AWACS-historie in schriftelijke vragen - Hoofdinhoud
Ik ben bezig met de voorbereiding van het AWACS-debat van komende donderdag 22 december. Het is dan altijd nuttig om er de voorgeschiedenis nog eens op na te slaan. In dit geval heb ik nagegaan welke schriftelijke vragen sinds 1978 gesteld zijn over dit onderwerp. Schrik niet: dat zijn in totaal 46 series, gesteld door negen verschillende fracties. En het probleem is nog steeds niet opgelost.
op 16 mei 2010 hielp ik leden van de SP afdeling Brunssum met een huis-aan-huis enquete over de AWACS-overlast
Voor degenen die het nog niet weten: AWACS staat voor het Airborne Warning and Control System van de NAVO, een vliegend afluister- en commandoplatform, waarmee operaties boven vijandelijk gebied geleid kunnen worden. De 17 Europese AWACS-toestellen zijn gehuisvest op de vliegbasis Geilenkirchen, vlak over de grens bij Heerlen. Ze zorgen sinds 1978 voor veel geluidoverlast in die regio. Op het moment dat de Boeing 707’s voor dit doel werden omgebouwd waren ze al een jaar of 15 oud en inmiddels hebben ze Abraham al gezien. De herrie bij opstijgen en landen is oorverdovend, het kerosinegebruik meer dan het dubbele van moderne toestellen met gelijke capaciteit. Maar de NAVO wil geen cent investeren in de vervanging, zelfs niet in stillere/efficiëntere motoren.
Lees hier het overzicht van alle schriftelijke vragen over AWACS: MIL 20111217 MEM Overzicht kamervragen AWACS