Richtlijn betreffende tolueen en trichloorbenzeen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 08-07-2004 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 330, 13 |
Titel
Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de
Raad betreffende beperkingen op het op de markt brengen en het
gebruik van tolueen en trichloorbenzeen (achtentwintigste wijzi-
ging van Richtlijn 76/769/EEG van de Raad)
Datum Raadsdocument
3 mei 2004
Nr Raadsdocument
9 123/04
Nr. Commissiedocument
COM (2004) 320 def
Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van VROM i.o.m. VWS, SZW, EZ, BZ
Behandelingstraject
in RWG Ondernemingen, Milieuraad
Brussel:
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Met deze richtlijn wordt het op de markt brengen of gebruiken van tolueen
als oplosmiddel in kleefstoffen en spuitverf die bestemd zijn om aan het
grote publiek te worden verkocht verboden. Ook wordt het op de markt
brengen of gebruiken van trichloorbenzeen voor alle toepassingen
behalve als tussenproduct, verboden. Trichloorbenzeen wordt gebruikt bij
het vervaardigen van herbiciden, als oplosmiddel bij het vervaardigen van
chemische stoffen, als bindmiddel voor kleurstoffen en al corrosieremmer.
Uitvoering vindt plaats door de bedoelde bepalingen toe te voegen aan
Richtlijn 76/769/EEG.
Rechtsbasis van het voorstel
Art. 95 EG-verdrag
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Co-decisie proce-
dure
Instelling nieuw Comitologie-comité
Nee
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit
positief. Het is een handelsbeperkende maatregel. Het is
daarom van belang dat deze maatregel op Europees niveau wordt
genomen.
Proportionaliteit
positief., een richtlijn is het geëigende middel om het
gestelde doel te bereiken.
Consequenties voor de EU-begroting
Geen
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de
rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger:
Rijksoverheid en decentrale overheden: Geen.
Bedrijven/burgers: producenten, importeurs en exporteurs van dergelijke
producten zullen alternatieven moeten gaan produceren en op de markt
brengen. Voor bedrijfsleven dat tolueen of trichloorbenzeen gebruikt,
kunnen er dus wel gevolgen zijn. Aangezien er echter geen nieuwe
informatieverplichting ontstaat zullen zich geen administratieve lasten
voordoen.
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid,
(informatie over het inschakelen van nationale
agentschappen/zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en
uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering):
Aanpassing van het Besluit implementatie EG-verbodsrichtlijn Wms 1998.
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde
datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met
commentaar t.a.v. haalbaarheid:
De omzetting in nationaal recht dient één jaar na inwerkingtreding te zijn
uitgevoerd. De lidstaten passen de bepalingen toe vanaf 18 maanden na
de inwerkingtreding. De Richtlijn treedt in werking op de 20ste dag na
bekendmaking. Nederland moet in staat zijn deze termijnen te halen.
Consequenties voor ontwikkelingslanden
Geen.
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Nederland is positief over de voorliggende verboden, omdat het om
gevaarlijke stoffen gaat en het terugdringen daarvan behoort tot het
beleid ter bescherming van milieu en de gezondheid van de mens (de
consument). Er dienen dan wel technische en economisch haalbare alter-
natieven te zijn. Nederland zal dat in de komende onderhandelingen
nagaan.