Leg slimme snelweg en behoud OV!

Met dank overgenomen van K. (Kees) Verhoeven i, gepubliceerd op zondag 26 juni 2011, 2:39.

D66 roept minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) op om van de extra 800 kilometer extra asfalt uit het Regeerakkoord 'slimme snelweg' te maken. Door te kiezen voor 'innovatief beton' kan geld worden vrijgespeeld ten faveure van het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld in de drie grote steden waar een bezuiniging van 156 miljoen euro tot kaalslag en ontslag dreigt te leiden. Donderdag 23 juni hield de Tweede Kamer hier een spoeddebat over.

76 betonzetels

Over weinig dingen zijn de coalitiepartijen CDA & VVD en gedoogpartner PVV het meer eens: er moet en zal fors meer asfalt komen om de files te bestrijden. D66 is niet tegen asfalt maar gelooft veel meer in beter (verder, vaker, veiliger, later) openbaar vervoer en beter benutten van bestaande capaciteit, bijvoorbeeld door thuiswerken en spitsmijden.

Maar als die 800 kilometer extra asfalt er dan toch moet komen, dan liefst op een zo slim mogelijke wijze. Zo denkt D66 onder meer aan LED-verlichting langs de snelweg, een zeer slijtvast wegdek, energieabsorberend beton en superslimme bebording dat het verkeer begeleidt.

Door bij de aanbesteding van de aanleg zulke eisen te stellen, fungeert de overheid als launching customer die marktpartijen aanzet tot slimme innovaties op en langs de snelweg. De minister is bereid om -ook in het kader van publiekprivate samenwerking- naar dit idee kijken.

OV ontzien

Het geld dat op deze manier kan worden bespaard, is keihard nodig. Want in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wil het kabinet maar liefst 156 miljoen euro bezuinigen op het openbaar vervoer (bus, tram en metro). Aanvankelijk dacht de minister dit via marktaanbesteding met efficiencyslag te kunnen doen. Maar rapporten en drie VVD-verkeerswethouders vertelden een heel ander verhaal.

Maximaal 20 miljoen is te halen uit organisatieverandering. De rest moet komen uit het schrappen van lijnen en het verlagen van frequenties. Dat gaat duizenden banen kosten en is slecht voor de economie van de grote steden, die niet zonder goede bereikbaarheid kan.

Vooralsnog houdt de coalitie angstvallig vast aan de bezuinigingsplannen maar als de druk en de weerstand verder toeneemt, kan slimme snelweg een uitstekende uitweg bieden.