Aanbeveling 2010/378 - Beoordeling van gebreken die worden vastgesteld tijdens technische controles overeenkomstig Richtlijn 2009/40/EG betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Aanbeveling van de Commissie van 5 juli 2010 inzake de beoordeling van gebreken die worden vastgesteld tijdens technische controles overeenkomstig Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagensofficiële Engelstalige titel
Commission Recommendation of 5 July 2010 on the assessment of defects during roadworthiness testing in accordance with Directive 2009/40/EC of the European Parliament and of the Council on roadworthiness tests for motor vehicles and their trailersRechtsinstrument | Aanbeveling |
---|---|
Wetgevingsnummer | Aanbeveling 2010/378 |
Celex-nummer i | 32010H0378 |
Document | 05-07-2010 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 08-07-2010; PB L 173 p. 74-96 |
Inwerkingtreding | 05-07-2010; in werking datum document |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
8.7.2010 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 173/74 |
AANBEVELING VAN DE COMMISSIE
van 5 juli 2010
inzake de beoordeling van gebreken die worden vastgesteld tijdens technische controles overeenkomstig Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens
(2010/378/EU)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gelet op het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name op artikel 292,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Met het oog op de verkeersveiligheid, de milieubescherming en de eerlijke concurrentie is het belangrijk dat voertuigen in het verkeer correct worden onderhouden en gecontroleerd zodat zij tijdens hun volledige levensduur de bij de typegoedkeuring vastgestelde prestaties op hetzelfde of bijna hetzelfde niveau kunnen blijven leveren. |
(2) |
Naast de normen en methoden waarnaar wordt verwezen in Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (1), moeten de inspecteurs die de controles uitvoeren ook richtsnoeren krijgen om te garanderen dat de in bijlage II bij die richtlijn opgesomde gebreken op geharmoniseerde wijze worden beoordeeld. |
(3) |
Er is rekening gehouden met Autofore (2) en IDELSY (3), twee recente projecten over opties voor technische controles, en met de resultaten van een open en op feiten gebaseerde dialoog met belanghebbenden. |
(4) |
Er worden drie categorieën gebreken ingevoerd, naargelang van de ernst van het gebrek. |
(5) |
Elke categorie omvat een beschrijving van de gevolgen voor het verdere gebruik van het voertuig in die toestand. |
(6) |
Deze aanbeveling is een eerste stap op weg naar een uniforme beoordeling van de gebreken die worden vastgesteld tijdens technische controles in de Unie, |
HEEFT DE VOLGENDE AANBEVELING VASTGESTELD:
De lidstaten moeten de gebreken die tijdens technische controles van voertuigen worden vastgesteld, beoordelen overeenkomstig de richtsnoeren in de bijlage bij deze aanbeveling.
Gedaan te Brussel, 5 juli 2010.
Voor de Commissie
Siim KALLAS
Vicevoorzitter
-
„Autofore study on the Future Options for Roadworthiness Enforcement in the European Union” (Autofore-studie over de toekomstige opties voor de handhaving van technische normen in de Europese Unie), http://ec.europa.eu/transport/roadsafety/publications/projectfiles/autofore_en.htm
-
IDELSY Initiative for Diagnosis of Electronic Systems in Motor Vehicles for PTI (IDELSY-initiatief voor de diagnose van elektronische systemen in motorvoertuigen met het oog op de permanente identificatie van aanhangwagens), http://ec.europa.eu/transport/roadsafety/publications/projectfiles/idelsy_en.htm
BIJLAGE
-
1.Beoordeling van gebreken en definities
In het kader van de tenuitvoerlegging van Richtlijn 2009/40/EG wordt in deze aanbeveling een lijst vastgesteld van de voertuigsystemen en onderdelen die moeten worden getest, en worden richtsnoeren vastgesteld aan de hand waarvan de lidstaten tijdens technische controles kunnen bepalen of de toestand van het voertuig aanvaardbaar is.
-
2.Richtsnoeren voor de beoordeling van gebreken en definities
De richtsnoeren voor het beoordelen van gebreken, inclusief technische defecten en andere gevallen van niet-naleving die worden vastgesteld tijdens de periodieke controle van voertuigen, worden ingedeeld in drie groepen:
KLEINE GEBREKEN |
GROTE GEBREKEN |
GEVAARLIJKE GEBREKEN |
Elke categorie wordt gedefinieerd door te verwijzen naar de toestand van het voertuig:
KLEINE GEBREKEN
Technische gebreken die geen belangrijke gevolgen...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.