Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32395 A - Wijziging begroting Infrastructuurfonds 2010 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 03-06-2010 |
Publicatiedatum | 04-06-2010 |
Nummer | KST32395A2 |
Kenmerk | 32395 A, nr. 2 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2009–2010
32 395 A
Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Verkeer en Waterstaat, C. M. P. S. Eurlings
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer 2
-
2.De producten 3
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2. De productartikelen 4
-
1.Leeswijzer
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2010 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau alsmede de gevolgen voor de (meerjarige) MIRT-tabellen.
-
2.De producten
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Voorjaarsnota 2010 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
Overeenkomstig mijn toezegging tijdens het Wetgevingsoverleg Verkeer en Waterstaat van 24 juni 2009, zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen waarin de (meerjarige) begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting (zie ook mijn brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal van 4 november 2009, Kamerstukken II, 2009-2010, 32 123 A, nr. 8).
2.1. Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties
Uitgaven en Ontvangsten
Suppletore mutaties 2010 (Voorjaarsnota) ( x EUR 1 mln.)
Art.nr.
Uitgaven Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2010
Amendement Koopmans en Cramer, 2009–2010, 32 123 A, nr. 16 Amendement Cramer, 2009–2010, 32 123 A, nr. 17 Amendement Koopmans en Roefs, 2009–2010, 32 123 A, nr. 31
Stand vastgestelde begroting 2010
– Suppletore mutaties:
8.629,6
0,0 0,0 0,0
8.629,5
8.629,6
0,0
8.629,5
|
18.10 |
372,3 |
|
Toevoeging voordelig saldo 2009 aan |
|||
artikelen |
div. |
477,1 |
104,8 |
|
16 |
4,2 |
4,2 |
|
19.10/div. |
|
|
|
11 |
70,0 |
|
16 |
|
||
|
19.09/div |
|
|
Stand 1e suppletore begroting 2010 |
9.022,9 |
9.022,9 |
2.2. De productartikelen
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000) |
|||||||
11 Hoofwatersystemen Stand Ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletore begroting |
Stand 1e Suppletore begroting |
Mutatie 201 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
Verplichtingen Uitgaven
11.01 Watermanagement
11.01.01 Basispakket watermanagement
11.02 Beheer en Onderhoud
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheren 11.02.08 Groot var.onderh.water-beheer
11.03 Aanleg
11.03.01 Real.programma waterkeren
11.03.02 Real.programma waterbeheren
11.05 Verkenning en planstudie
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwa-tersystemen
11.05.02 Planstudieprogr.water-keren
11.05.03 Planstudieprogr.water-beheer
Van totale uitgaven:
– Bijdrage aan baten-lastendienst – Restant
– waarvan op 1 maart 2010 juridisch verplicht
11.09 Ontvangsten
809.659 |
0 |
5.288 |
814.947 |
|
|
|
|
1.045.470 |
0 |
26.959 |
1.072.429 |
|
|
|
|
89.132 |
0 |
|
87.132 |
0 |
0 |
0 |
0 |
89.132 |
0 |
|
87.132 |
||||
259.731 |
0 |
|
168.876 |
0 |
0 |
0 |
0 |
154.941 |
0 |
|
71.244 |
||||
65.012 |
0 |
|
14.512 |
||||
39.778 |
0 |
43.342 |
83.120 |
||||
689.436 |
0 |
116.707 |
806.143 |
|
|
|
|
471.093 |
0 |
11.286 |
482.379 |
|
|
||
218.343 |
0 |
105.421 |
323.764 |
|
|
|
|
7.171 |
0 |
3.107 |
10.278 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.236 |
0 |
1.554 |
4.790 |
255 |
235 |
170 |
113 |
2.458 |
0 |
488 |
2.946 |
|
|
|
|
1.477 |
0 |
1.065 |
2.542 196.308 876.121 60% |
||||
52.349 |
0 |
14.205 |
66.554 |
11.01 Watermanagement
11.02 Beheer en onderhoud
Naast een overboeking naar het Ministerie van VROM (Landelijke voorziening omgevingsloket) en een bijdrage van het Ministerie van EZ (Ecologisch onderzoek effectiviteit windturbineparken) betreffen deze mutaties de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken hiervan bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
11.03 Aanleg
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Water-keren (11.03.01)
Stand Mutaties via Mutaties 1e
ontwerp NvW en suppletore begroting amendement begroting
Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven
1 Deltaplan grote rivieren 1 Maatregelen i.r.t. rivierverruiming
471
13 17
11 |
482 |
|
11 |
2 |
19 |
0
3
0
0
Realisatieprojecten Water-keren (11.03.01)
Stand Mutaties via Mutaties 1e
