N200 snijdt Halfweg in twee helften - Hoofdinhoud
Gisterochtend bezocht ik Spaarnwoude-Haarlemmerliede, een landelijke gemeente tussen Amsterdam en Haarlem. Het dorp Halfweg ligt zo’n beetje halverwege de N200, dat is de kaarsrechte weg tussen Amsterdam en Haarlem. Begonnen als karrenspoor, maar inmiddels uitgedijd tot een 2×2 strooks autoweg met stoplichten.
Ik denk dat er best mogelijkheden liggen om de overlast in het dorp op te lossen, zonder een nieuwe autosnelweg tussen Amsterdam en Haarlem te creëren. De Westrandweg zou dan een aansluiting moeten krijgen op de N200, terwijl het westelijke deel van de N200 vanaf deze aansluiting tot aan de A9 wordt overgedragen aan de provincie en ingericht als regionale ontsluitingsweg. Dan zou je het tracédeel in Halfweg kunnen omzetten in een 2-strooks tunnel, gebundeld met de spoorlijn, en een 2-strooks lokale ontsluitingsweg via het bestaande tracé. Via extra stoplichten of rotondes kan het sluipverkeer van de bovengrondse route geweerd worden. Tegelijkertijd zou de schitterende boezem tussen de ringvaart en het IJ in oude luister hersteld kunnen worden.
Eurlings heeft daar op dit moment nog geen geld voor over, omdat hij dat liever inzet voor uitbreiding van wegcapaciteit. Het zou echter logisch zijn om bij de aanleg van de westrandweg te kiezen voor een integrale aanpak die ook het knelpunt van de N200 oplost. Het zou daarbij helpen als de provincie Noord-Holland de kant van de bewoners kiest en ook bereid is om mee te investeren in de verbetering van de leefbaarheid en de recreatieve waarde van de verbinding tussen de ringvaart en het IJ.