Notaoverleg MIRT water - Hoofdinhoud
Het Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport (MIRT) is de bijlage van de begroting voor Infrastructuur en Milieu, waarjaar alle grote projecten op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling worden besproken. Dit jaar sprak de Kamer apart over de verkeer/ruimte projecten en over de waterprojecten. Ik vond dat geen succes.
de mogelijke peilstijging van het IJsselmeer met 1,5m (een advies van de Deltacommissie Veerman) zorgt voor veel onrust in het gebied. Waarschijnlijk wordt de peilstijging beperkt tot 75cm.
Het idee achter de bundeling van alle grote ruimtelijke investeringen in één programma was dat dit meer integrale, gebiedsgerichte aanpak zou bevorderen. Bij een programma als Ruimte voor de Rivier wordt de waterveiligheid verbeterd, maar ook iets gedaan aan natuurontwikkeling, waterkwaliteit en vaak ook recreatie, bedrijvigheid of woningbouw. Vorige week debatteerden mijn collega’s vooral over nieuwe wegen. dat heeft weinig van doen met een gebiedsgerichte aanpak. Gisteren liep het iets beter, al vond Joop Atsma een voorstel van mij om bij Ravenstein een project voor waterveiligheid en spoorinfra te combineren “… buiten de orde”. Tja.
Belangrijkste discussiepunten waren het enorme tekort op het budget voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma en het terugdraaien van het kierbesluit. We komen tot 2020 minstens een miljard euro tekort voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud aan de hoofwaterkeringen. Het kierbesluit voor het Haringvliet is een tien jaar oude afspraak met de landen uit het stroomgebied van Rijn en Maas om de vismigratie te verbeteren. Een maand voor het besluit zo ingaan draait de Nederlandse regering het terug. Dat is niet erg betrouwbaar.
Lees hier mijn inbreng bij het debat: VW 20101213 NO MIRT water