ontwerp NvW en suppletore begroting amendement begroting
Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
1 Dijkversterking en |
|
Herstel steenbekleding |
81 |
1 Hoogwaterbescher- |
|
mingsprogramma |
288 |
1 Overige onderzoeken |
|
en kleine projecten |
74 |
Afronding |
|
2 |
83 |
|
286 |
11 |
85 |
|
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Waterbe- |
Stand |
Mutaties via |
heren (11.03.02) |
ontwerp |
NvW en |
begroting |
amendement |
Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven
218
105
323
15
18
28
1 |
Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB) Stimuleringsregeling verwerking baggerspe- |
|
cie (SVB) |
1 |
|
1 |
Subsidie baggeren bebouwd gebied |
|
(SUBBIED) |
24 |
|
1/2 |
Verbeterprogramma Waterkwaliteit |
|
Rijkswateren |
112 |
|
1 |
Tijdelijke regeling bestrijding regionale |
|
wateroverlast |
11 |
|
1 |
Inrichting IJsselmon- |
|
ding |
|
|
1 |
Natte natuurprojecten |
|
IJsselmeergebied |
7 |
|
1 |
Natuurpilot IJmeer/ Markermeer |
|
1 |
Integrale inrichting |
|
Veluwe randmeer (IIVR) |
10 |
|
Depot Hollandsch Diep |
||
Klein Profijt |
||
1 |
Uitbreiding gemaalcapaciteit IJmuiden |
|
1 |
Uitvoeringskosten (verdieping) ProSes2011 |
|
1 |
Natuurcompensatie |
|
Perkpolder |
3 |
|
Verruiming vaargeul |
||
Westerschelde |
4 |
|
1/3 |
Innovatie KRW/WB21 |
30 |
1/3 |
Synergie KRW/WB21 |
19 |
1 |
Kleine projecten |
|
Afronding |
|
38
22
150
24 |
35 |
2 |
1 |
8 |
15 |
1 |
1 |
2 |
12 |
0 |
|
0 |
23 - 29
3 |
3 |
|
1 |
2 4 |
|
1 |
61 |
2 |
1 |
18 |
|
5 |
|
13
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
-
2.De totale kosten van de sanering van de Vecht zijn geraamd op bijna € 100 mln. Het Rijk (VenW) draagt daarvan € 70 mln. bij. De financiering van het resterende deel wordt door het Waterschap Amstel Gooi en Vecht verder ingevuld.
In 2009 is het aandeel van VenW in de saneringskosten uitbetaald ten laste van artikel 11 Hoofdwatersystemen waarbij de onderuitputting op artikel 16 Ruimte voor de rivier als tijdelijke compensatie is aangeboden. Via de technische verwerking van het voordelig saldo zijn de artikelen 11 en 16, als gevolg van de betaling van de saneringskosten in 2009, in 2010 respectievelijk met € 70 mln. verlaagd en verhoogd. Daar de terugbetaling
3
0
4
2
2
2
3
2
2
3
3
6
van de tijdelijke compensatie aan artikel 16 is voorzien in de periode 2012 en later, wordt het effect in 2010 van de verwerking van het voordelig saldo thans teruggedraaid en verschoven naar de jaren na 2012.
-
3.Naast de verwerking van het voordelig saldo 2009, worden gelden uit het Fonds Economische Structuurversterking aan deze projecten toegevoegd (zie ook de toelichting onder artikel 19.10).
11.05 Verkenning en planstudie
Per saldo wordt ca. € 0,9 mln. uit het Fonds Economische Structuurversterking overgeboekt ten behoeve van de projecten Compartimenterings-onderzoek dijken en Innovatie reserv./Haaglanden toegevoegd (zie ook de toelichting onder artikel 19.10).
11.09 Ontvangsten
Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000) |
|||||||
12 Hoofdwegennet Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletore begroting |
Stand 1e suppletore begroting |
Mutatie 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
Verplichtingen Uitgaven
12.01 Verkeersmanagement
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement
12.02 Beheer en onderhoud
12.02.01 Basispakket B&O
12.02.02 Servicepakket B&O 12.02.04 Groot variabel onderhoud
12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit
12.03.01 Realisatieprogramma
12.03.02 Planstudie na tracébe-sluit
12.04.01 GIV/PPS
12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit
12.05.01 Verkenningen
12.05.02 Planstudie voor tracébesluit
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Bijdrage aan baten-lastendienst
– Restant
– waarvan op 1 maart 2010
juridisch verplicht
12.09 Ontvangsten
2.482.746 |
0 |
0 |
2.482.746 |
||||
2.909.261 |
0 |
|
2.434.469 |
4.966 |
|
33.780 |
0 |
57.150 |
0 |
0 |
57.150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
57.150 |
0 |
0 |
57.150 |
||||
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
973.376 |
|
|
675.786 |
0 |
0 |
0 |
0 |
764.591 |
|
|
460.346 |
||||
77.192 |
0 |
0 |
77.192 |
||||
131.593 |
0 |
6.655 |
138.248 |
||||
1.417.413 |
|
|
1.256.558 |
4.966 |
|
33.780 |
0 |
1.366.217 |
|
|
1.224.345 |
4.966 |
|
33.780 |
|
51.196 |
0 |
|
32.213 |
||||
223.007 |
0 |
76.110 |
