Voorstellen Europese infrastructuur voldoen niet aan duurzaamheidsdoelstellingen

Met dank overgenomen van B. (Bas) Eickhout i, gepubliceerd op woensdag 19 oktober 2011.
Voorstellen Europese infrastructuur voldoen niet aan duurzaamheidsdoelstellingen
Bron: GroenLinks Europa

De voorstellen van de Europese Commissie om de energie-, transport- en ICT-infrastructuur in Europa beter op elkaar te laten aansluiten, zijn in strijd met de Europese doelstellingen voor een gezonde en groene economie. Dat zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout in reactie op de voorstellen die de Europese Commissie woensdag presenteerde. De komende tien jaar wil de Europese Commissie vijftig miljard euro investeren aan het verbeteren van de Europese infrastructuur.

“Europa wil de komende decennia de overstap maken naar een economie die draait op groene energie”, zegt Eickhout. “Het is dan contraproductief om volop te investeren in de infrastructuur voor gas, dat nodig is als overgangsbrandstof, zonder tegelijkertijd ons stroomnetwerk sterk te moderniseren.”

Niet consistent

Volgens Eickhout moeten de miljardeninvesteringen in de transportinfrastructuur consistent zijn met de Europese klimaatdoelen. Dat is in de voorstellen die nu op tafel liggen onvoldoende het geval. Eickhout: “De Europese Commissie blijft hangen in mooie woorden over duurzaamheid om vervolgens vooral te willen investeren in grensoverschrijdend asfalt in plaats van grensoverschrijdende treinnetwerken.” Volgens GroenLinks zou Europa juist moeten investeren in hoge snelheidstreinen om de verschillende landen met elkaar te verbinden.

Er is veel geld nodig om de Europese infrastructuur klaar te maken voor de toekomst. Volgens de Europese Commissie is er tussen nu en 2020 tweehonderd miljard euro nodig om ons energienetwerk te moderniseren. “Met de tien miljard euro die de Europese Commissie wil stoppen in het vernieuwen van het energienetwerk en het verbinden van de EU landen zijn we er dus niet”, aldus Eickhout. “Lidstaten zullen ook een bijdrage moeten leveren. Daarnaast is het cruciaal om private partijen bij deze investeringen te betrekken.”