RAPID - PRESS RELEASES - Hoofdinhoud
Dit jaar zijn elf door het Media-programma van de EU medegefinancierde films geselecteerd voor het 60e Internationale Filmfestival van Cannes, wat de cruciale rol van het Media-programma in het ondersteunen van de Europese filmindustrie onderstreept. Om het belang van de audiovisuele industrie voor Europa te erkennen in een tijdperk waarin technologie voor grote veranderingen zorgt, zullen de Europese ministers hun engagement ten aanzien van de Europese audiovisuele sector kracht bijzetten door de Europadag op 26 mei in Cannes bij te wonen. De Frans-Braziliaanse filmmaker Walter Salles is ambassadeur van deze vijfde Europadag.
"De selectie van 11 door het Media-programma medegefinancierde films voor een prestigieus en zeer concurrerend internationaal filmfestival als Cannes zegt veel over de kwaliteit van Europese films," aldus Vivian Reding, Europees Commissaris voor Informatiemaatschappij en media. "Het Media-programma van de EU heeft de afgelopen 16 jaar een sleutelrol gespeeld in het ondersteunen van de Europese filmindustrie. Media 2007 zal deze traditie dan ook voortzetten en de Europese film klaarstomen voor het digitale tijdperk."
De EU lanceerde tijdens het filmfestival van Berlijn van dit jaar haar nieuwe Media 2007-programma (met een budget van 755 miljoen euro) waarmee de Europese audiovisuele sector de komende zeven jaar concurrend wordt gehouden (zie IP/07/169).
In navolging van het succes van door het Media-programma medegefinancierde Europese films bij de Oscar-uitreikingen eerder dit jaar - met Oscars voor Das Leben der Anderen, Pan's Labyrinth en The Queen (zie IP/07/238) - zijn voor de 60e editie van het filmfestival van Cannes 11 films geselecteerd waarvan de productie en/of de distributie gesteund is door het Media-programma:
-
-Auf der Anderen Seite van Fatih Akin (MEDIA-steun €70.139) - zes personages zijn op zoek naar vergeving en verzoening tussen Duitsland en Turkije.
-
-Persepolis van Marjane Satrapi (€52.560) - een jong, talentvol Iraans meisje, dat geen blad voor de mond neemt, groeit op tijdens de islamitische revolutie.
-
-Import Export van Ulrich Seidl (€46.305) - een verpleegster van het Oekraïense platteland vertrekt naar Wenen om een nieuw leven te beginnen en een werkloze Oostenrijkse beveiligingsbeambte reist met zijn stiefvader af naar Oekraïne op zoek naar werk en de zin van het leven.
Competitie "Un Certain Regard"
La Soledad van Jaime Rosales (€50.000) - in Madrid komt het lot van vier vrouwen samen.
Competitie "The Directors' Fortnight"
-
-Après lui van Gaël Morel (€70.000) - een vrouw raakt geobsedeerd door de beste vriend van haar zoon nadat haar kind overlijdt in een auto-ongeluk.
-
-Garage van Lenny Abrahamson (€23.857) - een buitenbeentje uit een klein stadje werkt bij een Iers benzinestation, op zoek naar liefde, begrip en de beste plek om de motorolie uit te stallen.
-
-La question humaine van Nicolas Klotz (€25.000) - een human resource manager in een multinational is zijn verstand aan het verliezen. Dan krijgt hij van zijn manager de opdracht de algemeen manager van het bedrijf aan een psychologische analyse te onderwerpen.
-
-Tout est pardonné van Mia Hansen-Løve (€37.498) - wanneer een Oostenrijks stel met hun jonge dochter naar Parijs verhuist valt de familie uit elkaar. Twaalf jaar later gaat de dochter op bezoek bij haar drugsverslaafde vader in Parijs.
Competitie "International Critics’ Week"
-
-El Orfanato van Juan Antonio Bayona (€50.000) - een vrouw keert terug naar het huis waar ze is opgegroeid en transformeert het in een weeshuis. Ondertussen creëert haar zoon een onzichtbare vriend.
-
-Voleurs de Chevaux van Micha Wald (€72.500) - een jongeman is weggejaagd door zijn troep Kozakken omdat hij zijn paard heeft laten stelen. Hij wil zijn paard terugvinden en zint op wraak.
Dit jaar zullen de EU-ministers voor cultuur en audiovisuele media op 26 mei de speciale Europadag op het filmfestival van Cannes bijwonen. Commissaris Reding zal op deze dag in debat treden met vertegenwoordigers uit de filmwereld over hoe nieuwe distributieplatformen voor films, zoals internet en mobiele telefoons, de creatieve en economische dimensie van de Europese filmindustrie veranderen.
Meer informatie over het Media-programma is te vinden op de volgende website:
http://ec.europa.eu/avpolicy/media/
Meer informatie over het succes van Europese films bij de Oscar-uitreikingen van dit jaar is te vinden op:
http://ec.europa.eu/information_society/media/overview/news/oscar_2007/
Meer over ...