Laat bedrijven eerlijk afrekenen

Met dank overgenomen van K. (Kees) Verhoeven i, gepubliceerd op zondag 12 december 2010, 4:04.

D66 stelt de consument centraal. Zowel overheid als bedrijven moeten hun klanten fatsoenlijk behandelen. Helaas gebeurt dit lang niet altijd. Voor veel producten en diensten betaalt de consument te veel. Vaak omdat er maar een paar aanbieders op de markt zijn. Met onduidelijke prijzen. En als het vergelijken van tarieven wel mogelijk is, dan is het overstappen vaak lastig.

Neem bijvoorbeeld de hoge winstmarges van banken bij hypotheken. Of het feit dat bouwbedrijven hun BTW-korting niet doorberekenen aan de klant.

Op de snelweg is niet duidelijk wat de benzine bij het volgende pompstation kost. En telefoonbedrijven ronden belseconden naar boven af. Op hele minuten.

Mede dankzij de inzet van D66 gaat dat laatste veranderen. Omdat minister Verhagen hier op verzoek van de Tweede Kamer paal en perk aan gaat stellen.

Het is tijd dat het kabinet nu ook de parkeergarages aanspreekt. Zij ronden namelijk parkeerminuten omhoog af. Op hele uren. Daarom heeft D66 met PvdA en GroenLinks een motie ingediend. En daarom was ik op 11 december bij het VARA-programma Kassa. Om uit te leggen dat consumenten horen te betalen voor wat ze gebruiken.

D66 blijft zich hiervoor inzetten. Voor meer resultaten en andere speerpunten kunt u hier het wie-wat-weeklog van Kees Verhoeven lezen.