Argentinië pakt de trein terug

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op maandag 4 juni 2007.

Op de grote treinstations van Buenos Aires is het de laatste tijd zeer onrustig geweest. Groepen reizigers ontstaken in woede en richtten vernieligen aan toen treinen voor de zoveelste keer in geen velden of wegen te bekennen waren. Sinds de privatiseringen in de jaren 90, is de kwaliteit van het openbaar vervoer in Argentinië in een rap tempo gedaald.

Constitución in de hoofdstad was ooit zo’n mooi klassiek station in Parijse stijl, nu is het een bouwvallig en stinkend doorgangshuis van tien miljoen passagiers in de maand, met alleen een noodverlichting en grote plassen midden in de hal.

De treinen die ze hier nemen zijn volkomen uitgewoond, veel ramen ontbreken, en om er in de spits in te komen heb je aan een paar normale ellebogen niet genoeg. Als er al een trein voorkomt die je zou kunnen proberen te nemen. (Volkskrant)

Voor president Kirchner was de maat vol. De staat herneemt de totale zeggenschap over het treinverkeer en de infrastructuur, al blijft de mogelijkheid voor privébedrijven om deel te nemen in het exploiteren van bepaalde lijnen. Hetzelfde gaat gelden voor de metro in Buenos Aires, waar de passagiers ook met enige regelmaat uit hun vel springen.