Voorstel voor een VERORDENING VAN DE RAAD betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de eigen middelen op basis van de belasting over de toegevoegde waarde

1.

Tekst

 

|

2.

52011PC0737

Voorstel voor een VERORDENING VAN DE RAAD betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de eigen middelen op basis van de belasting over de toegevoegde waarde /* COM/2011/0737 definitief - 2011/0333 (CNS) */

TOELICHTING

1 ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Inleiding

Op 29 juni 2011 keurde de Commissie een voorstel goed voor een Besluit […/…] van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie (hierna "EMB 2014" genoemd)[1]. Dit voorstel hield de invoering in van een nieuwe bron van eigen middelen, gebaseerd op "een aandeel van de belasting over de toegevoegde waarde (btw)" op leveringen van goederen en diensten, verwervingen en invoer "waarop in iedere lidstaat een normaal btw-tarief van toepassing is" (hierna "de nieuwe btw-middelen" genoemd). De Commissie deelde mee dat zij de desbetreffende uitvoeringsverordeningen tegen eind 2011 zou voorstellen.

Doel van dit voorstel is, overeenkomstig artikel 322, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (hierna "VWEU" genoemd), de methode vast te stellen die de lidstaten moeten gebruiken voor de berekening van deze nieuwe eigen middelen en de procedures voor de terbeschikkingstelling ervan aan de EU-begroting. Deze regelingen vervolledigen de bepalingen die in EMB 2014 en de uitvoeringsmaatregelen die op grond van artikel 311, vierde alinea, VWEU, zijn vastgesteld inzake controle en toezicht en aanvullende rapportagevereisten[2].

Dit voorstel steunt op de opgedane ervaring inzake het beheer van eigen middelen uit de btw. Het is erop gericht de berekening van de nationale afdrachten te vereenvoudigen en zodoende te zorgen voor lagere administratiekosten en meer transparantie, de democratische controle op de middelen te vergemakkelijken en de samenhang tussen het EU-btw-beleid, de openbare financiën van de lidstaten en de financiering van de EU-begroting concreter te maken.

Een nieuwe berekeningsmethode

Basisbeginselen

De voorgestelde nieuwe berekeningsmethode kan aan de hand van de volgende vier grote stappen worden beschreven:

  • het beginpunt zijn de gemakkelijkst te verkrijgen en meest vaststaande beschikbare gegevens – de btw-cijfers in het bezit van de lidstaten. Om te waarborgen dat deze uitsluitend de btw-ontvangsten omvatten, zal ongeveer de helft van de lidstaten zijn cijfers moeten blijven zuiveren voor rente en boeten. Tevens zal een minderheid van de lidstaten correcties moeten blijven uitvoeren in verband met overzeese gebiedsdelen, de specifieke btw-behandeling van sommige perifere regio's en de subsidies die zij via de btw verlenen;
  • om het systeem zo eenvoudig en transparant mogelijk te houden en de administratiekosten zo laag mogelijk, zou de Commissie het nodige moeten doen opdat voor de gehele EU één gemiddelde wordt bepaald voor het deel van de btw-ontvangsten dat afkomstig is van in elke lidstaat aan een normaal tarief onderworpen leveringen voor eindconsumptie (d.w.z. aan huishoudens of andere entiteiten die de btw niet kunnen aftrekken). Omwille van de voorspelbaarheid zou hetzelfde gemiddelde voor de gehele duur van een financieel kader worden gebezigd;
  • de lidstaten passen het unieke EU-gemiddelde toe op hun gezuiverde ontvangsten. Het resulterende bedrag aan "afdraagbare btw-ontvangsten" wordt naar een basisbedrag exclusief belasting omgerekend met gebruikmaking van het normale reële btw-tarief van elke lidstaat;
  • zodra de waarde van de grondslag voor afdracht is bepaald, wordt het in de uitvoeringsverordening voor het eigenmiddelenbesluit genoemde aandeel daarop toegepast om de werkelijke afdracht te berekenen. De grondslagen voor afdracht zouden niet kunstmatig worden afgetopt.

De lidstaten maken dus maandelijks een eenvoudige berekening en maken daarbij gebruik van hun (gezuiverde) btw-ontvangsten van de maand, het door de Commissie verstrekte EU-gemiddelde voor het deel van de btw-ontvangsten dat afkomstig is van aan een normaal tarief onderworpen leveringen voor eindconsumptie, het normale tarief en het vastgestelde aandeel dat naar de nieuwe btw-middelen gaat.

