Spoorongeval Maarheeze: slechte communicatie tussen wegbeheerder en RDW?

Met dank overgenomen van P.F.C. (Paulus) JansenĀ i, gepubliceerd op maandag 26 juli 2010, 12:34.

Volgens mij is bij het spoorongeval bij Maarheeze, waarbij een bijzonder transport strandde op een spoorwegovergang, iets misgegaan in de communicatie tussen de wegbeheerder en de Rijksdienst voor het wegverkeer. De spoorovergang was recent versmald door de aanleg van een vrijliggend fietspad. Daardoor was hij niet meer geschikt voor gebruik door zeer lange transporten.

(foto: Martien van Dam)

Dankzij de alerte machinist van de intercity, die een noodstop uitvoerde en de reizigers in het eerste rijtuig op de grond liet liggen, bleef de persoonlijke schade beperkt tot enkele gewonden.

In het Voertuigreglement staan de maximale afmetingen en gewicht van voertuigen omschreven. Voor een transport dat een van deze waarden overschrijdt is een ontheffing nodig van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Bij een transport zonder kenteken is ook nog toestemming van de wegbeheerder, meestal de provincie, nodig.

De RDW zou bij aanpassingen aan de infrastructuur direct geinformeerd moeten worden, zodat ze de routing van bijzondere transporten waar nodig kunnen aanpassen. Ik denk dat daar in dit geval iets mee is misgegaan.

Lees hier mijn schriftelijke vragen aan minister Eurlings: VW 20100723 SV spoorongeval Maarheeze