Besluit 2002/828 - 8 oktober 2002 Machtiging van Zweden om overeenkomstig artikel 8, lid 4, van Richtlijn 92/81/EEG, een gedifferentieerd tarief voor de energieheffing toe te passen op alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
2002/828/EG: Beschikking van de Raad van 8 oktober 2002 waarbij Zweden wordt gemachtigd om overeenkomstig artikel 8, lid 4, van Richtlijn 92/81/EEG, een gedifferentieerd tarief voor de energieheffing toe te passen op alkylaatbenzine voor tweetaktmotorenofficiële Engelstalige titel
2002/828/EC: Council Decision of 8 October 2002 authorising Sweden to apply a differentiated rate of energy tax to alkylate-based petrol for two-stroke engines in accordance with Article 8(4) of Directive 92/81/EECRechtsinstrument | Beschikking |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2002/828 |
Origineel voorstel | COM(2002)365 |
Celex-nummer i | 32002D0828 |
Document | 08-10-2002 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 22-10-2002; PB L 284 p. 18-19 |
Inwerkingtreding | 10-10-2002; in werking datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 30-06-2008; zie art. 3 |
Kennisgeving | 10-10-2002 |
|
2002/828/EG: Beschikking van de Raad van 8 oktober 2002 waarbij Zweden wordt gemachtigd om overeenkomstig artikel 8, lid 4, van Richtlijn 92/81/EEG, een gedifferentieerd tarief voor de energieheffing toe te passen op alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren
Publicatieblad Nr. L 284 van 22/10/2002 blz. 0018 - 0019
Beschikking van de Raad
van 8 oktober 2002
waarbij Zweden wordt gemachtigd om overeenkomstig artikel 8, lid 4, van Richtlijn 92/81/EEG, een gedifferentieerd tarief voor de energieheffing toe te passen op alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren
(2002/828/EG)
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Richtlijn 92/81/EEG van de Raad van 19 oktober 1992 betreffende de onderlinge aanpassing van de accijnstarieven voor minerale oliën(1), en met name op artikel 8, lid 4,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)Zweden heeft een verzoek ingediend om een gedifferentieerd tarief voor de energieheffing te mogen toepassen op alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren. In Zweden is de heffing op minerale brandstoffen samengesteld uit twee elementen, de energieheffing en de CO2-heffing.
-
(2)De andere lidstaten zijn in kennis gesteld van dit verzoek.
-
(3)De door de Zweedse autoriteiten gevraagde ontheffing is in overeenstemming met het fiscaal beleid van de Gemeenschap dat onder meer het EU-beleid inzake innovatie, volksgezondheid en bescherming van de consument, duurzame ontwikkeling en milieu en energie moet versterken.
-
(4)Het tarief voor de energieheffing op alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren zou worden vastgesteld op een bedrag dat 1,50 SEK lager is dan dat voor conventionele benzine van milieuklasse 1. Dit komt neer op een energieheffing van 1,66 SEK (18 eurocent(2)) per liter alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren. De totale accijnsrechten (met inbegrip van de CO2-heffing ) bedragen dan 3,12 SEK (33,9 eurocent) per liter.
-
(5)De totale accijnsrechten zijn hoger dan de minimumtarieven die overeenkomstig Richtlijn 92/82/EEG van de Raad van 19 oktober 1992 betreffende de onderlinge aanpassing van de accijnstarieven voor minerale oliën(3) van toepassing zijn in de Gemeenschap.
-
(6)De gevraagde verlaging van de energieheffing is bedoeld voor alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren (Motorbränslen - Specialbensin för motordrivna arbetsredskap, Tvåtaktsbränsle) die voldoet aan de criteria van de Zweedse Norm (SS) 15 54 61 (2e uitgave)(4), evenals aan de in Richtlijn 98/70/EG van de Raad vastgestelde normen(5).
-
(7)Het gedifferentieerd tarief zou van toepassing zijn op alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren op het tijdstip van productie of invoer.
-
(8)De productiekosten van alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren liggen hoger dan die van conventionele benzine zodat de prijs voor de kleinhandel zonder de tariefverlaging niet concurrerend zou zijn. Het is de bedoeling met de verlaging van deze energieheffing de bijkomende productiekosten te compenseren. Alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren kan op deze manier aan de pomp tegen dezelfde prijs als conventionele benzine worden verkocht.
-
(9)De regering van Zweden is voornemens de productiekosten van alkylaatbenzine voor tweetaktmotoren regelmatig te onderzoeken om erop toe te zien dat geen overcompensatie plaatsvindt.
-
(10)De machtiging zou van toepassing zijn voor een periode van zes jaar.
-
(11)De Commissie zal de verlagingen en vrijstellingen regelmatig aan een onderzoek onderwerpen om erop toe te zien dat zij de concurrentie niet vervalsen of de werking van de interne markt verstoren en niet onverenigbaar zijn met het beleid van de Gemeenschap inzake milieubescherming, gezondheidszorg, energie en vervoer,
HEEFT DE VOLGENDE BESCHIKKING VASTGESTELD:
Artikel 1
-
1.Zweden wordt...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.