Stiptheidsacties OV-personeel Noord-Brabant

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op zondag 27 mei 2007.

De buschauffeurs van het stads- en streekvervoer in Midden- en West-Brabant gaan vanaf komende dinsdag stiptheidsacties uitvoeren. Daartoe besloten de boze chauffeurs zaterdagmiddag tijdens een actiebijeenkomst in Breda.

(…)

FNV-bestuurder De Jong verwijt de vervoerder dat die voor een te laag inschrijvingsbedrag de concessie van de provincie heeft verkregen en het verlies nu afwentelt op het personeel. (Stentor)

Dat laatste is één van de redenen waarom er zoveel verzet is tegen marktwerking in publieke sectoren. In de meeste gevallen leidt het ertoe dat arbeidsvoorwaarden zwaar onder druk komen te staan en werknemers uiteindelijk de dupe zijn. Voorspelde verbetering in kwaliteit of lagere prijzen blijven uit. Nederland liep de afgelopen jaren - zoals vaker het geval is - voorop met het invoeren van marktwerking in de publieke sectoren. Dit onder het mom van dat dit moet van ‘Brussel’.

Een rapport van SP-Europarlementariër Erik Meijer heeft ertoe geleid dat marktwerking mag maar niet hoeft in het stadsvervoer. Hetzelfde geldt voor het streekvervoer.

Deze week is er een debat met de regering over de gevolgen van marktwerking in publieke sectoren in het algemeen. Dit op verzoek van Agnes Kant. Helaas gaat het kabinet tot nu toe gewoon door met het invoeren van marktwerking waar dat maar mogelijk is. De SP vindt dit onverantwoord en steunt werknemers die actie voeren tegen het doorgeslagen marktdenken en de gedwongen ontslagen, die daar het gevolg van zijn, zoals op dit moment bij de postbodes.