299.117 |
||||
238.315 |
27.000 |
|
145.858 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
464 |
464 |
238.315
27.000
119.921
153.119
42.311
145.394
591
890.843
1.543.035
100%
110.808
12.02 Beheer en onderhoud
Naast een relatief kleine overboeking uit de begroting van HXII (VenW) ten behoeve van het project VanAnaarBeter betreffen dit mutaties ter verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
0
12.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01)
Stand Mutaties via Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen ontwerp NvW en suppletore suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting amendement begroting begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven
1.368
A7 Rondweg Sneek |
21 |
|
1 |
A2 Everdingen-Deil- |
|
Zaltbommel-Empel |
127 |
|
1 |
N34 omleiding om |
|
Ommen |
19 |
|
1 |
N35 Zwolle-Almelo |
|
(traverse Nijverdal) |
33 |
|
A12 Utrecht west |
||
benutting, aansluitin- |
||
gen |
||
Woerden-Linschoten |
||
en Woerden-Oost |
21 |
|
1 |
A28 Utrecht- |
|
Amersfoort |
67 |
|
1 |
A4 Burgerveen-Leiden |
92 |
1 |
A2 Holendrecht- |
|
Oudenrijn |
210 |
|
1 |
A12 Den Haag-Gouda |
|
benutting |
60 |
|
1 |
N9 Koedijk-De Stolpen |
15 |
1 |
A2 Rondweg Den |
|
Bosch |
45 |
|
1 |
A2 Tangenten |
|
Eindhoven |
84 |
|
1 |
A2/A76 Maatregelen- |
|
pakket Limburg |
20 |
|
1 |
A57 Veersedam- |
|
Middelburg |
48 |
|
1 |
A73/74 Venlo-Maasbracht ism A74, |
|
N68 en OTR |
13 |
|
1/2 |
A10 Amsterdam |
|
praktijkproef FES |
20 |
|
1/2 |
Dynamisch verkeers- |
|
management |
85 |
|
1/2 |
Kleine projecten/ |
|
Afronding projecten |
49 |
|
Programma aansluitin- |
||
gen |
18 |
|
1 |
Verkeersveiligheid infrastructuurpakket |
|
hwn |
2 |
|
1/2 |
Quick Wins FES |
14 |
1 |
Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstu- |
|
dieuitg. |
304 |
|
1 |
Afronding |
1 |
10
10
132
1.226
21 |
|
20 |
107 |
|
15 |
5 |
38 |
21
|
65 |
1 |
93 |
88 |
122 |
41 |
19 |
6 |
21 |
19 |
26 |
28 |
56 |
28 |
48 |
13 |
35 |
22 |
35 |
14 |
6 |
9 |
94 |
10 |
39 |
18 |
|
6 |
|
|
11 |
34 |
338 |
|
0 |
34
Ja
Ja
Ja
10
17
11
17
Ja
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
-
2.Per saldo wordt uit deze projecten ca. € 25,7 mln. naar het Fonds Economische Structuurversterking teruggeboekt (zie ook de toelichting onder artikel 19.10). Een deel van deze gelden wordt in latere jaren weer opgevraagd.
12.03.02 Planstudie na tracébesluit
Naast een toevoeging van ca. € 12,9 mln. uit het Fonds Economische Structuurversterking (zie ook de toelichting onder 19.10), betreffen dit de mutaties ter verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
5
0
6
12.04 GIV/PPS
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Geintegreerde contractvorem |
Stand |
Mutaties via |
(12.04) |
ontwerp |
NvW en |
begroting |
amendement |
Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting begroting budget
(1)
(2)
(3)
(2)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven
1 |
N31 Leeuwarden- |
Drachten (excl.B&O) |
|
1 |
Aflossing tunnels |
1 |
N11 Alphen a/d |
Rijn-Bodegraven |
|
bet.PPS-constr. |
|
1 |
A10 2e Coentunnel |
1 |
Exploitatie Wester- |
schelde |
|
1 |
A59 Rosmalen-Geffen, |
PPS |
223
51
157
15
76
299
32 |
32 |
4 |
55 |
|
|
58 |
215 |
13 |
|
|
14 |
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
12.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit
12.09 Ontvangsten
Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent ugeïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000) |
|||||||
13 Spoorwegen Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletore begroting |
Stand 1e suppletore begroting |
Mutatie 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
Verplichtingen Uitgaven
13.02 Onderhoud en vervanging
13.02.01 Regulier onderhoud
13.02.02 Grote onderhoudspro-jecten
13.02.03 Rentelasten
13.02.04 Betuweroute
13.02.05 Kleine infra en overige projecten
13.03 Aanleg
13.03.01 Real.progr.personenver-voer
13.03.02 Real.progr.goederenver-voer
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS
13.05 Verkenningen en planstu-dies
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer
13.05.03 Verkenningenprogramma
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Bijdrage aan baten-lastendienst
2.823.197 |
0 |
|
2.822.635 |
|||
2.975.622 |
0 |
712.049 |
3.687.671 |
|
|
|
1.857.395 |
|
40.055 |
1.877.450 |
0 |
0 |
0 |
772.786 |
0 |
70.476 |
843.262 |