Belangrijkste voordelen ten opzichte van de huidige methode

Ten opzichte van de huidige berekeningsmethode voor de berekening van de btw-middelen biedt deze vereenvoudigde methode drie belangrijke voordelen:

  • Het aantal bewerkingen (correcties) dat de lidstaten op hun btw-ontvangsten moeten toepassen, is beperkt. Zo zullen er geen correcties meer moeten worden toegepast voor forfaitaire regelingen in de landbouw. Het huidige correctiemechanisme is zeer ingewikkeld, maar de uiteindelijke aanpassingen zijn miniem: in 2009 ging het voor alle lidstaten op twee na om minder dan 1% van de ontvangsten. Insgelijks zal de correctie voor degressieve belastingverminderingen niet langer nodig zijn.
  • Er is geen behoefte meer om compensaties te berekenen. De verschillende aanpassingen hadden over het geheel genomen immers een onbeduidend effect op de afdrachten van de lidstaten (vooral als ook rekening wordt gehouden met de bni-middelen), maar brengen wel een zware administratieve last mee voor de lidstaten[3].

In de praktijk zullen de achttien compensaties betreffende items waarvoor de lidstaten op grond van Richtlijn 2006/112/EG al dan niet voor vrijstelling konden kiezen, niet langer nodig zijn omdat alleen tegen een normaal tarief belaste leveringen in aanmerking worden genomen.

Nog andere compensaties die in sommige lidstaten gelden, zullen eveneens verdwijnen. Het gaat hierbij onder andere om compensaties in verband met verschillen in de registratiedrempels, die slechts in twee lidstaten van enige betekenis zijn en waarvan het belang nog zal afnemen met de voorgestelde inaanmerkingneming van tegen een normaal tarief belaste leveringen. Ook de zeer ingewikkelde compensaties in verband met de voorbelastingsregeling voor bedrijfsvoertuigen zullen verdwijnen. De meeste lidstaten passen een compensatie toe, doch de werkelijke vermindering van de afdrachten van btw-middelen kan voor elke lidstaat worden geraamd op minder dan drie honderdste van 1%.

Tot slot – mochten aanpassingen nodig zijn in gevallen van inbreuk op de EU-wetgeving – dan zullen deze in de toekomst door middel van een correctie op de ontvangsten worden gerealiseerd.

  • De inaanmerkingneming van alleen tegen een normaal tarief belaste leveringen voor eindconsumptie, in combinatie met de voorgestelde centrale berekening van één EU-gemiddelde van het aandeel van dergelijke transacties, maakt het voor de lidstaten overbodig om een gewogen gemiddeld tarief (GGT) te berekenen.

De voorgestelde methode houdt met andere woorden een enorme vereenvoudiging van het systeem in, maakt het transparanter en voorspelbaarder, en is slechts in beperkte mate minder nauwkeurig.

Terbeschikkingstelling van de nieuwe btw-middelen aan de EU-begroting

Basisbeginselen

De voorgestelde regelingen voor de terbeschikkingstelling van de eigen middelen en de andere boekhoudkundige en administratieve aspecten zijn een combinatie van de respectieve onderdelen van de oude regeling voor de btw-middelen en van die voor de traditionele eigen middelen. Twee belangrijke aspecten van het voorstel dienen eruit te worden gelicht:

  • Het recht op de eigen middelen ontstaat pas zodra een lidstaat de ontvangsten daadwerkelijk heeft geïnd. Hierdoor wordt een duidelijke, automatische link gelegd tussen de nationale btw-ontvangsten en de economische omstandigheden enerzijds, en de EU-begroting anderzijds. Het Europese en het nationale btw-beleid zullen een directe impact hebben op de nieuwe btw-middelen.
  • Met het oog op een snellere en efficiëntere inning van de eigen middelen wordt voorgesteld dat de ontvangsten ter beschikking worden gesteld via een systeem van maandelijkse overzichten waarin een precies tijdstip is vermeld voor de terbeschikkingstelling van de bedragen aan eigen middelen. De bedragen worden naar dezelfde rekening als de andere eigen middelen overgemaakt.

In dit verband zij erop gewezen dat de Commissie met het Groenboek over de toekomst van de btw[4] de aanzet heeft gegeven voor een hervorming van het btw-stelsel, onder andere om de belastinggrondslag te verbreden en fraude en ontwijking aan banden te leggen. De voorgestelde regeling voor de nieuwe btw-middelen is flexibel genoeg om ook na een dergelijke hervorming te blijven functioneren.

Belangrijkste voordelen ten opzichte van het huidige systeem

De procedure die wordt voorgesteld om de nieuwe btw-middelen ter beschikking van de EU-begroting te stellen, is aanzienlijk eenvoudiger en transparanter dan voor de huidige btw-middelen het geval is.

