Jongeren en Europa - Hoofdinhoud
Woensdagavond was ik met Luuk Blom en Sven Stevenson in Nijmegen. In de reeks ‘Mariëtte in Gesprek met…’ hielden we een Lagerhuisdebat met scholieren. Thema: Europa. Is Europa juist goed, of slecht, eenvoudig of te ingewikkeld? Het leverde interessante uitspraken op: "Ik weet ook niet precies hoe mijn magnetron werkt, maar ik maak er graag gebruik van."
In een volgeladen aula van het Stedelijk Gymnasium wachtten ruim 100 scholieren ons op. Na een korte uitleg over de spelregels volgden drie stellingen. De eerste luidde: "De EU doet Nederland mee kwaad dan goed." Na een korte reactie van panelleden Luuk en Sven brandden de scholieren los. Al snel bleek dat ze, ondanks kritiek op het functioneren van de EU, in beginsel positief over Europese samenwerking denken: "Ik weet ook niet precies hoe mijn magnetron werkt, maar ik maak er graag gebruik van", waren de gevleugelde woorden van de latere winnaar van het debat.
Over de stelling dat Turkije een ideale EU kandidaat zou zijn werd zeer verschillend gedacht. Van: "Turkije nooit in de Unie" tot: "Erbij, en wel meteen." De discussie ging hierbij over mensenrechten, over culturele verschillen, over of de EU wel zo’n grote nieuwe lidstaat aan kan, en over hervormingen die Turkije en de EU zelf nog moest ondergaan voordat het zover was.
De laatste stelling ging over Europa en de crisis: zonder Europa kunnen we die niet oplossen, luidde de stelling. Hoewel de meeste scholieren het hier over eens waren, waren er toch wat kanttekeningen: ook Europa zou het niet redden zonder samenwerking met de VS. Tot slot van het debat mochten nog vragen worden gesteld aan mij worden gesteld. Deze gingen vooral over het crisispakket.
Uiteindelijk gingen we om elf uur ’s avonds weer naar huis: moe maar voldaan, zoals dat heet. Het was, met dank aan leerlingen, een zeer geslaagde avond die zeker navolging verdient.