|||
600.886 |
0 |
|
543.772 |
|||
123.981 |
0 |
0 |
123.981 |
|||
64.255 |
0 |
|
54.729 |
|||
295.487 |
|
36.219 |
311.706 |
|||
859.451 |
0 |
218.087 |
1.077.538 |
|
|
|
842.409 |
0 |
204.287 |
1.046.696 |
|
|
|
17.042 |
0 |
13.800 |
30.842 |
|||
139.271 |
0 |
4.193 |
143.464 |
|||
119.505 |
20.000 |
449.714 |
589.219 |
0 |
0 |
0 |
78.214 |
20.000 |
435.767 |
533.981 |
|||
41.291 |
0 |
13.947 |
55.238 |
|||
0 |
0 |
0 |
0 |
3.631
0
0
0
0
0
0
0
13 Spoorwegen |
Stand |
Mutaties via |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp |
NvW en |
suppletore |
suppletore |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
begroting |
amendement |
begroting |
begroting |
|||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
– Restant |
3.684.040 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2010 |
||||||||
juridisch verplicht |
66% |
|||||||
13.09 Ontvangsten |
125.000 |
0 |
117.036 |
242.036 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
– Overig |
0 |
0 |
7.036 |
7.036 |
||||
– Mandje spoor |
125.000 |
0 |
110.000 |
235.000 |
Algemeen
Eind 2009 is overeenstemming bereikt tussen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Staat over de uitkering van een superdividend van € 1,4 mlrd. aan de Staat. Met dit akkoord is de financiering van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) rond. De Kamer is hierover schriftelijk geïnformeerd (Kamerstukken II, 2009–2010, 28 165, nr. 105). Het gaat om een omvangrijk pakket van € 2 mlrd., dat uit diverse onderdelen bestaat en waarbij onder andere schuldaflossing van ProRail aan de orde is.
De exacte budgettaire verwerking hiervan kon niet meer voor de afronding van de Voorjaarsnota worden gerealiseerd. De budgettaire verwerking zal daarom plaatsvinden bij Miljoenennota 2011 (Vermoedelijke Uitkomsten 2010).
13.02 Onderhoud en vervanging
Naast een overboeking naar het Ministerie van VROM (project Populatie-bestanden) betreffen deze mutaties de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken hiervan bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
13.03 Aanleg
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01)
Stand Mutaties via Mutaties 1e
ontwerp NvW en suppletore begroting amendement begroting
Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven
842
204
1.046
48
12
24
BB21 (ontw. Bev21, |
||
VPT+,VPT2) |
5 |
|
1 |
Geluidsanering |
|
Spoorwegen |
21 |
|
1 |
Geluid (empl. en innovatieve ontwikke- |
|
lingen) |
0 |
|
1 |
Kleine projecten |
5 |
1 |
HSA Claim |
0 |
1 |
Integrale spooruitbrei-ding Amsterdam – |
|
Utrecht |
9 |
|
1 |
Kleine stations |
6 |
1 |
Afdekking risico’s |
|
spoorprogramma’s |
0 |
|
1 |
AKI-plan en veiligheids- |
|
knelpunten |
38 |
|
1 |
Intensivering Spoor in |
|
steden (I) |
15 |
5 |
|
1 |
22 |
1 - 3 20 |
1 2 20 |
3 |
9 9 |
76 |
76 |
12 |
50 |
25 |
40 |
0
0
Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01)
Stand Mutaties via Mutaties 1e
ontwerp NvW en suppletore begroting amendement begroting
Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
1/2 |
Intensivering Spoor in |
|
steden (II) |
27 |
|
1 |
Nazorg gereedgekomen |
|
lijnen/halten |
6 |
|
1 |
Ontsnippering |
8 |
1 |
Traject Oost (perronver- |
|
bredingen) |
0 |
|
1 |
Traject Oost uitv. |
|
convenant DMB |
10 |
|
1 |
Sporen in Arnhem |
60 |
1 |
Arnhem Centraal (t.b.v. |
|
NSP) |
25 |
|
1 |
Vleuten – Geldermalsen |
|
4/6 sp. (incl. RSS) |
80 |
|
1 |
Amsterdam CS spoor |
|
10/15 |
1 |
|
1 |
Amsterdam-Centraal |
|
Cuyperhal |
18 |
|
Den Haag Centraal |
||
(t.b.v. NSP) |
10 |
|
Den Haag CS: terugbou- |
||
wen sporen 11/12 |
5 |
|
1 |
Fietsenstalling |
|
Amsterdam CS |
1 |
|
1 |
Rotterdam Centraal |
|
(t.b.v. NSP) |
50 |
|
1 |
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/ |
|
NSP) |
57 |
|
1 |
Regionet (inclusief verkeersmaatregelen |
|
Schiphol) |
38 |
|
1 |
Rijswijk – Schiedam |
|
incl. spoorcorridor Delft |
86 |
|
Spoorwegovergang |
||
Soestdijkseweg te |
||
Bilthoven |
10 |
|
1 |
Hanzelijn |
239 |
1 |
Breda Centraal (t.b.v. |
|
NSP) |
11 |
|
1 |
Afronding |
1 |
37
10
10
9
48
12
24
1 |
11 |
|
57 |
11 |
36 |
28 |
108 |
3 |
4 |
12 |
30 |
10 |
|
5 |
|
3 |
4 |
|
49 |
55
14 |
52 |
2 |
88 |
10 |
|
28 |
267 |
5 |
16 |
|
0 |
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
-
2.Uit dit project wordt in totaal bijna € 124 mln. overgeboekt naar het Gemeentefonds voor de tweede tranche Spoorse Doorsnijdingen.
