Een kleine cultuuromslag

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op donderdag 3 mei 2007.

Uit Brits consumentenonderzoek blijkt dat na een jarenlang stijgende lijn voor het eerst het aantal gesprekken per mobiele telefoon is afgenomen. Het aantal sms’jes en mailberichten dat per mobieltje werd verzonden is bijna met een derde gestegen.

Het gemiddeld aantal telefoontjes van pre-pay bellers daalde van 14 per week naar 10, een afname van 28,5 procent. Mensen met een abonnement belden 23 procent minder; zij gingen van 35 tot 27 gesprekken per week.

De hoofdconclusie van de onderzoekers: “Mobiele telefoons hebben hun functie als statussymbool verloren. Mensen hebben blijkbaar niet langer de behoefte om er mee rond te zwaaien op een ‘kijk mij eens’ manier. Ze beseffen dat bellen in het openbaar als vervelend en behoorlijk onbeschoft kan worden ervaren. Daarom stappen ze steeds meer over naar ‘stille’ communicatie als sms en mail.”