Door gebruik te maken van de daadwerkelijke ontvangsten van de lidstaten, zijn ramingen, aanpassingen daarvan achteraf en saldovereffeningen op het einde van het jaar niet langer nodig. Dit maakt de administratie van de middelen en de daarmee gepaard gaande kosten aanzienlijk lichter.

De inhoud van het voorstel wordt hierna samengevat.

  • 2. 
    JURIDISCHE ELEMENTEN VAN HET VOORSTEL

2.1 Inleiding

Dit voorstel maakt deel uit van een pakket, dat verder ook omvat: een voorstel voor een Verordening van de Raad betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de eigen middelen op basis van de belasting op financiële transacties aan de EU-begroting[5] en een gewijzigde herschikking van de bestaande Verordening van de Raad betreffende de terbeschikkingstelling van de traditionele eigen middelen en de bni-middelen[6].

De Commissie zal bekijken of het mogelijk is de bepalingen voor de vaststelling en terbeschikkingstelling van alle eigen middelen van de Unie in één enkele verordening te consolideren nadat een algemeen akkoord is bereikt over het gehele eigenmiddelenpakket.

2.2 Hoofdstuk I: 'Algemene bepalingen'

  • Artikel 1 van het voorstel, 'Voorwerp van de verordening': in dit artikel wordt bepaald dat de voorgestelde regels en procedures van toepassing zijn op de nieuwe btw-middelen als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder c), van Besluit […/…].
  • Artikel 2 van het voorstel, 'Definities' : verduidelijkt om te beginnen het in deze verordening gebezigde begrip "leveringen" en verwijst daarbij naar titel IV van Richtlijn 2006/212/EG[7].

Daarnaast geeft het de kenmerken van de leveringen, verwervingen en invoerverrichtingen die belastbaar zijn uit hoofde van de nieuwe btw-middelen. Alle belastbare handelingen in de zin van titel IV van Richtlijn 2006/112/EG die in elke lidstaat van de Europese Unie aan een normaal btw-tarief onderworpen zijn, dienen in aanmerking te worden genomen. Om in het kader van deze verordening als belastbare levering te worden beschouwd, behoeft op een levering niet daadwerkelijk btw te zijn geheven. Of een levering belastbaar is, wordt dus in de eerste plaats bepaald door de vraag of btw op de verrichting verschuldigd is en niet door de feitelijke situatie. Een levering van goederen of diensten die in de praktijk in een lidstaat aan een verlaagd btw-tarief is onderworpen overeenkomstig Richtlijn 2006/112/EG is dus geen belastbare levering, ongeacht het feit dat op dezelfde transactie in één of meer andere lidstaten van de Unie een normaal btw-tarief wordt geheven. Insgelijks is een levering van goederen of diensten die in één of meer lidstaten overeenkomstig diezelfde richtlijn geheel van btw is vrijgesteld of is vrijgesteld met een recht om de btw in het vorige stadium af te trekken, geen belastbare levering.

  • Artikel 3 van het voorstel, 'Gemiddeld aandeel van belastbare leveringen in de Unie ': bepaalt hoe en met welke frequentie één EU-gemiddelde wordt bepaald voor het gedeelte van de belastbare leveringen dat in aanmerking wordt genomen voor de berekening, maandelijks en in waarde, van het aandeel in de nieuwe btw-middelen. Om het gemiddelde te bepalen, kan het zijn dat de Commissie of de instantie die door de Commissie wordt aangewezen, contact moet opnemen met de nationale autoriteiten om inlichtingen of standpunten te verkrijgen. De lidstaten moeten daarom ervoor zorgen dat de bevoegde diensten of agentschappen de gemachtigde personen de nodige assistentie verlenen om hun taak te vervullen.