2
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Goede- |
Stand |
Mutaties via |
Mutaties 1e |
renvervoer (13.03.02) |
ontwerp |
NvW en |
suppletore |
begroting |
amendement |
begroting |
Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven
19
Aslasten Cluster II |
1 |
|
1 |
PAGE risico reductie |
4 |
1 |
Geluidspilot Goederen- |
|
vervoer |
0 |
|
1 |
Uitv.progr.Goed.route Elst-Deventer-Twente |
|
(NaNov) |
7 |
|
1 |
Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor |
|
Botlek |
3 |
|
1 |
Sloelijn/ geluidmaatregelen |
|
Zeeuwselijn |
2 |
|
1 |
Kleine projecten Nazorg gereedgekomen |
1 |
lijnen-halten |
0 |
|
1 |
Afronding |
1 |
14
3
1
33
11
2 |
4 |
2 |
3 |
0 |
|
1 |
2 |
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
13.04 Geïntegreerde contractvorming/PPS
13.05 Verkenningen en planstudies 13.09 Ontvangsten
De mutaties op deze operationele doelstellingen betreffen de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatie-voorstel over 2009.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000) |
|||||||
14 Regionaal/lokale infra. Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletore begroting |
Stand 1e suppletore begroting |
Mutatie 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
Verplichtingen Uitgaven
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
14.01.01 Verkenningen
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok
14.01.03 Real.progr.reg./lok.
14.02 Regionale mob fondsen
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob-.fondsen
14.03.03 RSP – ZZL: REP
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Bijdrage aan baten-lastendienst
– Restant
– waarvan op 1 maart 2010
juridisch verplicht
14.09 Ontvangsten
107.616 |
0 |
|
65.141 |
275.193 |
0 |
136.562 |
411.755 |
186.209 0 5.828 180.381 8.522 |
0 0 0 0 0 |
142.547 0 66.338 76.209 10.758 |
328.756 0 72.166 256.590 19.280 |
80.462 44.154 |
0 0 |
|
63.719 11.833 |
31.094 5.214 |
0 0 |
20.729 - 5.151 |
51.823 63 23 781 410.951 66% |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
0
0
0
0
4
4
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok
Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
14.01.03 Realisatieprogramma reg./lokaal
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Real.progr.reg.lok. (14.01.03)
Stand Mutaties via Mutaties 1e
ontwerp NvW en suppletore begroting amendement begroting
Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven |
180 |
Nijmegen 2e stadsbrug |
0 |
1 Noord/Zuidlijn |
|
Noord-WTC |
110 |
1 N201 |
27 |
Rijn Gouwelijn Oost |
32 |
Randstadrail (incl. |
|
voorbereidingskosten |
|
1 en aanlanding) |
10 |
1 Beneluxmetro |
|
(ecl.Bodemsanering) |
0 |
2 Scheveningen |
|
Boulevard |
3 |
Tilburg Noordwesttan- |
|
gent |
0 |
Experimenteerprojecten |
0 |
Afronding |
|
77 |
257 |
0 |
|
10 |
120 |
11 |
38 |
32 |
|
51 |
61 |
5 |
5 |
3 |
|
0 |
|
0 |
|
|
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
-
2.Uit het Fonds Economische Structuurversterking wordt ca. € 0,3 mln. overgeboekt en aan dit project toegevoegd (zie ook artikel 19.10).
14.02 Regionale mob.fondsen
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid
Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
Voorts is een overboeking naar het Provincie- en Gemeentefonds opgenomen van in totaal ca. € 42,5 mln. ten behoeve van het Regio Specifiek Pakket Zuiderzeelijn (ten behoeve van de gemeente Assen en de provincies Friesland, Groningen, Drente en Flevoland). Deze gelden worden overgeboekt via artikel 19.09.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
15 Hoofdvaarwegennet |
Stand |
Mutaties via |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp |
NvW en |
suppletore |
suppletore |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
begroting |
amendement |
begroting |
begroting |
|||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
1.049.613 |
|
62.454 |
1.112.027 |
|
|
|
|
Uitgaven |
908.582 |
|
|
798.281 |
|
19.860 |
11.860 |
|
15.01 Verkeersmanagement |
85.811 |
0 |
0 |
85.811 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15.01.01 Basispakket verkeersma- |
||||||||
nagement |
84.762 |
0 |
0 |
84.762 |
0
0
0
0
0
15 Hoofdvaarwegennet |
Stand |
Mutaties via |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp |
NvW en |
suppletore |
suppletore |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
begroting |
amendement |
begroting |
begroting |
|||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement
15.02 Beheer en onderhoud
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen
15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit
15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit
15.05.01 Verkenningen
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Bijdrage aan baten-lastendienst
– waarvan 15.03 Aanleg en
planst.na tb.
