Sociaaldemocraten zitten zelfstandige chauffeur dwars - Hoofdinhoud
in Nieuws
Morgen buigt de Transportcommissie van het Europees Parlement zich opnieuw over de vraag of ZZP´ers in het wegvervoer onder de arbeidstijdenrichtlijn moeten vallen. Deze bestaande richtlijn betreffende ´de organisatie van arbeidstijd van personen die mobiele werkzaamheden in het wegvervoer uitoefenen' wordt momenteel herzien. Doel van de herziening is een consequenter handhavingsbeleid en een betere definitie van het begrip ´mobiele´ werknemer. De aanpak van de zgn. 'schijnzelfstandigen' is in deze leidend. Dit om verdere verstoring van concurrentie, en aldus de benadeling van partijen die de regelgeving wél naleven, te voorkomen. So far, so good.
De Sociaaldemocraten in de Transportcommissie vinden echter dat óók zelfstandigen zonder personeel (ZZP´ers) onder de arbeidstijdenrichtlijn (max 48 uur per week) moeten vallen. Opvallend, want arbeidstijdenregelgeving is ontworpen en bedoeld voor de bescherming van werknemers en vooral niet voor leidinggevend personeel of andere personen met een autonome beslissingsbevoegdheid.
VVD- Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert en lid van de Transportcommissie: "Hiermee gaan de sociaaldemocraten voorbij aan de kleine ondernemer. Laat ik voor eens en voor altijd nog maar eens duidelijk maken dat het met verkeersveiligheid helemaal niets te maken heeft. Alle chauffeurs, in loondienst of als zelfstandig ondernemer, moeten zich immers aan de rij- en rusttijden houden. Zelfstandige ondernemers verrichten over het algemeen meer arbeidsuren omdat zij ook veel tijd kwijt zijn aan werkzaamheden als administratie en acquisitie. Lang leve het ondernemerschap!