CPB blijft dodelijk over bypass Kampen - Hoofdinhoud
“Hoofdconclusie is dat de nieuwe informatie eigenlijk geen reden geeft om de eerdere beoordeling te herzien”. En die beoordeling was dodelijk. De Tweede Kamer ontving vandaag de “Aanvulling op de beoordeling project IJsseldelta-Zuid” van het Centraal Planbureau, over de plannen van de provincie Overijssel en gemeente Kampen voor de aanleg van een bypass van de IJssel ten zuiden van Kampen.
Nog wat citaten:
“De kosten van het gecombineerde project komen, ondanks het synergievoordeel en het verschuiven van een deel van de kosten naar een later tijdstip, niet lager uit dan die van sommige eerdere voorstellen. Gedurende het uitstel van de aanleg van de kunstwerken verslechtert de veiligheid wellicht eerder dan dat die zou verbeteren.”
“In navolging van het rapport ‘toekomstvastheid’van de Waterdienst van Rijkswaterstaat kan de voorkeursvariant van de bypass daarom uit het oogpunt van waterveiligheid niet een toekomstvaste of ‘geen spijt’ maatregel worden genoemd.”
Staatssecretaris -nu minister- Huizinga heeft de afgelopen jaren steeds achter de regiolobby aangelopen die wilde dat de aanleg van de bypass toegevoegd zou worden aan het uitvoeringsprogramma Ruimte voor de Rivier, met als argument dat dit goedkoper is. Het CPB bevestigt nu nogmaals dat de versnelling in de toekomst juist tot extra kosten kan leiden, dus zeker niet als no regret maatregel gezien kan worden. Het ligt dus voor de hand dat de Kamer de minister op dit punt terugfluit.
Komende woensdag praat de Kamer over het uitvoeringsprogramma Ruimte voor de Rivier.