Zesde MAP

1.

Kerngegevens

Document­datum 19-02-2001
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 184, 10

2.

Tekst

Titel

Zesde Milieuactieprogramma: «Milieu 2010: Onze toekomst, onze keuze»

Datum Commissiedocument

24 januari 2001

nr. Raadsdocument

nog niet bekend

nr. Commissiedocument

COM (2001)31 def

Eerstverantwoordelijke ministerie

VROM i.o.m. LNV, VWS, V&W, Fin,

EZ, BZ

Behandelingstraject in Brussel

RWG Milieu

Milieuraad 8 maart: openbaar oriënterend debat Milieuraad 7 en 8 juni: Gemeenschappelijk Standpunt

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

N.v.t.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De Commissie heeft deze Mededeling betreffende het 6de MAP en het voorstel voor het besluit tot vaststelling van het 6de MAP aangenomen op 24 januari jl. Het Besluit over het programma zal uiteindelijk moeten worden aangenomen door de Raad en het Europese Parlement in co-decisie. Het Zweedse Voorzitterschap hoopt tijdens de Milieuraad van 7­8 juni hierover een Gemeenschappelijk Standpunt te bereiken. Tijdens de Milieuraad van 8 maart zal er een openbaar oriënterend debat plaatsvinden.

Met de voorloper van dit programma, het 5de Milieuactieprogramma (1992­2000) «Towards Sustainability», zijn nieuwe maatregelen genomen en is het tot een bredere verbintenis gekomen tot integratie van milieu in andere sectoren. De algemene evaluatie, de zgn. «Global Assessment», van het programma concludeerde dat, hoewel er vooruitgang is geboekt bij het terugdringen van de vervuilingsniveaus op sommige terreinen, er problemen blijven bestaan en dat het milieu verder zal worden aangetast, tenzij:

  • meer vooruitgang zou worden geboekt bij de tenuitvoerlegging van milieuwetgeving in de lidstaten;
  • integratie van milieuoverwegingen in het economische en sociaal beleid dat tot belastende activiteiten voor het milieu leidt, zou worden verbeterd en versterkt;
  • belanghebbenden en burgers zich meer betrokken zouden voelen bij inspanningen ter bescherming van het milieu;
  • een nieuwe impuls zou worden gegeven aan maatregelen gericht op het aanpakken van een aantal ernstige en hardnekkige milieuproblemen alsmede van een aantal problemen die thans ontstaan.

Deze conclusies vormen de context voor de strategische doelstellingen van het 6de MAP.

Het 6de MAP vormt een integraal deel (de milieupijler, naast de sociale en economische pijler) van de EU-Duurzaamheidsstrategie. Deze strategie is bedoeld om binnen de EU meer duidelijkheid te krijgen in de richting van de World Conference on Sustainable Development in 2002. Het programma legt de belangrijkste prioriteiten en doelstellingen voor het milieubeleid vast voor de komende vijf tot tien jaar en zet uiteen welke maatregelen moeten worden genomen.

Onder de kop «Strategische benadering om milieudoelstellingen te verwezenlijken» noemt het 6de MAP:

  • implementatie van bestaande milieuwetgeving
  • integratie van milieu in andere beleidsterreinen
  • samenwerking met de markt
  • individuele burgers
  • beslissingen aangaande planning en beheer op het gebied van ruimtelijke ordening

Als Vier prioriteitsgebieden identificeert het 6de MAP:

  • Klimaatverandering
  • Natuur en biodiversiteit
  • Milieu en gezondheid
  • Duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen en afvalbeheer

Rechtsbasis van het voorstel

Een voorstel dat uit de mededeling voortvloeit heeft als rechtsbasis artikel 175, lid 3 EGV.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Positief, de doelstellingen van het EU Milieubeleid worden sinds de jaren 70 in actieprogramma's gepresenteerd. De voorloper, het 5de Milieuactieprogramma liep eind 2000 af.

Nederlandse belangen

De Nederlandse belangen zijn groot. De totstandkoming van het 6de MAP loopt wat tijd betreft vrijwel parallel met de totstandkoming van het 4de Nationaal Milieubeleidsplan (NMP-4). In de voorbereidingsfase van het voorliggende Commissievoorstel is er dan ook regelmatig contact geweest met de Europese Commissie. Het is belangrijk dat het 6de MAP aansluit bij het NMP-4, omdat deze beide programma's elkaar kunnen en moeten ondersteunen.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG))

n.v.t.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

Besluitvorming over de uit de mededeling voortvloeiende besluiten geschiedt op basis van co-decisieprocedure met het EP

3.

Onderdeel van

19 feb
'01
Brief staatssecretaris ter aanbieding van fiches opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 184
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.