelijke informatie, met inbegrip van elektronische informatie.
6.4. De Rekenkamer en OLAF hebben dezelfde rechten en met name hetzelfde toegangsrecht als de onder punt 6.3 genoemde personen.
6.5. Ter bescherming van de financiele belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraude en andere onregel-matigheden verricht de Commissie krachtens Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiele belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelma-tigheden (3) in het kader van dit programma ter plaatse controles en verificaties. In voorkomend geval wordt een onderzoek ingesteld door OLAF overeenkomstig het bepaalde in Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Euro-pees Parlement en de Raad (4).
(b Voormalige Republiek Macedonie, Albanie, Servie en Montenegro, Bosnie-Herzegovina, alsmede Kroatie.
-
(2)Wit-Rusland, Moldavie, Russische Federatie en Oekraine.
-
(3)PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2.
-
(4)PB L 136 van 31.5.1999, blz. 1.
Op grond van een kosten-batenanalyse kan de Commissie een beroep doen op deskundigen en op elke andere vorm van technische en administratieve bijstand die geen uitoefening van openbaar gezag inhoudt. Deze uitbeste-ding geschiedt in het kader van contracten voor de uitvoering van specifieke diensten. Voorts kan zij studies financieren en bijeenkomsten van deskundigen organiseren die de uitvoering van het programma kunnen ver-gemakkelijken, alsmede informatie-, bekendmakings- en verspreidingsacties ondernemen die rechtstreeks verband houden met de verwezenlijking van het doel van het programma.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.