2.3 Hoofdstuk II 'Berekening van het aandeel'

  • Artikel 4 van het voorstel, 'Berekeningsmethode': zet de verschillende stappen uiteen voor de berekening van de afdrachten van de lidstaten uit hoofde van de nieuwe btw-middelen. De voorgestelde methode verschilt sterk van de tot hiertoe gebruikte. Het belangrijkste verschil is dat de Commissie één gemiddelde zal bepalen en meedelen voor het deel van de belastbare leveringen voor eindconsumptie die overal in de EU aan een normaal btw-tarief onderworpen zijn. Iedere lidstaat zal voor zijn berekeningen gebruikmaken van dit gemiddelde deel, dat normaliter voor de volle duur van een financieel kader zal gelijkblijven. Dit deel zal dan op de netto btw-ontvangsten van de betrokken lidstaat worden toegepast, nadat de nodige correcties zijn verricht om eventuele perifere ontvangsten mee te tellen en bedragen uit te sluiten die weliswaar verband houden met de btw, maar geen directe btw-ontvangsten zijn. Bovendien zullen sommige lidstaten hun initiële uitkomstcijfers ook moeten zuiveren voor terugbetalingen aan niet-belastingplichtigen of aan belastingplichtigen voor niet-belastbare leveringen, wanneer die terugbetalingen niet in overeenstemming met Richtlijn 2006/112/EG zijn. De resulterende waarde wordt omgerekend naar de waarde exclusief belasting van de leveringen met gebruikmaking van het normale reële btw-tarief van de betrokken lidstaat. Op die grondslag voor afdracht wordt het in Verordening […/…] genoemde aandeel toegepast.
  • Artikel 5 van het voorstel, 'Berekeningsperiode': voorgesteld wordt de lidstaten maximale flexibiliteit te gunnen om de berekeningstermijnen voor de nieuwe btw-middelen te laten harmoniëren met de bestaande boekhoudprocessen en zodoende te vermijden dat louter omwille van timing correcties moeten worden toegepast op de onvangsten.

2.4 Hoofdstuk III 'Terbeschikkingstelling van de nieuwe btw-middelen'

  • Artikel 6 van het voorstel, 'Boekingsregels': stelt de regels vast voor de nieuwe btw-middelen, naar analogie van die welke op grond van artikel 9 van Verordening 1150/2000 reeds worden gebruikt voor de bestaande eigen middelen. De samenvattende rekening waarvan sprake, mag deel uitmaken van de soortgelijke rekening die krachtens artikel 6, lid 1, van Verordening 1150/2000[8], voor andere bronnen van eigen middelen wordt gehouden.
  • Artikel 7 van het voorstel, 'Boeking, verslaglegging en tijdstip van terbeschikkingstelling': stelt de regels vast voor de nieuwe btw-middelen, naar analogie van die welke op grond van Verordening 1150/2000 reeds worden gebruikt voor de bestaande eigen middelen. Voor de terbeschikkingstelling van de middelen is hetzelfde tijdstip vastgesteld, namelijk de eerste werkdag van de maand. Eén van de wijzigingen t.o.v. de vorige regeling voor de btw-middelen betreft het gebruik van een maandoverzicht, te verstrekken ten minste tien dagen vόόr de termijn voor de terbeschikkingstelling van de middelen, zijnde de eerste werkdag van de tweede maand na de maand waarin de betaling aan de lidstaat is gedaan. De boeking in de samenvattende rekening dient normaliter te hebben plaatsgevonden wanneer het maandoverzicht wordt verzonden, maar in geen geval later.
  • Artikel 8 van het voorstel, 'Boekhoudkundige correcties': voorgesteld wordt om voor de nieuwe btw-middelen dezelfde termijn te hanteren als die welke momenteel op grond van artikel 7 van Verordening 1150/2000[9] voor andere eigen middelen wordt toegepast.
  • Artikel 9 van het voorstel: 'Achterstandsrente': voorgesteld wordt om voor te late terbeschikkingstelling van de nieuwe btw-middelen dezelfde regeling te hanteren als die welke momenteel op grond van artikel 11 van Verordening 1150/2000[10] wordt toegepast.

2.5 Hoofdstuk IV 'Administratieve bepalingen'

  • Artikelen 10 en 11 van het voorstel, 'Bewaring van bewijsstukken' en 'Administratieve samenwerking': voorgesteld wordt om voor de nieuwe btw-middelen dezelfde vereisten op te leggen als die welke momenteel voor de lidstaten gelden op grond van respectievelijk de artikelen 3 en 4 van Verordening 1150/2000[11].

2.6 Hoofdstuk V 'Slotbepalingen'

  • Artikel 12 van het voorstel, 'Comitéprocedure': bepaalt dat de nieuwe btw-middelen worden behandeld door het bij artikel 20 van Verordening 1150/2000 ingestelde Raadgevend Comité voor de eigen middelen (RCEM) dat overeenkomstig Verordening (EU) 182/2011 werkzaam is.