– Restant
– waarvan op 1 maart 2010
juridisch verplicht
15.09 Ontvangsten
1.049 |
0 |
0 |
1.049 |
||||
566.551 |
0 |
|
410.523 |
|
|
|
|
399.012 |
0 |
|
190.392 |
|
|
|
|
27.856 |
0 |
10.397 |
38.253 |
||||
139.683 |
0 |
42.195 |
181.878 |
||||
194.911 |
0 |
13.332 |
208.243 |
0 |
20.000 |
12.000 |
0 |
194.884 |
0 |
13.332 |
208.216 |
20.000 |
12.000 |
||
27 |
0 |
27 |
|||||
61.309 |
|
32.435 |
93.704 |
0 |
0 |
0 |
0 |
8.076 |
0 |
5.000 |
13.076 |
53.233
40
27.435
41.895
15.514
80.628
381.698
15.459 416.583
100%
57.409
15.02 Beheer en onderhoud
Naast een overboeking naar de begroting van HXII (VenW) en een structurele overboeking naar het Ministerie van Defensie (ten behoeve van de vereenvoudiging van de administratieve afhandeling t.a.v. de investeringen en exploitatiekosten voor mobiele communicatie apparatuur C/P2000 in gebruik bij de KNRM) hebben de mutaties betrekking op de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
15.03.01 Realisatieprojecten hoofdvaarwegen
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01
Stand Mutaties via Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen ontwerp NvW en suppletore suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting amendement begroting begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven
195
14
209
20
12
Vaarweg Lemmer- |
|
Delfzijl fase 1; verbete- |
|
ring tot klasse Va |
10 |
Twentekanalen, |
|
verruiming (fase 1) |
0 |
Verbeteren vaargeul |
|
IJsselmeer |
|
(Amsterdam-Lemmer) |
2 |
13 - 7
Ja
0
0
0
0
2
Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01
Stand Mutaties via Mutaties 1e
ontwerp NvW en suppletore begroting amendement begroting
Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
1 |
Vaarroute Ketelmeer |
|
(excl. EU-bijdrage) |
0 |
|
1 |
Renovatie Noordzee- |
|
sluizen IJmuiden |
0 |
|
1 |
Walradar Noordzeeka- |
|
naal |
4 |
|
1 |
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en |
|
uitbreiding ligplaatsen |
3 |
|
1 |
Lekkanaal/3e kolk |
|
Beatrixsluis |
0 |
|
1 |
Maasroute fase 1, brugverhogingen |
|
Roosteren en Echt |
0 |
|
Maasroute fase 1, |
||
voorhavens en |
||
wachtplaatsen |
0 |
|
1 |
Maasroute, modernise- |
|
ring fase 2 |
36 |
|
1 |
Tweede Sluis Lith |
0 |
1 |
Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel |
|
klasse II |
5 |
|
1 |
Zuid-Willemsvaart, omleggen en opwaar- |
|
deren (Maas-Veghel) |
37 |
|
1 |
Wilhelminakanaal |
12 |
1 |
Burgemeester |
|
Delenkanaal Oss |
0 |
|
1 |
Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 |
|
en 6 |
13 |
|
Walradarsystemen |
3 |
|
1 |
Kleine projecten |
0 |
Ligplaatsvoorzieningen |
0 |
|
1/2 |
Quick Wins binnenhavens (incl.amendement |
|
Anker) |
70 |
|
Duurzame havens |
1 |
|
TBBV/SBV |
0 |
|
Afronding |
|
4 |
4 |
1 |
1 |
18 |
22 |
6 |
9 |
|
|
12
1
48
1
28 17
9 |
4 |
3 |
|
1 |
1 |
0 |
|
6 |
54 |
1 |
|
0 |
|
|
20
12
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
-
2.Naast de verwerking van het voordelig saldo over 2009, wordt € 20 mln. teruggeboekt naar het Fonds Economische Structuurversterking (zie ook onder artikel 19.10). De voor dit project beschikbare gelden worden opgevraagd in de jaren waarin deze weer benodigd zijn.
