Vakantiewerkcampagne van CNV Jongeren - Hoofdinhoud
Elk jaar doen tienduizenden jongeren vakantiewerk. “Voor jongeren is dit erg belangrijk, ze doen ervaring op, ontwikkelen allerlei vaardigheden en werken aan hun cv. Daar hebben ze heel hun leven voordeel van. Maar dan willen we wel graag dat ze een goede eerste kennismaking met de werkvloer hebben. Voor het achtste achtereenvolgende jaar heeft CNV Jongeren onderzoek gedaan naar de kwaliteit van vakantiebaanwerkgevers.
Hieruit blijkt dat jongeren zeer tevreden zijn over hun vakantiewerk. Tweederde van de 3000 invullers ontving meer dan het minimumjeugdloon en daarnaast zijn de jongeren erg tevreden over de inwerkperiode en begeleiding. Ze geven hun vakantiebaan gemiddeld een 7,4.
Punt van zorg blijft dat er nog een steeds een grote groep is dat zonder contract werkt. Jongeren moet hier altijd om vragen omdat het hun positie in het bedrijf versterkt. Dit zwart werken loont niet. Zo zijn jongeren zonder contract onder andere niet verzekerd tijdens hun werk, krijg je geen vakantiegeld en heb je maar te accepteren wat je werkgever je opdraagt (Niemand controleert of je gevaarlijk werk doet).
Momenteel werkt 37% van de vakantiekrachten zonder contract en van de werkers onder de 16 is dat zelfs de helft! Veel jongeren blijven na de zomer hangen en hebben dan een bijbaan bij hetzelfde bedrijf. Het is belangrijk dat ze dan echt om een contract vragen, want zonder contract heb je geen poot om op te staan. Daarom gaat CNV Jongeren dit najaar verder met het Bijbanenonderzoek om de voortgang te monitoren en jongeren bewust te maken van hun positie.
De prijs voor de beste vakantiewerkgever heb ik vanmorgen mogen uitreiken aan zorgcentrum de Hoge Hof in Herveld. Een kleine organisatie die zich volgens de vakantiekrachten onderscheidt door het goede salaris, de verantwoorde werktijden en de sfeer op de werkvloer. Marcel Inklaar en Mariëtte Kranendonk, managers van Hoge Hof, bevestigden deze geluiden. Ze benadrukte het belang van goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel en het belang van een hecht team voor de kracht van een organisatie. De Hoge Hof is de zeer terechte winnaar van de beste vakantiewerkgever 2009