Het OV is geen markt

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op dinsdag 17 april 2007.

Stop de Marktwerking

De aanbestedingen in het stads- en streekvervoer staan vandaag weer op de agenda van de Kamer. De Wet Personenvervoer die onder Kok in 2000 is aangenomen (jawel, onder Paars) heeft de marktwerking in het stads- en streekvervoer geïntroduceerd. Het heeft geleid tot waar de SP voor heeft gewaarschuwd. Een verschraling van het aanbod, torenhoge kosten van aanbestedingen en verminderde kwaliteit. Ook het personeel is haar baan lang niet meer zeker.

Een veelgehoord argument is dat de aanbesteding ‘moet’ van Europa. Maar dat is niet waar. In november 2001 nam het Europees Parlement een voorstel van SP-Europarlementariër Erik Meijer aan. Daarin wordt geregeld dat niet al het openbaar vervoer verplicht aanbesteed hoeft te worden.

Volgens de wet moet uiterlijk 2012 al het openbaar vervoer worden aanbesteed. Tot nu toe zijn de vier grote steden buiten schot gebleven. Bus- en trampersoneel protesteerden daarom afgelopen november nog massaal op het Plein. De opstelling van de SP is helder, de martkwerking in het OV moet verdwijnen. Op alle fronten – van de NS tot de stadsbus – is te zien dat de beoogde kwaliteitsimpuls en kostenbesparingen zijn uitgebleven.

Zaken van algemeen belang en sectoren waar geen goed werkende markt is te organiseren moeten het alleenrecht van de overheid zijn of worden, en blijven.

Kijk ook eens op: Doodziek van Marktwerking