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracébesluit
15.09 Ontvangsten
Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
0
2
7
2
2
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
16 Megaproj.niet Verkeer en |
Stand |
Mutaties via |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Vervoer |
ontwerp begroting |
NvW en amendement |
suppletore begroting |
suppletore begroting |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
315.501 |
0 |
|
257.767 |
|
2.416 |
24.000 |
41.748 |
Uitgaven |
364.641 |
0 |
|
356.714 |
3.200 |
3.216 |
24.000 |
28.700 |
16.01 Project Mainportontwikke- |
||||||||
ling R’dam |
36.907 |
0 |
|
17.843 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16.01.01 Planstudie PMR |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
16.01.02 Realisatieprogramma |
||||||||
PMR |
36.907 |
0 |
|
17.843 |
||||
16.02 Ruimte voor de Rivier |
291.745 |
0 |
|
283.314 |
3.200 |
3.216 |
24.000 |
28.700 |
16.03 Maaswerken |
35.989 |
0 |
19.568 |
55.557 |
||||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
|
|||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
21.249 |
|||||||
– Restant |
335.747 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2010 |
||||||||
juridisch verplicht |
34% |
|||||||
16.09 Ontvangsten |
209 |
0 |
4.832 |
5.041 |
16.01 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatie Megaprojecten niet VenV (16)
Stand Mutaties via Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie Gevolgen ontwerp NvW en suppletore suppletore 2011 2012 2013 2014 MIRT-
begroting amendement begroting begroting budget
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Uitgaven |
365 |
0 |
|
357 |
Project Mainport Rotterdam |
37 |
0 |
|
18 |
1 Uitvoeringsorganisatie |
2 |
1 |
3 |
|
750 ha |
0 |
|||
Groene verbinding |
8 |
8 |
||
Bestaand Rotterdams |
||||
Gebied (BRG) |
0 |
|||
Voorfinanciering FES |
||||
monitoringsprogramma |
0 |
|||
1 Voorfinanciering FES |
||||
natuurcompensatie |
27 |
|
7 |
|
Landaanwinning |
0 |
|||
BTW Buitencontour |
0 |
|||
Aan- en ontsluitende |
||||
infrastructuur |
0 |
|||
Onvoorzien |
0 |
|||
Ruimte voor de rivier |
292 |
0 |
|
283 |
1/2/3 Uitvoeringskosten |
||||
279 |
|
262 |
||
1 Planstudiekosten |
2 |
10 |
12 |
|
1 Projectorganisatie en |
||||
projectmanagement |
11 |
|
9 |
|
EU en projectgebonden |
||||
ontvangsten |
0 |
0 |
||
Maaswerken |
36 |
0 |
20 |
56 |
1 Zandmaas |
32 |
11 |
43 |
|
1 Grensmaas |
4 |
9 |
13 |
24
4
29
24 29
28 32
3
Ja Ja
4
3
4
5
5
-
1.Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
-
2.Van de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland wordt een bijdrage ontvangen van in totaal € 4,2 mln. in de kosten van de ontpoldering respectievelijk de ontwikkeling van het natuurontwikkelingsproject de Noordwaard (deelproject van Ruimte voor de rivier).
-
3.De totale kosten van de sanering van de Vecht zijn geraamd op bijna € 100 mln. Het Rijk (VenW) draagt daarvan € 70 mln. bij. De financiering van het resterende deel wordt door het Waterschap Amstel Gooi en Vecht verder ingevuld.
In 2009 is het aandeel van VenW in de saneringskosten uitbetaald ten laste van artikel 11 Hoofdwatersystemen waarbij de onderuitputting op artikel 16 Ruimte voor de rivier als tijdelijke compensatie is aangeboden. Via de technische verwerking van het voordelig saldo zijn de artikelen 11 en 16, als gevolg van de betaling van de saneringskosten in 2009, in 2010 respectievelijk met 70 mln. verlaagd en verhoogd. Daar de terugbetaling van de tijdelijke compensatie aan artikel 16 is voorzien in de periode 2012 en later, wordt het effect in 2010 van de verwerking van het voordelig saldo thans teruggedraaid en verschoven naar de jaren na 2012.
16.09 Ontvangsten
Dit betreft de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000) |
|||||||
17 Megaprojecten Verkeer en Stand Vervoer ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletore begroting |
Stand 1e suppletore begroting |
Mutatie 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
Verplichtingen Uitgaven
17.01 Westerscheldetunnel
17.02 Betuweroute
17.03 Hoge snelheidslijn
17.03.01 Realisatie HSL-zuid
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen
17.04 Anders betalen voor mobiliteit
17.05 Zuiderzeelijn
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Bijdrage aan baten-lastendienst
– Restant
– waarvan op 1 maart 2010
juridisch verplicht
17.09 Ontvangsten
59.183 |
0 |
|
58.861 |
97.762 |
0 |
107.075 |
204.837 |
0 0 0 0 |
0 0 0 0 |
5.600 46.674 83.362 83.362 |
5.600 46.674 83.362 83.362 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
97.762 0 |
0 0 |
|
69.219 - 18 53.300 0 151.537 100% |
0 |
0 |
0 |
0 |
De op dit artikel opgenomen mutaties betreffen de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatie-voorstel over 2009.