2011/0333 (CNS)

Voorstel voor een

VERORDENING VAN DE RAAD

betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de eigen middelen op basis van de belasting over de toegevoegde waarde

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 322, lid 2, in samenhang met artikel 106 bis van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie[12],

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Gezien het advies van het Europees Parlement[13],

Gezien het advies van de Europese Rekenkamer[14],

Overwegende hetgeen volgt:

  • 1. 
    De Unie moet onder optimale voorwaarden kunnen beschikken over de in artikel 2, lid 1, onder c), van Besluit […/…] van de Raad betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie bedoelde eigen middelen op basis van de belasting over de toegevoegde waarde (hierna "de btw-middelen" genoemd) en met het oog daarop dienen regels te worden vastgesteld voor de terbeschikkingstelling van deze eigen middelen door de lidstaten aan de Commissie.
  • 2. 
    Om het systeem zo eenvoudig en transparant mogelijk te maken en de administratiekosten zo laag mogelijk te houden, is het dienstig een EU-gemiddelde te bepalen voor het in waarde uitgedrukte aandeel van de in aanmerking te nemen leveringen in de waarde van de totale leveringen.
  • 3. 
    Er moet een eenvormige wijze van berekening van de btw-middelen worden vastgesteld.
  • 4. 
    De btw-middelen dienen ter beschikking te worden gesteld door boeking van de verschuldigde bedragen op een voor dit doel geopende rekening overeenkomstig Verordening […/…] van de Raad betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de traditionele eigen middelen en de bni-middelen, en betreffende de maatregelen om in de behoefte aan kasmiddelen te voorzien[15]. De Unie dient, teneinde het geldverkeer te beperken tot hetgeen nodig is voor de uitvoering van de begroting, van de genoemde rekeningen slechts de sommen op te nemen die nodig zijn ter dekking van de kasbehoeften van de Commissie.
  • 5. 
    Indien de lidstaten de btw-middelen met vertraging boeken, zijn zij hierover rente verschuldigd. In overeenstemming met het beginsel van goed financieel beheer dient erop te worden toegezien dat de kosten van de inning van de verschuldigde rente niet hoger zijn dan deze verschuldigde rente zelf.
  • 6. 
    De lidstaten dienen de bescheiden en inlichtingen die nodig zijn voor de uitoefening van de bevoegdheden van de Commissie ten aanzien van de eigen middelen van de Unie ter beschikking van de Commissie te houden en eventueel aan haar te doen toekomen.
  • 7. 
    De met de inning van de eigen middelen belaste nationale overheidsdiensten dienen te allen tijde de bewijsstukken van de geïnde eigen middelen ter beschikking van de Commissie te houden.
  • 8. 
    Een nauwe samenwerking tussen de lidstaten en de Commissie is nodig om een correcte toepassing van de financiële voorschriften betreffende de eigen middelen te bevorderen.
  • 9. 
    Om eenvormige voorwaarden voor de tenuitvoerlegging van deze verordening te waarborgen, moeten uitvoeringsbevoegdheden aan de Commissie worden toegekend. Deze bevoegdheden moeten worden uitgeoefend overeenkomstig Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren[16].
  • 10. 
    De uitvoeringshandelingen met de regels voor de maandoverzichten van de boekhouding van de btw-middelen dienen volgens de raadgevingsprocedure te worden vastgesteld, gezien de technische aard van deze overzichten.
  • 11. 
    Verordening (EEG, Euratom) nr. 1553/89 van de Raad van 29 mei 1989 betreffende de definitieve uniforme regeling voor de inning van de eigen middelen uit de belasting over de toegevoegde waarde[17] dient te worden ingetrokken.
  • 12. 
    Deze verordening dient op dezelfde dag van toepassing te worden als Besluit […/…],

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

HOOFDSTUK I

ALGEMENE BEPALINGEN

ARTIKEL 1

Voorwerp van de verordening

Deze verordening bevat regels voor de berekening en de terbeschikkingstelling aan de Commissie van de in artikel 2, lid 1, onder c), van Besluit […/…] bedoelde eigen middelen van de Unie waaraan een deel van de belasting over de toegevoegde waarde (btw) ten grondslag ligt (hierna "de btw-middelen" genoemd).

Artikel 2

Definities

Voor de toepassing van deze verordening gelden de volgende definities:

  • 1) 
    "levering": elke levering van goederen of diensten, verwerving van goederen binnen de Unie en invoer van goederen in de zin van Titel IV van Richtlijn 2006/112/EG van de Raad[18];
  • 2) 
    "belastbare levering": elke levering die onderworpen is aan het normale btw-tarief dat in elke lidstaat wordt toegepast.

Artikel 3

Gemiddeld aandeel van belastbare leveringen in de Unie

  • 1. 
    Voor het begin van elk meerjarig financieel kader stelt de Commissie voor de gehele Unie één gemiddeld aandeel van de waarde van belastbare leveringen in de waarde van de totale leveringen vast. Dit aandeel wordt uitgedrukt in procenten.
  • 2. 
    Het in lid 1 bedoelde gemiddelde aandeel voor de Unie wordt gedurende de gehele looptijd van een meerjarig financieel kader gebruikt.

Als zij daartoe gegronde redenen heeft, kan de Commissie evenwel besluiten dit gemiddelde aandeel voor de Unie te actualiseren. Dit geactualiseerde aandeel wordt dan toegepast vanaf het begin van het eerstvolgende kalenderjaar.

  • 3. 
    De lidstaten verlenen de Commissie of het door haar aangewezen orgaan de nodige medewerking en informatie om het in lid 1 bedoelde gemiddelde aandeel vast te stellen en te actualiseren.
  • 4. 
    De Commissie stelt uitvoeringshandelingen vast voor de vaststelling en de actualisering van het gemiddelde aandeel voor de Unie als bedoeld respectievelijk in lid 1 en lid 2 van dit artikel. Deze uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 12, lid 2, bedoelde raadplegingsprocedure.

HOOFDSTUK II

BEREKENING VAN DE BTW-MIDDELEN

ARTIKEL 4

Berekeningsmethode

  • 1. 
    Iedere lidstaat berekent voor elke maand de btw-middelen aan de hand van zijn totale netto btw-ontvangsten in de maand daarvoor. Dit bedrag wordt gezuiverd voor:
  • 13. 
    ontvangen betalingen van boetes die zijn opgelegd omdat belastingplichtigen niet aan hun btw-verplichtingen hebben voldaan en ontvangen betalingen van rente die is aangerekend omdat de betrokkenen niet tijdig aan die verplichtingen hebben voldaan;
  • 14. 
    bedragen die vanuit het oogpunt van de eigen middelen dienen te worden behandeld als verrichtingen met een lidstaat als herkomst of bestemming, niettegenstaande dat het gaat om verrichtingen met als herkomst of bestemming een derde gebied genoemd in artikel 6 van Richtlijn 2006/112/EG;
  • 15. 
    bedragen toekomend van een in artikel 7 van Richtlijn 2006/112/EG genoemde plaats, mits de lidstaat kan aantonen dat de ontvangsten daarnaartoe zijn overgemaakt;
  • 16. 
    bedragen die ontvangsten vormen die aan een andere lidstaat toekomen, mits de lidstaat kan aantonen dat de ontvangsten daarnaartoe zijn overgemaakt;
  • 17. 
    correcties die vereist zijn in verband met de toepassing van een tweede normaal of lager dan het normale tarief op grond van de artikelen 104, 105 of 120 van Richtlijn 2006/112/EG;
  • 18. 
    terugbetalingen die om sociale of soortgelijke redenen worden gedaan aan niet-belastingplichtige personen of voor niet-belastbare activiteiten, met uitzondering van dergelijke items die bij Richtlijn 2006/112/EG zijn toegestaan.
  • 2. 
    Het overeenkomstig lid 1 verkregen bedrag wordt vermenigvuldigd met het in artikel 3 bedoelde gemiddelde aandeel van de belastbare leveringen voor eindverbruik.
  • 3. 
    De uitkomst van lid 2 wordt vermenigvuldigd met de reciproque waarde van het normale btw-tarief dat overeenkomstig Richtlijn 2006/112/EG in de lidstaat van toepassing is.
  • 4. 
    De uitkomst van lid 3 wordt vermenigvuldigd met het in artikel 1, lid 2, van Verordening […/…] bepaalde percentage om de btw-middelen te verkrijgen die ter beschikking van de begroting van de Unie worden gesteld.

Artikel 5

Berekeningsperiode

  • 1. 
    De btw-middelen worden berekend per kalendermaand.
  • 2. 
    In afwijking van lid 1 kunnen, zonder dat andere aanpassingen dan de in artikel 4, lid 1, bedoelde mogen worden aangebracht, voor de berekening van de btw-middelen andere perioden dan de kalendermaand worden gebruikt in de volgende gevallen:
  • a) 
    indien lidstaten voor hun boekhouding gebruikmaken van standaardperioden die niet samenvallen met kalendermaanden;
  • b) 
    indien lidstaten op bepaalde tijdstippen van het jaar bijzondere regelingen treffen om de normale boekhoudperioden af te sluiten.
  • 3. 
    Indien een lidstaat zijn normaal btw-tarief wijzigt, wordt het gewijzigde tarief voor de toepassing van artikel 4, lid 3, gebruikt met ingang van de eerste dag van de tweede maand na de maand waarin het nieuw normaal tarief in werking trad.

HOOFDSTUK III

BESCHIKBAARSTELLING VAN DE BTW-MIDDELEN

ARTIKEL 6

Boekingsregels

  • 1. 
    Iedere lidstaat boekt de btw-middelen op het credit van de rekening welke overeenkomstig artikel 9 van Verordening (EG,Euratom) 1150/2000[19] op naam van de Commissie bij zijn schatkist of bij het orgaan dat de lidstaat aanwijst, is geopend.
  • 2. 
    De lidstaten of de door hen aangewezen organen verstrekken de Commissie, langs elektronische weg:
  • a) 
    uiterlijk op de tweede werkdag na de creditering van de rekening van de Commissie, een rekeningafschrift waaruit blijkt dat de btw-middelen zijn geboekt;
  • b) 
    indien het onder a) bedoelde rekeningsafschrift niet beschikbaar is op de werkdag waarop de eigen middelen op de rekening van de Commissie zijn bijgeschreven, een creditbericht waaruit blijkt dat de btw-middelen zijn geboekt.
  • 3. 
    De gecrediteerde bedragen worden overeenkomstig Verordening (EG,Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad in euro in de boekhouding opgenomen[20].
  • 4. 
    De schatkist van iedere lidstaat of het orgaan dat de lidstaat aanwijst, houdt een samenvattende rekening bij van de btw-middelen.

Artikel 7

Boeking, verslaglegging en tijdstip van terbeschikkingstelling

  • 1. 
    De overeenkomstig artikel 4 berekende bedragen worden op de in artikel 6, lid 1, bedoelde rekening geboekt op de eerste werkdag van de tweede kalendermaand na de maand waarvoor de berekening is gemaakt.
  • 2. 
    Minstens tien werkdagen vόόr het in lid 1 bepaalde tijdstip bezorgt iedere lidstaat de Commissie een maandoverzicht van de rekening van de btw-middelen.
  • 3. 
    Ten laatste op de eerste werkdag van de tweede kalendermaand na de maand waarvoor de berekening is gemaakt, wordt een boeking gedaan in de samenvattende rekening als bedoeld in artikel 6, lid 4.
  • 4. 
    De Commissie stelt uitvoeringshandelingen vast met nadere voorschriften voor de in lid 2 van dit artikel bedoelde maandoverzichten. Deze uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 12, lid 2, bedoelde raadplegingsprocedure.

Artikel 8

Boekhoudkundige correcties

Elke correctie in de overeenkomstig artikel 7, lid 2, verstrekte maandoverzichten wordt ter kennis van de Commissie gebracht.

Na 31 december van het derde jaar volgende op een bepaald begrotingsjaar worden de maandoverzichten voor het desbetreffende jaar niet meer gecorrigeerd, behoudens op punten waarvan vóór het verstrijken van deze termijn door de Commissie of door de betrokken lidstaat kennis werd gegeven.

Artikel 9

Achterstandsrente

  • 1. 
    Elke te late boeking op de in artikel 6, lid 1, bedoelde rekening verplicht de betrokken lidstaat tot het betalen van achterstandsrente.

Indien het rentebedrag lager is dan 500 EUR wordt echter niet tot inning overgegaan.

  • 2. 
    De rentetarieven en –voorwaarden zijn die welke zijn vastgesteld in artikel 11, leden 2 en 3, van Verordening (EG, Euratom) nr. 1150/2000.
  • 3. 
    Met betrekking tot de in lid 1 bedoelde betaling van achterstandsrente is artikel 6, leden 2 en 3, van overeenkomstige toepassing.

HOOFDSTUK IV

ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN

ARTIKEL 10

Bewaring van bewijsstukken

De lidstaten nemen alle dienstige maatregelen om te verzekeren dat de bewijsstukken betreffende de terbeschikkingstelling van de btw-middelen gedurende ten minste drie kalenderjaren, te rekenen vanaf het einde van het jaar waarop zij betrekking hebben, worden bewaard.

Indien bij een overeenkomstig artikel 5 van Verordening (EU) nr. […/…] verricht onderzoek van de in de eerste alinea bedoelde bewijsstukken een rectificatie noodzakelijk mocht blijken, worden deze bewijsstukken zolang na het verstrijken van de in de eerste alinea genoemde termijn bewaard als nodig is voor het aanbrengen van de rectificatie en voor de controle daarop.

Indien een geschil tussen een lidstaat en de Commissie over de verplichting om een bepaald bedrag aan btw-middelen ter beschikking te stellen in onderling overleg of door een beslissing van het Hof van Justitie van de Europese Unie wordt beslecht, dient de lidstaat de bewijsstukken die nodig zijn voor de financiële follow-up binnen twee maanden nadat het geschil is beslecht, in bij de Commissie.

Artikel 11

Administratieve samenwerking

  • 1. 
    Elke lidstaat verstrekt de Commissie de volgende gegevens:
  • 19. 
    de naam van de diensten of instellingen die verantwoordelijk zijn voor de inning, de controle en de terbeschikkingstelling van de btw- middelen, alsmede de belangrijkste bepalingen met betrekking tot de rol en het functioneren van deze diensten en instellingen;
  • 20. 
    de wettelijke, bestuursrechtelijke en comptabiliteitsbepalingen van algemene aard betreffende de inning van de btw, de berekening van de afdrachten van de btw-middelen en de terbeschikkingstelling ervan aan de Commissie;
  • 21. 
    de exacte benaming van alle administratieve en boekhoudkundige staten waarin de btw-middelen worden geregistreerd, met name de staten die worden gebruikt voor de berekening als bedoeld in artikel 4 en de boekingen als bedoeld in artikel 7.

Elke wijziging van deze gegevens wordt onverwijld aan de Commissie meegedeeld.

  • 2. 
    De commissie deelt op verzoek van een lidstaat de in lid 1 bedoelde gegevens mee aan alle andere lidstaten.

HOOFDSTUK V

SLOTBEPALINGEN

ARTIKEL 12

Comitéprocedure

  • 22. 
    De Commissie wordt bijgestaan door het bij Verordening (EU) nr. […/…] opgerichte Raadgevend Comité voor de eigen middelen. Dat comité is een comité in de zin van Verordening (EU) nr. 182/2011.
  • 23. 
    Wanneer naar dit lid wordt verwezen, is artikel 4 van Verordening (EU) nr. 182/2011 van toepassing.

Artikel 13

Verordening (EG, Euratom) nr. 1553/89 wordt ingetrokken. De bepalingen van die verordening blijven evenwel van toepassing voor de berekening en de terbeschikkingstelling van de eigen middelen die afkomstig zijn van de belasting over de toegevoegde waarde die de lidstaten innen vόόr 1 januari 2014.

Artikel 14

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie .

Zij is van toepassing vanaf 1 januari 2014.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te

Voor de Raad

De voorzitter

[1] PB L […] van […], blz. […].

[2] Gewijzigd voorstel voor een Verordening van de Raad tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen voor het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie, COM(2011) 740 van 9.11.2011.

[3] Zie bijlage bij het werkdocument van de diensten van de Commissie "Financiering van de EU-begroting: Verslag over de werking van het stelsel van eigen middelen", SEC(2011) 876, blz. 104.

[4] COM(2010) 695 van 1.12.2010. Werkdocument van de diensten van de Commissie, SEC(2010) 1455 van 1.12.2010.

[5] Voorstel voor een Verordening van de Raad betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de eigen middelen op basis van de belasting op financiële transacties, COM(2011) 738 van 9.11.2011.

[6] Voorstel voor een Verordening van de Raad betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de traditionele eigen middelen en de bni-middelen, en betreffende de maatregelen om in de behoefte aan kasmiddelen te voorzien, COM(2011) 742 van 9.11.2011 tot wijziging van COM(2011) 512 van 29.6.2011.

[7] PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1.

[8] Die verordening is het voorwerp van een gewijzigd voorstel voor een herschikking. De betrokken bepaling is nu opgenomen in artikel 5 van dat gewijzigd voorstel.

[9] Die verordening is het voorwerp van een gewijzigd voorstel voor een herschikking. De betrokken bepaling is nu opgenomen in artikel 6 van dat gewijzigd voorstel.

[10] Die verordening is het voorwerp van een gewijzigd voorstel voor een herschikking. De betrokken bepaling is nu opgenomen in artikel 11 van dat gewijzigd voorstel.

[11] Die verordening is het voorwerp van een gewijzigd voorstel voor een herschikking. De betrokken bepalingen zijn nu opgenomen in de artikelen 3 en 4 van dat gewijzigd voorstel.

[12] PB L […] van […], blz. […].

[13] PB L […] van […], blz. […].

[14] PB L […] van […], blz. […].

[15] PB L […] van […], blz. […].

[16] PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

[17] PB L 155 van 7.6.1989, blz. 9.

[18] PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1.

[19] PB L 130 van 31.5.2000, blz. 1.

[20] PB L 248 van 16.9.2002, blz. 1.

 
 

3.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.