Op de bres voor de luchtvaartpassagier

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op dinsdag 6 oktober 2009, 12:58.

in Nieuws

Sinds 2000 zijn in er de Europese Unie 77 luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan. In tegenstelling tot consumenten die gebruik maken van zgn. pakketreizen, is er voor consumenten die een los vliegticket kopen geen garantie. Gevolg hiervan is dat deze passagiers maar moeten zien of en hoe zij weer thuis komen. Laat staan dat zij hun geld terug krijgen. Dit is een absoluut onwenselijke situatie.

Medio juli 2009 stelde VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert deze situatie middels schriftelijke vragen aan de orde bij de Europese Commissie. Het antwoord blijft echter vooralsnog uit. Namens de gehele parlementaire Transportcommissie wordt het onderwerp nu plenair aan de orde gesteld.

VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert: "Dit is een grensoverschrijdend probleem dat op Europees niveau moet worden aangepakt. Het moet niet uitmaken op welke wijze de passagier zijn of haar vlucht heeft geboekt. Ofwel, ook voor consumenten die gebruik maken van losse tickets moet er een garantieregeling komen. Luchtvaartmaatschappijen dienen, net als de touroperators, hun verantwoordelijkheid te nemen in geval van financieel onvermogen."

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert