Algemeen Overleg zeevaart - Hoofdinhoud
Donderdag 18 november trad Pauline voor het eerst op als woordvoerder zeevaart. Tijdens het AO benadrukte zij het economisch belang van het maritieme cluster voor Nederland. Pauline vroeg aandacht voor onder meer de regeldruk binnen de sector en wees op de stagnatie van de innovatie door de kabinetsplannen.
Voorzitter,
dit is de eerst keer dat ik namens de PvdA-fractie mag optreden als woordvoerder zeescheepvaart. Tot vandaag heb ik me bezig gehouden me onderwerpen van de voormalige vaste Kamercommissie van EZ. Maar de Nederlandse zeevaart, het maritieme cluster, heeft natuurlijk alles met economie te maken. Een grote economische motor, vandaar dat ik het zeer plezierig vind om vanaf vandaag daar het woord over te mogen voeren.
Voorzitter, laat ik starten met het Actieplan Zeevaart . Hierin staan maatregelen die inspanningen vereisen van zowel de overheid als het bedrijfsleven en die een positieve invloed hebben op het ‘level playing field’ van de Nederlandse zeevaartsector.
De PvdA kan zich goed vinden in de inhoud van het actieplan. Het is inderdaad een echt Actie Plan met 46 actiepunten. Dan maar eerst even een procedurele vraag: bij hooguit 2 acties wordt een datum genoemd. Graag hoor ik van de minister hoe wij als Kamer de uitvoering van de acties kunnen blijven bewaken, zowel in de tijd gezien als op daadwerkelijke uitvoering.
Voorzitter en dan inhoudelijk over het Actieplan. Door de bezuinigingen op het ambtenarenapparaat staat de verbetering van het wet- en regelgevingsproces onder druk en wordt er meer naar de KVNR gekeken. In het actieplan wordt aangekondigd dat de prioriteiten scherp bepaald dienen te worden, dat taken en verantwoordelijkheden van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders bij het internationaal overleg verder zullen worden ingevuld etc. Wij willen hierbij benadrukken dat een goede invulling van de afspraken uit het actieplan cruciaal zijn en zullen het nodige vergen van zowel het departement als de KVNR. We roepen de minister op om de bezuinigingen ‘slim’ in te vullen en niet met een kaasschaaf te werk te gaan.
Voorzitter, ik mocht jarenlang het woordvoeren over het reduceren van Regeldruk. Dit heeft dus ook nu nog mijn warme aandacht. Ik moet zeggen, ik was onaangenaam getroffen om te lezen dat de maritieme sector nog steeds gebukt gaat onder een hoge regeldichtheid. Graag zou ik van de minister horen wat haar persoonlijke ambities op dit vlak zijn, vooral ook internationaal gezien.
Voorzitter de PvdA realiseert zich heel goed dat we alles op alles moeten zetten om goede zeevarenden op te leiden voor de Nederlandse vloot. Ik vraag me af of ook voldoende oog is voor het werven van, laat ik maar voorzichtig zijn, niet voor de hand liggende doelgroepen. Bijvoorbeeld vrouwen. Ik lees hierover niets in het Actieplan. Graag een reactie.
Ook vraag ik aan deze vakminister in hoeverre wij ons zorgen moeten maken over de stagnatie van de innovatie. Dit kabinet gaat korten op thematische innovatieprogramma’s. Wat betekent dit voor het Maritieme cluster?
Voorzitter, zoals gezegd in mijn inleiding is de Nederlandse zeevaart een belangrijke economische motor. Er ligt een advies Gateway Holland. Het nieuwe kabinet heeft daar nog geen reactie op gegeven. Graag horen wij van de minister hoe zij denkt de concurrentie op de buitenlandse havens te gaan winnen? Hoe kan Nederland met zijn havens en de achterlandverbindingen een koppositie opbouwen dan wel behouden?
Voorzitter, dan heeft mijn fractie nog enkele vragen over de Voortgangsrapportage Project Mainportontwikkeling Rotterdam. Het kabinet gaat stoppen met het FES. Kan de minister aangeven hoeveel van de 111 miljoen op post Onvoorzien nog gereserveerd is in het FES? En kan er in de toekomst nog beschikt worden over het gedeelte van de post Onvoorzien? En stel dat dit niet zo is, gaat de minister een eventueel tekort dan opvangen?
Laatste vraag over dit onderdeel, de PvdA wil graag weten hoe de minister de aanbevelingen uit het accountantsrapport gaat verwerken in de toekomstige voortgangsrapportages van PMR.
Voorzitter, ik rond af met een aantal vragen over scheepsafval.
Aan boord van schepen wordt thans afval gescheiden verzameld. Ook huishoudelijk afval wordt gescheiden verzameld. In havens gebeurt het echter al te vaak dat alle soorten huishoudelijk afval in één container worden gestort door de bedrijven belast met het innemen van het afval. Daarom willen wij ook pleiten voor strikte eisen aan de afvalverzameling aan de landzijde, zodat goed gedrag aan boord van het schip niet in de haven teloor gaat.
In september 2009 heeft mijn voormalig collega Lia Roefs tijdens een AO gevraagd in hoeverre bij ankerplaatsen gebruik wordt gemaakt van de tenderservice om scheepsafval af te geven, en in hoeverre er toch wordt gedumpt. De minister heeft toen aangegeven om nader en gericht onderzoek nodig is naar het gedrag van schepen die voor anker liggen en de risico’s die daarbij aanwezig zijn. Dit onderzoek zal zich naast milieuaspecten ook richten op veiligheid van de schepen. In overleg met Rijkswaterstaat zal de Kustwacht dit uitvoeren. Wij zijn benieuwd naar de voortgang en de resultaten.
Voorzitter en dan kom ik in het kader van afval nog op een groot ‘regelgevings-obstakel’. De aangekondigde evaluatie door de Europese Commissie van de richtlijn is helaas uitgesteld tot 2011. De Europese redersvereniging ECSA zal alle klachten van reders verzamelen over de huidige toepassing van deze regelgeving. Wij willen de minister vragen zorg te dragen voor een zo spoedig mogelijke start van de EU-evaluatie en een snelle afronding, zodat diverse knelpunten aangepakt kunnen worden. Hoewel er een EU-richtlijn is, lopen de formulieren die de kapitein moet invullen voor de afgifte van scheepsafval tussen EU-Lidstaten en zelfs tussen havens in één Lidstaat uiteen. Daarom willen we als PvdA een uniformering van de administratieve verplichtingen, zodat in alle EU-havens hetzelfde formulier gebruikt kan worden en een meer uniforme en doorzichtige tariefopbouw.