Was het vroeger dan toch beter? - Hoofdinhoud
De afgelopen dagen hoefde ik niet met de trein. Ook de auto laten staan en noest glibberend met de fiets me langs 's Heeren wegen begeven. Ik klop af of doe een weesgegegroetje omdat ik nog een enkele keer op mn lazer ben geflikkerd. Of gelazerd, geflikkerd en uitgegleden. En dus ook nie ergens gestrand door de trein en op een klein stationnetje bibberend moeten wachten op verlossing.
Nu beginnen dus de beschuldiginge over en weer. Tussen de politiek, de mensen, de NS en Prorail. Werkgevers zijn ook boos dat de NS geheel eigenmachtig werknemers heeft opgeroepen thuis te blijven. De mooiste jijbak stond gisteren in de brievenrubriek van de Volkskrant. 'Als de problemen op het spoor veroorzaakt zijn omdat het de drukstbezette spoor is in de wereld, hoe kan het dan dat de wissels vastvriezen door de sneeuw?'. En nu de NS weer.
Wat ik me nu al een week afvraag is of het vroeger ook zo was. Sloot de NS toen ook de lijnen en treinen bij sneeuw en ijzel? Lag het land toen ook collectief plat? En wanneer is vroeger? De hel van 1963 of ook later? Ik zie een geweldig onderzoek opdoemen voor een ijverige student logistiek. Alle winterse kranten van de afgelopen 50 jaar napluizen op berichtgeving over winters weer en de NS. Misschien werd de boel toen wel even snel dichtgegooid maar klaagden we minder. Of reden de treinen wel en was er niets te klagen. Geen idee nog. Kan iemand dat eens uitzoeken? En vooral waaraan optie B, als de treinen gewoon bleven reden aan lag. Hardere werkers, het feit dat er nog geen ProRail bestond, betere gasverwarming van de wissels of minder treinen?
Geef ons verlichting, o lieve student. Dan kunnen we volgend jaar als de boel weer dichtsneeuwt een geinformeerd debat voeren over onze nationale spoorwegen.
Verder constateer ik dat we waarschijnlijk wel een witte kerst zullen hebben dit jaar. Met hier en daar wat modder op 's Heeren wegen. Maar de rest blijft wit.
Fijne feestdagen lieve Hyvesvrienden