Dit naast een relatief kleine overboeking naar de begroting van HXII (VenW) ten behoeve van de uitvoering van een afgesloten dienstverleningsovereenkomst.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
18 Overige uitgaven en ontvangsten |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletore begroting |
Stand 1e suppletore begroting |
Mutatie 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen Uitgaven |
50.815 53.032 |
0 0 |
0 3.734 |
50.815 56.766 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
0
0
0
0
0
0
0
18 Overige uitgaven en |
Stand |
Mutaties via |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontvangsten |
ontwerp begroting |
NvW en amendement |
suppletore begroting |
suppletore begroting |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
18.01 Saldo van de afgesloten |
||||||||
rekeningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
18.03 Intermodaal vervoer |
5.740 |
0 |
1.379 |
7.119 |
||||
18.04 Gebiedsgerichte aanpak |
||||||||
(UPR) |
1.787 |
0 |
1.883 |
3.670 |
||||
18.05 Railinfrabeheer |
34.966 |
0 |
0 |
34.966 |
||||
18.06 Externe veiligheid |
3.985 |
0 |
0 |
3.985 |
||||
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke |
||||||||
kennis en expert. |
6.554 |
0 |
472 |
7.026 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorzie- |
||||||||
ning en ov.uitgaven |
6.554 |
0 |
334 |
6.888 |
||||
18.07.02 Subsidies algemeen |
0 |
0 |
138 |
138 |
||||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
381 |
|||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst |
6.503 |
|||||||
– Restant |
49.882 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2010 |
||||||||
juridisch verplicht |
20% |
|||||||
18.09 Ontvangsten |
34.966 |
0 |
|
34.732 |
||||
18.10 Saldo van de afgesloten |
||||||||
rekeningen |
0 |
0 |
372.259 |
372.259 |
18.03 Intermodaal vervoer
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. 18.09 Ontvangsten
De op deze operationele doelstellingen opgenomen mutaties betreffen de verwerking van het saldo 2009 aan 2010. Over de oorzaken bent u geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota) en het slotregularisatievoorstel over 2009.
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
Het voordelig saldo over het jaar 2009 bedraagt bijna € 372,3 mln. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en inkomsten. Dit bedrag wordt in 2010 geheel toegevoegd aan de ontvangstenkant van artikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen).
Bij nagenoeg alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.
De programmatische doorwerking van de projectvertragingen- en versnellingen wordt betrokken bij het opstellen van het nieuwe MIRT
2011.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2010 (Bedragen in EUR 1 000)
19 Bijdragen andere begrotingen |
Stand |
Mutaties via |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Rijk |
ontwerp begroting |
NvW en amendement |
suppletore begroting |
suppletore begroting |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Ontvangsten |
8.222.025 |
|
|
8.134.083 |
|
|
28.014 |
|
19.09 Ten laste van begroting |
||||||||
VenW |
6.878.283 |
|
|
6.798.623 |
|
|
|
|
19.10 Ten laste van het FES |
1.343.742 |
0 |
|
1.335.460 |
547 |
6.029 |
51.768 |
|
19.09 Ten laste van begroting VenW
De bijstelling van de inkomstenraming bij de operationele doelstelling
19.09 betreft een overboeking van in totaal bijna € 124 mln. (waarvan ca. € 37,3 mln. in 2010) uit hoofdproduct 13.03.01 (Realisatieprogramma Personenvervoer) naar het Gemeentefonds voor de tweede tranche Spoorse Doorsnijdingen.
Voorts is een overboeking naar het Provincie- en Gemeentefonds opgenomen van in totaal ca. € 42,5 mln. ten behoeve van het zogenoemde Regio Specifiek Pakket Zuiderzeelijn (ten behoeve van de gemeente Assen en de provincies Friesland, Groningen, Drente en Flevoland). Deze gelden zijn afkomstig uit artikel 14. Verder zijn enkele relatief kleine overboekingen van en naar de begroting van hoofdstuk XII en de ministeries van EZ, VROM en Defensie opgenomen.
19.10 Ten laste van het FES
De lagere uitgaven- en ontvangstenraming is voornamelijk het gevolg van de doorwerking van de realisatie in 2009, waardoor de bijdrage uit het
Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de uit het FES
gefinancierde projecten met per saldo ca. € 8,3 mln. kan worden verminderd.
De redenen hiervoor zijn veelal vertragingen waardoor de (kas)planning moet worden aangepast. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de slotwet en het jaarverslag van het Infrastructuurfonds over 2009.
Het betreffen hier de volgende projecten op de artikelen (bedragen
x € 1 mln.):
Art. 11
12
14 15
Omschrijving
Bedrag
Innovatie KRW Synergie KRW/WB21 Compartimenteringsonderzoek dijken Innovatie reserv./Haaglanden Dynamisch Verkeersmanagement Kleine/afronding projecten A10 Amsterdam praktijkproef FES Quick Wins FES (wegen) Innovatieprogr. Geluid en Lucht Spoedwet Wegverbreding (Moordrecht) Scheveningen Boulevard Quick Wins (binnenhavens)
Totaal uitgaven
19.10 Bijdragen ten laste van het FES
Totaal ontvangsten
16,7 6,6
-
-0,4 1,3
-
-0,3
-
-9,9 13,3
-
-2,2 2,9
10,0
0,3
20,0
-
-8,3
-
-8,3
-
-8,3