Besluit Europees Jaar van opvoeding door Sport 2004

1.

Kerngegevens

Document­datum 28-01-2002
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 219, 1

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot instelling van het Europese Jaar van opvoeding door sport 2004

datum Raadsdocument

22 oktober 2001

nr. Raadsdocument

13 038/01

nr. Commissiedocument

COM(2001)584 definitief

Eerstverantwoordelijk ministerie

OCW i.o.m. VWS, FIN

Behandelingstraject in Brussel

  • · 
    Presentatie door de Commissie op de informele bijeenkomst van Sportministers van de lidstaten van 12 november 2001
  • · 
    Presentatie door de Commissie op de Onderwijsraad van 29 november 2001

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)

11.5 M aan vastleggingskredieten (3.5 M in 2003 en 8 M in 2004) De maatregelen zijn verdeeld over deel A (maatregelen op communautair niveau) van 5,250 M en deel B (maatregelen op nationaal niveau) van 5,9 M . De deelname van de in artikel 8 van het voorstel genoemde landen (kandidaat-lidsttaten) geschiedt d.m.v. de daarvoor al bestaande programma's (pré-accessie, extern beleid)

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De Commissie is van mening dat op het gebied van het onderwijs een duidelijk verband kan worden vastgesteld tussen de sportactiviteit en de doelstellingen van de communautaire maatregelen met betrekking tot onderwijs. Daarom is het volgens de Commissie van belang het partnerschap tussen de onderwijsinstellingen en de sportorganisaties aan te moedigen, zodat meer profijt kan worden getrokken uit de educatieve waarden van sport en beter gebruik kan worden gemaakt van de mogelijkheden die de Gemeenschapsprogramma's en acties bieden. Er lopen op het gebied van samenwerking tussen scholen en sportorganisaties reeds specifieke proefprojecten. De Commissie wil nu de mogelijkheden die deze samenwerking biedt meer vorm geven en zichtbaarder maken. Zij ziet een Europees Jaar -een grootschalige maar in tijd beperkte actie ­ als goed middel hiertoe. Op grond van de ervaringen die tijdens het jaar worden opgedaan kan de Commissie een voorstel voor een gemeenschapsactie uitwerken. De bijkomstige reden om het Jaar in 2004 te houden is dat in 2004 de Olympische Spelen in Athene worden gehouden.

De doelstellingen die de Commissie met de instelling van dit jaar nastreeft zijn de volgende:

  • · 
    onderwijsinstellingen en sportorganisaties ontvankelijk maken voor samenwerking;
  • · 
    overwegen hoe de waarden van sport kunnen worden toegepast bij het ontwikkelen van de zogenaamde educatieve basisvaardigheden;
  • · 
    positieve bijdrage van het vrijwilligerswerk aan de buitenschoolse opvang
  • · 
    mobiliteit en de uitwisselingen van scholieren bevorderen;
  • · 
    de bezinning en het debat aanmoedigen over de maatregelen die moeten worden genomen om de maatschappelijke integratie van de achtergestelde groepen door middel van sportactiviteiten in de onderwijsstelsels te bevorderen;
  • · 
    de opname van sport in het schoolwerkplan aanmoedigen;
  • · 
    aandacht besteden aan onderwijsproblemen van jonge sporters. Om deze doelen te bereiken kunnen de volgende acties in het kader van een Jaar van opvoeding door Sport worden opgezet:
  • · 
    de organisatie van ontmoetingen en manifestaties, als ook van openings- en slotconferenties;
  • · 
    de organisatie van vrijwilligerswerk naar aanleiding van de Olympische Spelen en de Paralympics in Athene;
  • · 
    de lancering van voorlichtings- en promotiecampagnes om de educatieve waarden van de sport te verspreiden;
  • · 
    samenwerking met de media;
  • · 
    de uitvoering van enquêtes en verslagen;
  • · 
    de organisatie van manifestaties die tot doel hebben informatie te verstrekken en in het bijzonder voorbeelden van goede praktijken te geven;
  • · 
    de toekenning van financiële steun aan initiatieven op verschillende niveaus om de doelstellingen van het Europese Jaar te bevorderen.

In 2005 zal een evaluatie worden uitgevoerd om de impact van het Europese Jaar te bepalen.

Rechtsbasis van het voorstel

Het voorstel is gebaseerd op Artikel 149 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap. Verder wordt er verwezen naar de Europese Raad van Nice op 7, 8 en 9 december 2000 waar de educatieve waarden van sport zijn erkend, alsmede naar Verklaring 29 van het Verdrag van Amsterdam waarin staat dat sport een rol speelt bij het smeden van de identiteit van de volkeren.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

De verantwoordelijkheid van de onder 10 a) beschreven doelen ligt bij de lidstaten. Artikel 149 verwijst niet naar sport. Het staat de Commissie echter vrij om te komen met een voorstel voor het instellen van een Europees Jaar. M.n. voor wat betreft de maatregelen in deel B (acties op nationaal niveau van 5,9 M ) bestaan echter twijfels m.b.t. de subsidiariteit. Voor wat betreft de activiteiten die ondernomen zullen worden, moet nauwlettend in de gaten worden gehouden of zij in overeenstemming zijn met de Nederlandse beleidsuitgangspunten en -praktijk. De proportionaliteit van het voorstel kan als redelijk beoordeeld worden. De gekozen vorm van optreden is redelijk te noemen in verhouding tot de doelstellingen en laat voldoende ruimte aan de lidstaten. Deregulering is bij dit voorstel niet van toepassing.

Nederlandse belangen

Het Europese Jaar van opvoeding door Sport (2004) zal gedeeltelijk samenvallen met het Nederlandse voorzitterschap dat in de tweede helft van dat jaar zal plaatsvinden. Dit geeft Nederland de mogelijkheid zich op een aantal punten te profileren.

Het voorstel vertoont duidelijke raakvlakken met Nederlands beleid. In de eerste plaats is in Nederland de participatie in sportieve activiteiten, zowel binnen scholen als daarbuiten, hoog. Met andere woorden, Nederlanders sporten veel. In de tweede plaats neemt sport reeds een belangrijke plaats in in het beleid van de Nederlandse overheid. Ook in relatie met het onderwijs; zo is er recent veel geïnvesteerd in de onderwijsmogelijkheden van jonge sporters. In het kader van de Breedtesport-impuls loopt een aantal projecten in gemeenten die de samenwerking tussen onderwijs, sport en buurt versterken. In relatie tot het jeugdbeleid kan gemeld worden dat ook daar aandacht wordt besteed aan de brede relatie tussen sport en opvoeding en de rol die sport, in en buiten school, kan spelen bij de integratie van alle cultureel diverse jongeren. Ook kan gemeld worden dat het Nederlandse project om de Olympische waarden onder de aandacht van scholieren te brengen als een voorbeeldproject gezien wordt door de Europese Commissie in het kader van dit voorstel. Wel is een kritische houding ten opzichte van de opzet en uitvoering van het voorstel op zijn plaats, met name t.a.v. de subsidiariteit van de maatregelen in deel B (acties op nationaal niveau van 5,9 M ).

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG)

De decentrale overheden hebben positieve steun toegezegd bij de implementatie.

Rol EP in de besluitvorming

Medebeslissing.

3.

Onderdeel van

28 jan
'02
Brief staatssecretaris met 9 fiches die zijn opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 219
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.